10.22081/hk.2024.76431

واژه‌هایی که به حرکت درآمدند

موضوعات

واژه‌هایی که به حرکت درآمدند

#‎هاجر‌_‌زمانی

 

وقتی برای اولین بار سینما و تلویزیون فراگیر شد، احتمالاً نویسنده‌ها و کتاب‌خوان‌ها پیش خودشان افسوس خوردند که چرا مردم این جعبه‌های پر سروصدا را به آرامش دنیای کتاب‌ها ترجیح داده‌اند، اما بعدها که از روی خیلی از کتاب‌ها، فیلم و سریال‌هایی ساخته شد که مشهور‌تر از نسخه‌ی متنیشان شدند، متوجه شدند که رسانه می‌تواند کتاب را معروف‌تر کند.

در ادامه چند فیلم را معرفی می‌کنم که از روی داستان یک کتاب ساخته شدند و شهرت جهانی دست‌وپا کردند.

سه‌گانه #ارباب‌_‌حلقه‌ها

کمتر کسی توی دنیا می‌توان پیدا کرد که این سه‌گانه را نشناسد، اما شاید افراد کمی هستند که می‌دانند این سه فیلم از روی کتابی با همین اسم ساخته شده است. در واقع فیلم آن‌قدر پر زرق‌وبرق و غرق تصویر و جادویی و پر از جزئیات نفس‌گیر است که شبیه هیچ کتابی به نظر نمی‌رسد! اما #‎جی.آر.آر‌_‌تالکین این شاهکار بدیع و تکرارنشدنی در زمینه‌ی فانتزی را در سال 1954 نوشته است و 150 میلیون نسخه از آن هم به فروش رفته. این کتاب در زمان خودش به جوایز زیادی دست پیدا کرد، اما اوج شهرت آن وقتی بود که تبدیل به فیلم شد.

قسمت سوم سه‌گانه، در سینما به فروشی بیش از یک میلیارد دلار دست پیدا کرد. حتی یازده #‎جایزه‌_‌اسکار را هم کسب کرد.

#ویچر

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌های حماسه‌ای و افسانه‌ای در دنیای ادبیات که به سرعت بین مخاطبان پرطرفدار شد، مجموعه #‎حماسه‌_‌ویچر است. ویچر، یک کتاب منحصربه‌فرد نیست و در ابتدا یک مجموعه کتاب به‌هم‌پیوسته بود که بر اساس افسانه‌های کشورهای اروپای مرکزی و شرقی شکل گرفته بود. داستان در سرزمین پهناور و جادویی به نام #‎گرالت اتفاق می‌افتد که توسط هیولاها و خون‌آشام‌ها و اهریمن‌ها احاطه شده است... #‎آندری‌_‌ساپکوفسکی که اهل لهستان است، خالق مجموعه داستان ویچر است. وقتی سریال در سال 2019 ساخته شد،‌ یک‌باره طرفداران کتاب چند صد برابر شدند...

#ای.تی و #جنگ‌_‌ستارگان

بین کتاب‌هایی که به خاطر فیلمشان معروف‌تر شدند، فیلم‌هایی هم ساخته شد که محبوبیتشان به صورت کتاب هم درآمد! یعنی فیلم به ذائقه مخاطبان آن‌قدر خوش آمد که کتاب و کمیک‌استریپ آن را هم تقاضا کردند و به همین خاطر چندین جلد کتاب از روی آن فیلم ساخته شد. #‎ای.تی‌_‌موجود‌_‌فرازمینی و مجموعه #‎جنگ‌های‌_‌ستاره‌ای یا #‎جنگ‌_‌ستارگان از این دست هستند.

جالب است بدانید ای.تی جزء یکی از ده فیلم برتر سبک علمی و تخیلی است. جنگ ستارگان هم یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بوده که هر فیلم موفق‌تر از فیلم قبل بوده و هنوز هم بین مردم دنیا طرفدار دارد.

#قصه‌های‌_‌مجید

یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌های ایرانی، بدون شک قصه‌های مجید است که در سال 1369 به کارگردانی #‎کیومرث‌_‌پوراحمد ساخته شد. بازی‌های طبیعی و لهجه‌ی دلنشین و محل ساخت سریال،‌ شهر زیبا و تاریخی اصفهان، یکی از دلایل محبوبیت این سریال بود و نسخه‌ی سینمایی آن هم ساخته شد. فیلم و سریال قصه‌های مجید طبق رمانی به همین نام ساخته شده که آن را #‎هوشنگ‌_‌مرادی‌کرمانی نویسنده‌ی معروف ادبیات کودک‌ونوجوان نوشته است. این مجموعه در ابتدا به صورت داستان‌های رادیویی بود که بعداً تبدیل به چند جلد کتاب شد و بعد هم در یک کتاب مستقل به چاپ رسید. فضای اولیه و اصلی کتاب در شهر کرمان است، اما آقای پوراحمد، آن را در اصفهان ساخت.

#شرلوک‌_‌هلمز

فیلم‌های جنایی و کارآگاهی توی دنیا مخاطب زیادی دارد. یکی از مشهورترین شخصیت‌های این ژانر، بدون شک شرلوک هلمز است؛ کارآگاه زیرکی که حتی سمتی در اداره پلیس ندارد و یک کارآگاه خصوصی و مشاور است، اما به کمک دستیارش #‎واتسون، معماهای زیادی را حل می‌کند.

شاید فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی انیمیشن‌های زیادی از این شخصیت دیده باشید، اما این شخصیت هم در ابتدا توی یک کتاب زندگی می‌کرد که نویسنده‌ای انگلیسی به نام #‎آرتور‌_‌کانن‌_‌دویل آن را نوشته بود.

این شخصیت برای اولین بار در سال 1887 به دنیا معرفی شد و در نهایت چهار رمان و 56 داستان کوتاه طبق این شخصیت خلق شد. در کتاب رکوردهای گینس یک رکورد خیلی خاص ثبت شده است: #‎شناخته‌شده‌ترین‌_‌شخصیت‌_‌خیالی. این شخصیت آن‌قدر محبوب و مشهور است که عده‌ی زیادی فکر می‌کنند او فردی واقعی بوده است!

نجات آثار کلاسیک و در حال فراموشی

دنیای فیلم و رسانه یک رسالت مهم و جدی به دوش می‌کشد و آن هم به‌روزکردن داستان‌های قدیمی و در حال فراموشی است. کارگردان‌ها هر چندسال ‌یک‌بار سراغ داستان‌های کلاسیک می‌روند و یک نمونه‌ی جدید و یا اقتباسی از آن اثر می‌سازند و به همین خاطر نسل جدید هم می‌تواند با شخصیت‌ها و داستان‌های قدیمی خاطره بسازد.

خیلی از #‎نسل‌_‌زِدی‌ها شاید حوصله نداشته باشند رمان‌های طولانی و پیچیده‌ای مثل #‎زنان‌_‌کوچک، #‎بینوایان، #‎بابالنگ‌دراز، #‎آن‌شرلی، #‎سپیددندان، #‎باغ مخفی یا #‎دور‌_‌دنیا‌_‌در‌_‌هشتاد‌_‌روز را بخوانند، اما به کمک فیلم‌ می‌توانند طعم این آثار کلاسیک را بچشند...

CAPTCHA Image