10.22081/hk.2024.75747

آن چه از یک نرم افزار قرآنی توقع دارید (صفحه 34تا35)

موضوعات

آن‌چه از یک نرم‌افزار قرآنی توقع دارید

محمدحسن سلطانپور

کارشناس بازی‌های رایانه‌ای و رومیزی

قرآن یک کتاب مقدس است. ما همیشه نمی‌توانیم قرآن را دستمان بگیریم یا اگر از قرآن‌های پالتویی استفاده می‌کنیم، خطوطش برای خواندن ممکن است کمی ریز باشد. شاید هم زمانی احتیاج داشته باشیم سریع یک آیه‌ی خاص را در قرآن پیدا کنیم، آن را نشانه‌گذاری کنیم، ترجمه و تفسیرش را بخوانیم. بعضی وقت‌ها هم امکان روخوانی نداریم و دوست داریم قرآئت آن را توسط قاری مورد علاقه‌مان بشنویم و یا فقط ترجمه‌ی گویای آیات را بشنویم. خلاصه همه‌ی این‌ها را گفتم که آخرش بگویم همه‌ی ما به یک نرم‌افزار قرآن روی گوشی‌هایمان احتیاج داریم.

حالا وقتی شروع به جست‌وجو می‌کنیم شاید انتخاب از بین انبوه نرم‌افزارهای موجود کار راحتی نباشد. برخی فقط متن قرآن هستند و هیچ امکانات دیگری ندارند، برخی در کنار متن قرآن قرآئت صوتی هم دارند، برخی هم با هدف کمک به حفظ قرآن طراحی شده‌اند. از همه مهم‌تر کدام نرم‌افزار رابط کاربری خوبی دارد و می‌تواند نوجوان‌پسند باشد؟ در ادامه شما را با نرم‌افزار «قرآن نور» و امکانات و کاربردهایی که می‌تواند برایتان داشته باشد آشنا می‌کنم.

ترجمه و تفسیرها

وقتی قرآن می‌خوانیم، نیاز داریم ترجمه‌ و تفسیر آیات را هم بخوانیم تا بهتر آن‌ها را درک کنیم. شما در این نرم‌افزار تقریباً به تمام ترجمه‌ها و تفاسیر قرآن دسترسی دارید. با انتخاب هر آیه تفسیر همان آیه را می‌توانید جداگانه ببینید. ترجمه‌ها و تفاسیر مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید. جدای از آن شما می‌توانید ترجمه هر آیه را به تفکیک واژگان ببینید. این طوری عربی شما هم قوی می‌شود.

زیاد جست‌وجو کنید

یک کلمه یا عبارت را در قرآن جست‌وجو کنید تا تمام آیاتی که آن کلمه یا عبارت را در خود دارند برای شما نمایش داده شود. ترجمه و تفسیر هر کدام از آن‌ها را جداگانه بخوانید. نکات جالبی بدست خواهید آورد. این امکان را در هنگام خواندن قرآن چاپی ندارید. همچنین شما می‌توانید از بخش «اَعلام» نام یک پیامبر را انتخاب کنید تا تمام آیاتی که راجع به آن پیامبر است به شما نمایش داده شود و یا حتی یک موضوع انتخاب کنید تا تمام آیاتی که به نحوی به آن موضوع می‌تواند ربط پیدا کند برای شما فهرست شوند.

تولید محتوای قرآنی

هر آیه‌ای را که انتخاب کنید، می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید. اشتراک‌گذاری شما می‌تواند تصویری، متنی یا صوتی باشد. این طوری شما می‌توانید صوت و ترجمه‌ی گویای هر آیه را از هر قاری و گوینده‌ای که دوست داشتید استخراج کنید و آن را در نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو بارگیری و در پروژه‌های ویدیویی خودتان استفاده کنید.

قرآئت در مجالس

اگر شما از آن دست نوجوانانی هستید که در مسجد محله‌تان بعد از نماز، قرآئت قرآن با شماست، برخی امکانات این اپلیکیشن می‌تواند به کارتان بیاید. می‌توانید با انتخاب «نمایش تجویدی» از داخل تنظیمات، با خیال راحت‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری قرآن قرآئت کنید، چون در این حالت قواعد تجویدی با حروف رنگی به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید به هرکدام که می‌رسید، به قرآئت حروف هر رنگ کشیدگی لازم را بدهید تا هم خوانش شما روان‌تر و زیباتر و هم به مفهوم آیات نزدیک‌تر شود. شما می‌توانید نرم‌افزار را روی حالت تمام صفحه قرار دهید و گوشی را افقی نگهدارید و  اگر مسجد شما تلویزیون هوشمند داشته باشد می‌توانید هم‌زمان صفحه گوشی خود را روی تلویزیون نمایش دهید و یا بعد از قرآئت، ترجمه‌ی آیات را از طریق نرم‌افزار پخش کنید.

CAPTCHA Image