10.22081/hk.2023.74859

یخ‌ها حریف جوش‌آوردن زمین نمی‌شوند!

موضوعات

یخ‌ها حریف جوش‌آوردن زمین نمی‌شوند!

امین اسلامی   

 1

   اکثر ما در مناطق قطبی زندگی نمی‌کنیم. هیچ یک از ما کوه‌های یخی قطب را لمس نکرده‌ایم و این موارد را تنها در عکس‌ها دیده‌ایم، و شاید برای همین از تأثیری که این منابع طبیعی بر اکوسیستم و محیط زیست ما دارند غافل هستیم. هیچ اهمیتی ندارد در کجای کره‌ی خاکی زندگی می‌کنیم، یخ‌های قطبی ارتباط مستقیم با زندگی تک‌تک ما انسان‌ها و آینده‌ی محیط زیست ما دارند.

از آن‌جا که کرایوسفر – قسمت یخ‌زده‌ی سیاره‌ی ما – با سایر قسمت‌های سیستم زمین به هم پیوسته است، آن‌چه در کریوسفر اتفاق می‌افتد، بر کل زمین تأثیر می‌گذارد. تغییرات آب و هوایی باعث افزایش دما می‌شود و یخ‌های قطبی ذوب می‌شوند. قسمت اعظم این یخ ها در قطب شمال و قطب جنوب قرار دارند، تمام کره‌ی زمین تحت تأثیر ذوب شدن این یخ‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین آن‌چه در کرایوسفر اتفاق می‌افتد تنها در کرایوسفر باقی نمی‌ماند.

2

برخی از دلایلی که تغییرات در کرایوسفر روی کل کره‌ی زمین تأثیر می‌گذارد، بازخوردهایی است که باعث گرم‌شدن بیشتر می‌شود. در حال حاضر دانشمندان در حال مطالعه‌ی این مسئله هستند که قطب‌های یخ‌زده روی زمین چقدر بر میزان تغییرات آب و هوایی تأثیر می‌گذارد.

3

وقتی نور خورشید به یخ و برف برخورد می‌کند، بیش از 90 درصد آن به فضا منعکس می‌شود، از آن‌جا که گرمایش جهانی باعث ذوب‌شدن برف و یخ بیشتر در تابستان‌ها می‌شود ، اقیانوس و خشکی زیر یخ در سطح زمین، از زیر محافظ یخی خود خارج می‌شود و از آن‌جا که رنگ آن‌ها تیره‌تر است، این بخش‌ها اشعه‌های خورشیدی بیشتری را جذب می‌کنند و سپس این گرما را به جو منتقل می‌کنند. این امر باعث گرم‌شدن بیشتر کره‌ی زمین می‌شود. به این ترتیب، ذوب یخ باعث گرم‌شدن بیشتر و ذوب‌شدن یخ‌های بیشتری می‌شود. این مهم‌ترین بازخورد گرمایش کره‌ی زمین است. بر اساس یک مطالعه علمی پیش‌بینی می‌شود طی چند دهه‌ی آینده در طول تابستان دیگر هیچ کوه یخی در اقیانوس منجمد شمالی باقی نماند.

4

گرم‌شدن کره‌ی زمین باعث می‌شود خاک‌هایی که در مناطق قطبی بیش از 40 هزار سال در زیر کوهی از برف و یخ مخفی مانده‌اند، در اثر ذوب یخ‌ها بیرون بیایند. با ذوب‌شدن این یخ‌ها، کربنِ به دام افتاده در خاک، به صورت دی‌اکسیدکربن و متان در جو آزاد می‌شوند. این گازها که به جو منتقل می‌شوند، باعث گرم‌شدن بیشتر کره‌ی زمین می‌گردند، که این امر باعث ذوب بیشتر یخ خواهد شد.

5

سطح دریا هر سال با گرم‌شدن زمین حدود 1-2 میلی‌متر افزایش می‌یابد. قسمتی از این افزایش سطح دریا به دلیل ذوب‌شدن یخچال‌ها و صفحات یخی است که آب را به اقیانوس‌هایی که در محاصره خشکی‌ها بوده‌اند، سرازیر می‌کند. یخچال‌ها و صفحات یخی بسیار آسیب‌پذیر هستند. گرم‌شدن زمین باعث شده است که ثبات آن‌ها کمتر باشد، سریع‌تر به سمت اقیانوس حرکت کرده و یخ بیشتری به آب اضافه کنند. دو منطقه با یخ‌های کمتر پایدار، شامل ورق یخ گرینلند و ورق یخ قطب جنوب غربی است. اگر ورق یخ گرینلند ذوب شود یا به اقیانوس منتقل شود سطح آب‌های جهان تقریباً 6.5 متر افزایش می‌یابد. اگر ورق یخی قطب جنوب غربی ذوب شود یا به داخل اقیانوس حرکت کند، سطح جهانی دریا تقریباً 8 متر افزایش می‌یابد؛ که این یعنی فاجعه!

6

اگر گرمایش هوا با روند کنونی تداوم یابد، خرس‌های قطبی، پنگوئن‌ها، فوک‌ها و بسیاری از موجوداتی که زندگی‌شان به یخ‌های قطب وابسته است، ممکن است تا پایان قرن جاری در نتیجه‌ی کوچک‌شدن یخ دریا تقریباً منقرض شوند.

7

آب‌شدن یخچال‌های قطبی علاوه بر بالا آمدن آب دریاها و ایجاد طوفان‌ها و سونامی‌های مهلک، باعث آزادشدن ویروس‌های خطرناکی می‌شود که اپیدمی‌های بسیار ترسناک‌تر از سال‌های کرونا می‌شود.

تصور دیدن سال‌هایی که باید در خانه تنها و جدا از همدیگر بنشینیم و به صفحه‌ی موبایل زل بزنیم، خیلی وحشتناک است.

واقعاً چه باید بکنیم و وظیفه‌ی هر کدام از ما چیست؟! یادمان نرود زمین تنها جایی است که می‌توانیم در آن زندگی کنیم و اگر هم سیاره‌ای مشابه وجود داشته باشد، بعید است به این زودی کشف شود تا به آن نقل مکان کنیم!

CAPTCHA Image