10.22081/hk.2023.74776

باغ گلشن طبس

موضوعات

باغ گلشن طبس

امین صادق‌پور 16 ساله از مه‌ولات

1

شهرستان طبس به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری‌اش به عروس کویرهای ایران مشهور است، که با داشتن مساحتی حدود ۵۵ هزار کیلومتر مربع از ۳۱ کشور دنیا و ۲۱ استان کشور ایران بزرگ‌تر است! طبس با داشتن این چنین مساحت، بزرگ‌ترین شهرستان خاورمیانه از نظر وسعت محسوب می‌شود.

2

باغ گلشن یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری طبس است، که سالانه گردشگران زیادی برای دیدنش به طبس سفر می‌کنند. باغ زیبا و تاریخی گلشن که امروزه به یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده پیشینه‌ی ساختش به دوران زندیّه و قاجاریّه برمی‌گردد.

3

سازنده‌ی باغ تاریخی گلشن «امیرحسن‌خان شیبانی»، سومین حاکم شهر طبس است که نادرشاه افشار او را برای حکمرانی در طبس منصوب کرده بود. در سال 1218 قمری، امیرحسن این باغ را وقف کرد.

4

برای این‌که بتوانیم وارد باغ بشویم، باید از در ورودی گذر کنیم، زیرا تنها ساختمان باغ گلشن عمارتی است که در سر در این باغ قرار دارد. این عمارت دو طبقه، زیرزمین کوچکی نیز دارد. طبقه‌ی اوّل ساختمان عمارت شامل تالاری بزرگ و ایوانی برای دیدن مناظر زیبای باغ است که دو ستون نیز به زیبایی آن افزوده است.

5

خوب است بدانید ساختمان سردر باغ گلشن در زلزله‌ی مهیب شهریور سال 1357 شمسی طبس به طور کامل از بین رفته و ساختمان امروزی باغ با توجّه به شکل ساختمان قدیمی ساخته شده است.

6

برای آبیاری درختان و گیاهان باغ نیز از قنات(سفره‌های آب زیرزمینی) استفاده می‌شود که از کوه‌های شرق شهر طبس سرچشمه می‌گیرد.

7

یکی از زیبایی‌های باغ گلشن وجود پلیکان‌های زیبا و سفید رنگی است که در داخل حوض میانی باغ شنا می‌کنند و برای گردشگران بسیار جاذبه دارد.

8

باغ تاریخی گلشن در تاریخ بیستم دی سال 1355 با شماره‌ی 1310 در فهرست آثار ملّی ایران ثبت و از سوی اداره‌ی کلّ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمّت و بازسازی شده است.

 

CAPTCHA Image