10.22081/hk.2024.75745

داستان های همیشه بهار (صفحه 30تا31)

موضوعات

داستان‌های همیشه بهار

معرفی کتاب‌هایی درباره‌ی قرآن و اهل‌بیت

حنانه طوسی

مجموعه‌ی قصه نیکان

جمعی از نویسندگان

ناشر: مهرک

این مجموعه شامل زندگی معصومین است که در هر جلد یکی از داستان‌نویس‌های مطرح، رمانی درباره‌ی زندگی یکی از معصومین را به رشته‌ی تحریر در آورده‌اند. از نکات مثبت این مجموعه این است که داستان‌نویس‌ها هر کدام بر اساس تخیل و نوع قلمشان به زندگی معصومین پرداخته‌اند و این باعث شده است که هر کدام از رمان‌ها فرم و نوع داستان‌پردازی منحصربه‌فرد خود را داشته باشند. به عنوان نمونه در جلد ده با عنوان «باغ‌های همیشه بهار» که زندگی امام محمدباقر(ع) توسط «علی‌اصغر عزتی‌پاک» نوشته شده است، ما زندگی این امام عزیز را از زبان «جابر انصاری» و «جابر جعفی» و «عبدالله‌بن‌عطا» می‌بینیم و می‌خوانیم. در جلد ۱۷ با عنوان «غایب» که به زندگی امام حاضر می‌پردازد، از زبان «ابراهیم» و «اسرافیل» دو منقب‌خوان اهل‌بیت. «حسن بیانلو» نویسنده‌ی این جلد از مجموعه، با استفاده از این دو برادر تلاش می‌کند تا زوایای مختلف زندگی امام‌زمان(عج) را برای خواننده به تصویر بکشد.

 

سربازان زبان‌بسته

نویسنده: حامد جلالی

ناشر: کتاب جمکران

سال نشر: ۱۴۰۱

مجموعه داستان «سربازان زبان‌بسته» در ۱۴ داستان کوتاه به مقطع مهم زندگی موجودات زنده و حیواناتی پرداخته است که اسمشان و داستانشان در قرآن آمده است. موجوداتی مثل پشه، موریانه، شتر، طاووس، کلاغ، گاو، گوساله، هدهد، پرنده‌های خاص محافظ، مورچه، نهنگ، اژدها، الاغ و موش. حیواناتی که در تاریخ انبیا صحنه‌هایی را از زوایایی دیده‌اند که هیچ انسانی ندیده است. ما از چشم پشه‌ها نابودی کسی را می‌بینیم که مدعی بود خدای زمین است و با کمک موریانه‌ها دنیای عظیم ساخته‌شده به دست سلیمان نبی را تماشا می‌کنیم. حیوانات در داستان‌های قرآن نقش خیلی پررنگی را برعهده دارند و نویسنده با کمک‌گرفتن از این موجودات کوچک و بزرگ قصه‌هایی را برایمان در این کتاب تعریف می‌کند که ما شاید بعضی‌هایشان را شنیده یا خوانده باشیم، ولی مطمئن باشید همه‌ی داستان‌های این کتاب برایتان جذابیت‌های تازه و نویی خواهند داشت.

 

شیطان در خانه

نویسنده: سیدسعید هاشمی

ناشر: مهرستان

سال نشر: ۱۴۰۱

غربت و مظلومیتی که امام حسن‌مجتبی(ع) در زندگی خود کشیدند، کمتر امامی متحمل شدند. حتی بسیاری از یاران پدرشان که در کنار ایشان جنگیده بودند به خاطر صلحی که ایشان مجبور به انجامش شده بودند از این امام صبور و عزیز روی‌گردان شدند. این مظلومیت به کوچه و بازار ختم نمی‌شد و ایشان در خانه نیز تحت نظارت و تجسس دشمن بودند. دشمنی که در قامت همسر در خانه‌ی ایشان حضور داشت، ولی در حقیقت جاسوس امویان بود و در نهایت نیز زهر خود را ریخت.

کتاب «شیطان در خانه» نوشته‌ی «سیدسعید هاشمی» در مورد همین زن نامهربان است که امکان این را داشت تا سرور بهشتیان باشد و با خدمت به امام حسن‌مجتبی(ع) کریم اهل‌بیت سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کند، اما تصمیم گرفت نماینده‌ی شیاطین باشد و زندگی را بر حضرت تیره و تار کند.

 

هیولای اسب‌سوار

نویسنده: مجید ملامحمدی

ناشر: به‌نشر

سال نشر: ۱۴۰۱

«هیولای اسب‌سوار» درباره‌ی شخصی به نام «حارث‌بن‌نعمان» و محاجه او با پیامبر اسلام است که از ماجرای جانشینی حضرت علی(ع) و نصب او به ولایت در غدیر خم خبردار می‌شود. او قطعیت این جریان را باور نمی‌کند و برای پرس‌وجو در این‌باره از شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) راهی مدینه می‌شود.

این رمان شامل چهار فصل است که در هر فصل یک شخصیت ماجرایی را روایت می‌کند. فصل نخست، ماجرای خواب و سفر حارث بن نعمان فهری بادیه‌نشین به مدینه است. در فصل دوم، «عبدالله‌بن‌عمرو» به شرح شجاعت حضرت علی در جریان مأموریتش به سرزمین خوش آب‌وهوای یمن می‌پردازد. «عباس‌بن‌عبدالمطلب»، عموی پیامبر، در فصل سوم علاوه بر این‌که جایگاه امیرالمؤمنین را توصیف می‌کند، به ماجرای غدیر خم و جانشینی حضرت علی(ع) اشاره می‌کند. در فصل چهارم، «عمار یاسر»، صحابه‌ی سرشناس پیامبر، محاجه و مجادله‌اش با «عبدالرحمن‌بن‌عوف» را توضیح می‌دهد.

 

در اسارت نفرت

نویسنده: عطیه سادات صالحیان

ناشر: مهرستان

سال نشر: ۱۴۰۰

«عطیه‌سادات صالحیان» در این کتاب از نوجوانی دوازده‌ساله به نام «روزبه» و برادر هشت‌ساله‌اش به نام «سام» می‌نویسد که به همراه پدرشان برای تجارت عازم حجاز شدند، اما نزدیک مدینه گرفتار راه‌زنان شدند و زندگیشان به ناگاه دگرگون شد. دو برادر در نیمه‌شب تصمیم به فرار می‌گیرند، هنگام فرار دستگیر و از هم جدا می‌شوند. این دو برادر به بردگی گرفته می‌شوند و اوضاع بدتری رقم می‌خورد. روزبه غلام «زبیده»، دختر «خالد»، می‌شود. خالد قصد دارد زبیده را به همسری پیرمردی به نام «ابوموسی» درآورد. زبیده که غمگین و تسلیم است، روزبه را آزاد می‌کند. روزبه هنگام فرار دوباره به چنگ خالد می‌افتد و کتک می‌خورد. «سلمان» از راه می‌رسد و روزبه را از خالد می‌خرد. به‌این‌ترتیب روزبه در آخرین سفر حج پیامبر، همراه کاروان ایشان و یارانشان می‌شود. در این داستان پر فرازونشیب این دو برادر تلاش می‌کنند تا یکدیگر را پیدا کنند و شاهد ماجراهایی می‌شوند که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده است.

 

اسرار آفرینش

نویسنده: هارون یحیی

مترجم: علیرضا عیاری

ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

«اسرار آفرینش» نوشته‌ی «هارون یحیی» با ترجمه‌ی «علیرضا عیاری» ما را با شگفتی‌های خلقت آشنا می‌کند و با خالقی که تمامی انسان‌ها را از عدم آفریده و نعمت‌هایی را در اختیارشان گذاشته که آدم‌ها یا از وجود آن آگاه هستند یا در ناآگاهی به سر می‌برند.

خداوند با دانش بی‌کران خود، نظام‌هایی آفریده که انسان‌ها قادر به درک آن نیستند. زیرا هنوز به جزئیات آن پی نبرده‌اند، اما وظیفه‌ی ما انسان‌هاست که به‌خاطر نعمت‌های بی‌چون‌وچرای خداوند سپاس‌گزار او باشیم.

کتاب «اسرار آفرینش»، در صدد یادآوری این حقیقت مهم است که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده: «آن‌چه در آسمان‌ها و زمین است، خداوند را تسبیح می‌گوید... او راست فرمانرواییِ آسمان‌ها و زمین که زنده می‌دارد و می‌میراند و او بر هر کاری تواناست...»

در این کتاب به زیبایی‌های موجود در آفرینش آسمان و زمین اشاره شده و نظمی که در نظام هستی وجود دارد. هر بخش از این کتاب به آیه یا آیاتی از کلام خداوند مزین شده است.

CAPTCHA Image