10.22081/hk.2023.75026

ترس‌بازی!

ترس‌بازی!

معرفی بازی‌های رایانه‌ای ژانر وحشت

محمدحسن سلطانپور

کتاب‌دار و متخصص بازی‌های رومیزی و کامپیوتری

«وحشت» جزو ژانرهای اصلی بازی‌های رایانه‌ای محسوب نمی‌شود، ولی اگر بخواهیم دنبال بازی‌های وحشت‌آفرین باشیم، می‌توان در ژانرهای ماجراجویی، اکشن و سبک بقا دنبال آن‎ها گشت. مهم‎ترین ویژگی‌ای که باعث می‌شود یک بازی رایانه‌ای در سبک وحشت قرار بگیرد، همان «ترس از مردن ناگهانی و غیر منتظره» است. در بازی‌های تفنگی هم، مُردن وجود دارد، اما غیر منتظره نیست؛ شما هر لحظه این آمادگی را دارید که از یک‎جایی به سمت شما شلیک شود. از طرفی چون معمولاً با یک تیر نمی‌میرید، هیچ ترسی منتقل نمی‌شود. بازی‌های اکشن (تفنگی) سبک وحشت، معمولاً فضایی تاریک دارند و دشمنان شما هم معمولاً زامبی‌ها یا موجوداتی فضایی هستند که شما نمی‌توانید حدس بزنید در کجا ممکن است لانه کرده باشند. هر لحظه نشانگری روی صفحه، همراه با تپش قلب شما، می‌تپد تا نشان دهد جان کمی دارید و هر لحظه ممکن است بمیرید.

بازی‌های ماجراجویی سبک وحشت هم اگر از زاویه دید «اول شخص» باشند، معمولاً شکل فیلم به خود می‌گیرند و بخش زیادی از بازی را کات‌سین‌های بازی تشکیل می‌دهند. بازی‌های سبک بقا هم از این جهت می‌توانند در ژانر وحشت قرار بگیرند که شما معمولاً در یک دنیای پر از تله بازی می‌کنید و به انواع و اقسام غیرمنتظره‌ای ممکن است بمیرید.

اما بازی‌های سبک وحشت را می‌توان در ژانر پلتفرمر هم جستجو کرد و بازی‌هایی که قرار است به شما معرفی کنیم هم در همین ژانر قرار می‌گیرند. بازی‌هایی که خط داستانی بسیار جذاب و خلاقانه‌ای دارند، با این حال هیچ احتیاجی به خواندن متن ندارید و تصاویر کاملاً گویای همه چیز هستند و شما باید در طول بازی معماها و موانع را با زیرکی پشت سر بگذارید.

بازی Inside

(Windows/ios/Android/XBOX One/PS4)

در این بازی خبری از چهره‌های ترسناکی که به یک‌باره جلوی مانیتور شما ظاهر شوند، نیست. آن‌چه دلهره‌آور است، دنیایی است که در آن قرار گرفته‌اید و واقعیت‌های پشت پرده و موقعیت‌ها و خشونتی که در روند داستانِ بازی با آن روبه‌رو خواهید شد. موسیقی، داستان، گرافیک و همه‌چیز به خوبی دست به دست هم داده تا لحظات وحشت‌آفرینی را برای شما خلق کنند.

اگر از این بازی خوشتان آمد، حتماً از بازی Limbo که از همین شرکت سازنده است، هم خوشتان می‌آید. همین طور سری بازی Little Nightmare که تا الآن دو نسخه از آن منتشر شده و نسخه‌ی سومش هم در راه است.

 

بازی Hello Neighbor

(Windows/ios/Android/XBOX One/PS4)

این بازی شاید در نگاه اول در ژانر وحشت قرار نگیرد، اما هست. اگر دوست دارید یک بازی ژانر وحشت تجربه کنید، اما خیلی از چهره‌های ترسناک و فضاهای تاریک خوشتان نمی‌آید، بازی «سلام همسایه» می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. در این بازی شما در نقش یک پسربچه بازی می‌کنید که از خانه‌ی همسایه صدای جیغ می‌شنود و از پشت پنجره می‌بیند که همسایه شخصی را داخل زیرزمین زندانی می‌کند. او سعی دارد یواشکی وارد خانه‌ی همسایه شود تا از کار او سر درآورد. برای این کار باید بتواند حواس آقای همسایه را پرت کنید، اما او به راحتی گول نمی‌خورد، شما را پیدا کرده و از خانه‌اش بیرون می‌اندازد. لحظات ترسناک بازی، لحظاتی است که همسایه شما را دنبال می‌کند و شما سعی می‌کنید از دست او فرار کنید و یا سعی دارید دری را باز کنید، اما همان لحظه همسایه پشت سر شماست. در هر صورت قرار نیست در بازی‌های ترسناک، حتماً چهره‌های ترسناک ببینیم تا بترسیم.

بازخوردها نسبت به بازی Hello Neighbor خیلی متفاوت بوده. بعضی‌ها از منطقِ بازی بدشان آمد و باگ‌های موجود در بازی را اعصاب خوردکن دانستند، اما بعضی دیگر عاشق همین چیزهایش شدند.

CAPTCHA Image