10.22081/hk.2023.74777

آقای نویسنده‌ی شگفت‌انگیز

کلیدواژه‌ها

موضوعات

همه‌ی انسان‌ها یک جایی و یک طوری تقلب کرده یا تقلب خواهند کرد، نویسنده‌ها که متقلبین بزرگی هستند!

 

آقای نویسنده‌ی شگفت‌انگیز

هاجر زمانی

 

کودکی به نام رولد دال

وقتی که رولدِ کوچک در سال 1916 به دنیا آمد، هیچ‌کس حتی پدر و مادرش خیال نمی‌کردند یک روز فرزندشان یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های کودک و نوجوان در دنیا می‌شود!

پدر و مادر رولد، اصالتاً نروژی بودند، اما در انگلستان زندگی می‌کردند. در واقع زندگی رولد، هیچ شباهتی به آدم‌های خاص و مشهور نداشت و خیلی هم زندگی سختی بود.

وقتی چهار سالش شد، پدر و خواهر بزرگترش را از دست داد. همه‌ی مسئولیت زندگی به دوش مادر افتاد. مادرش از همان کودکی داستان‌های افسانه‌ای زیادی برای رولد، تعریف می‌کرد، اما زندگیِ واقعیِ خود رولد هم بی‌شباهت به قصه‌ها نبود!

در کودکی به یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی رفت. البته آن زمان، مدرسه‌های شبانه‌روزی زیادی وجود داشتند. بدون استثنا هم معروف بودند که مدرسه‌های سخت‌گیری هستند و پوست از سر دانش‌آموزان می‌کنند!

بعد از مدرسه هم به قاره‌ی آفریقا رفت و مدتی در یک شرکت نفتی کار کرد. وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد، به جنگ فراخوانده شد و مدتی به عنوان خلبان به نیروی هوایی انگلستان پیوست.

 بعد از جنگ انگلستان را ترک کرد و به آمریکا مهاجرت کرد. آن‌جا بود که فکر نوشتن تجربیات تلخش از جنگ، دست از سرش برنداشت. مدتی هم در نشریات آمریکا نوشت، اما تجربه‌های کودکی و همین‌طور افسانه‌های کودکی به سراغش آمدند و نوشتن برای بچه‌ها را شروع کرد.

می‌پرسید چطور؟ مثلاً در دوران کودکی و زمانی که در مدرسه شبانه‌روزی بود، در همسایگی مدرسه، یک کارخانه تولید شکلات بود. صاحب کارخانه هر هفته شکلات‌های جدید را به مدرسه آن‌ها می‌آورد و از بچه‌ها می‌خواست نظرشان را در مورد مزه‌ی شکلات‌های جدید بگویند! احتمالاً ایده‌ی اولیه‌ی داستان معروف «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» از این تجربه آمده است.

 

چرا رولددال این‌قدر مشهور شد؟

اگر تا به حال اثری از او نخوانده‌اید، ‌احتمالاً با خواندن ادامه‌ی این متن، به سراغ‌شان خواهید رفت! آثار رولددال،‌خیلی متفاوت از بقیه‌ی نویسنده‌های کودک و نوجوان بودند. در کتاب‌های او، کودکان که عموماً بچه‌هایی یتیم و تنها بودند، قهرمان اصلی داستان‌ها بودند! آن‌ها در برابر ظلم و ستم، کوتاه نمی‌آمدند و حق‌شان را از آدم‌های ظالم می‌گرفتند!‌ کتاب «ماتیلدا» نمونه‌ی بارز این موضوع است. دختر ریزه میزه‌ای که مدیر مدرسه‌ی بدجنس و قلدرشان را تنبیه می‌کند.

یکی از نکته‌های دیگر آثار او، تخیل بی‎‌نظیر در داستان‌هایش است. دنیای خیالی او هیچ حد و مرزی ندارد. مثلاً در کتاب «جیمز و هلوی غول‌پیکر» جیمز که یک کودک یتیم و درمانده است، به کمک هلوی جادویی و حیواناتی که با او دوست می‌شوند، راهی یک سفر عجیب و غریب می‌شود.

اوج تخیل و خلاقیت رولددال را در کتاب‌های «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» و «چارلی و آسانسور شیشه‌ای» می‌توانید ببینید. داستان‌های او در عین حال که کمی ترسناک هستند، اما خنده‌دار و بامزه هستند و بهترین پایان را دارند!

در این کتاب‌ها ماجراهای عجیب و غریبی اتفاق می‌افتد و فراموش نکنید که این داستان‌ها در دهه‌ی شصت و هفتاد میلادی نوشته شده‌اند، اما هر بار که آن‌ها را می‌خوانید، حسابی تر و تازه هستند! و انگار همین امسال نوشته شده‌اند!

برای همین اصلاً عجیب نیست که رولددال این‎قدر بین بچه‌ها و بزرگ‌ترها معروف و محبوب باشد!

رولددال در سال 1990 میلادی در سن 74 سالگی از دنیا رفت، اما داستان‌هایش حالا حالاها زنده و سرحال هستند!

چند تا از معروف‌ترین کتاب‌های رولددال:

چارلی و کارخانه شکلات سازی

‌جیمز و هلوی غول‌پیکر

غول بزرگ مهربان

ماتیلدا

این هم جور دیگر

آقای روباه شگفت‌انگیز و...

 

یک روز برای رولددال

روز تولد آقای نویسنده، یعنی سیزدهم ماه سپتامبر میلادی، به نام او، یعنی روز رولددال نام‌گذاری شده است. این به خاطر خدمات و آثار با ارزشی است که او برای کودکان نوشته است. از سال 2008 هم یک مؤسسه خیریه، جایزه‌ای را به نام رولددال اختصاص داده و در روز تولد او، به خنده‌دارترین داستان‌های کودکان جایزه می‌دهد.

 

فیلم‌های سینمایی از آثار رولد

شهرت آثار رولددال آن‌قدر زیاد شد که از کتاب‌های او چندین فیلم هم ساخته شده است که در ادامه با چند تا از آن‌ها آشنا می‌شویم:

1-ویلی‌وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی:

شاید محبوب‌ترین و جالب‌ترین داستانِ رولددال، همین فیلم باشد که بر اساس رمان «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» ساخته شده است. پسر بچه‌ی فقیری به نام چارلی و چند کودک دیگر، برای بازدید از کارخانه‌ی عجیب شکلات‌سازی آقای «ویلی وانکا» می‌روند که آن‌جا اتفاقات عجیب و غریبی برای بچه‌ها می‌افتد اما در نهایت، چارلیِ فقیر، جانشین آقای «ویلی وانکا» می‌شود!

 

2-آقای فاکس شگفت‌انگیز:

آقای فاکس یک روباه است که برای سیر کردن شکم خانواده‌اش هرشب از چند مزرعه دزدی می‌کند. مزرعه‌دارها تصمیم می‌گیرند که این دزد را دستگیر کنند. فیلم بسیار جذاب و پرماجرا است و بچه‌ها و پدرها و مادرها آن را خیلی دوست دارند. این اقتباس در سال 2009 ساخته شده و عده‌ای می‌گویند یکی از بهترین ساخته‌ها از کارهای رولددال است.

3-ماتیلدا

ماتیلدا دختر نابغه‌ای است که والدینش به او هیچ توجهی ندارند. او به صورت خودآموز همه چیز را یاد گرفته و در مدرسه مورد توجه معلمش قرار می‌گیرد. او به همه می‌گوید که ماتیلدا خیلی باهوش است، اما کسی توجهی نمی‌کند. به علاوه مدیر مدرسه، بچه‌ها و حتی معلم‌ها را تنبیه می‌کند و همه از او می‌ترسند. ماتیلدای کوچک یک تنه در برابر خانم مدیر می‌ایستد و با هوش سرشارش او را شکست می‌دهد.

از داستان ماتیلدا چند نسخه‌ی سینمایی ساخته شده که اولین آن در سال 1996 بوده است.

 

4.جادوگرها:

یکی از ترسناک‌ترین داستان‌های رولددال، همین است! جادوگرهای بدجنسی که بچه‌ها را اذیت می‌کنند و قهرمان کتاب را به یک موش تبدیل می‌کنند! این فیلم در سال 1990 اکران شده است. آن زمان آقای رولددال زنده بوده و به خاطر پایان‎بندی متفاوت فیلم از کتاب، حسابی دل‎خور شده بود!

5-غول بزرگ مهربان

یکی از جذاب‌ترین داستان‌های رولددال همین کار است. جایی که یک غول مهربان با سوفی آشنا می‌شود و می‌خواهد به او امید بدهد، اما غول‌های بدجنس دیگر دارند با هم متحد می‌شوند تا محل زندگی انسان‌ها را پیدا کنند و بچه‌ها را بخورند! غول و سوفی تصمیم می‌گیرند به جنگ با آن غول‌ها بروند و شکست‌شان بدهند!

این انیمیشن در سال 2016 اکران شده است. خوش ساخت است و داستان زیبایی هم دارد.

CAPTCHA Image