10.22081/hk.2023.74774

چجوری تقلب نکنیم؟!

موضوعات

می‌گن که کلمات به خودی خود معنی‌ای ندارن و ترکیب چند حرف هستن، تصویری که از اون‌ها توی ذهن ما ساخته می‌شه به اونا جون می‌ده! با این حساب باید پرسید: تصویر ذهنی شما از امتحان و تقلب چیه؟!

 

چجوری تقلب نکنیم؟!

مهدیس حسینی

 کارشناس روانشناس بالینی

کمیک استریپ: سیدناصر هاشمی

1

باز هم امتحان

چند بار برات پیش اومده که از اضطراب و استرس امتحان فردا، تمام شب رو بیدار مونده باشی و خواب به چشمات نیومده باشه؟ امتحان جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هست. توی فصل امتحان جملات آشنای زیادی مثل «چقدر برای امتحان فردا درس خوندی؟»، «من هیچی بلد نیستم»، «چطور می‌تونم نمره‌ی قبولی این امتحان رو بگیرم» و ... زیاد به گوشمون می‌خوره!

 

2

با استرس امتحان چکار کنیم؟

سعی کن توی روزهای امتحان گوشی رو کنار بذاری و تنها اولویتت درس باشه؛ بگو خب!

اگه از اون دسته از دانش‌آموزایی نباشی که تمام سال تحصیلی اصلاً لای کتاب رو باز نکردن و شب امتحان می‌خوان همه‌ی تلاش‌های نکرده رو یک شبه جبران کنن، می‌تونی با تلاش و پشت‌کار توقع نمره‌ی عالی رو داشته باشی؛ به اون «اگه» که گفتم توجه کنی ها!

توی فصل امتحان از خوردن خوراکی‌های ترش حذر کن، چون استرست رو افزایش می‌ده، و از اون طرف خوردن خوراکی‌های شیرین، مثل: انجیرخشک، کمک زیادی به تنظیم قندت می‌کنه؛ زیاده‌روی نکنی که چیز خوبی اتفاق نمیفته ها!

در حین امتحان اگه احساس کردی خیلی خوب نمی‌توانی به سؤال‌ها پاسخ بدهی یا زمان کافی نداری آرامش خودت رو حفظ کن و اول به سؤال‌هایی پاسخ بده که جواب اون‌ها رو بلدی یا سؤال‎هایی رو که نمره‌ی زیادی دارن توی اولویت بذار؛ بقیه رو یادت نره ها!

 

3

شب امتحان چطور درس بخونیم؟

سعی کن با دقت مطالب رو بخونی، روخوانیِ تنها هیچ فایده‌ای نداره.

همه‌ی مطالب رو برای شب امتحان و دقیقه‌ی نود نذار، ساعت‌های آخر تنها برای مرور و تثبیت مطالب هست.

اول وقتت رو بذار روی مباحث مهم‌تر که اون‌ها رو بلد نیستی، اما حواست به مرور بخش‌های دیگه هم باشه.

مطالب مهم رو هایلایت کن تا با دقت بیش‌تری بخونی.

نکات مهمی رو که از یاد می‌بری برای خودت رمزگذاری کن.

 

4

خواب تا چه اندازه مهمه؟

اگه می‌دونستی نخوابیدن تا چه اندازه تأثیرات مخربی داره، احتمالاً هیچ شبی را تا دیر وقت بیدار نمی‌موندی.

بطور میانگین به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز داری پس اگه این میزان خواب رو دریافت نکنی استرس به سراغت میاد. خوابیدن کمک می‎کنه مغزت، خودش رو بازیابی کنه، پس مطالب هم خیلی بهتر در مغزت ثبت میشه.

بهتره نیم ساعت قبل از خواب مروری به تمام مطالبی داشته باشی که در طول روز مطالعه کردی، این کار به قرارگرفتن مطالب درسی توی حافظه‌ی بلند مدتت کمک زیادی می‌کنه.

5

قرص‌های شب امتحانی

امیدوارم که هیچ وقت به مصرف قرص‌های شب امتحانی فکر هم نکرده باشی، یکی از رفتارهای عجیب که عوارض و مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد می‌کنه، قرص‌های شب امتحانی هست که با هدف افزایش تمرکز و جلوگیری از خواب و همچنین تقویت حافظه مصرف می‌شه.

فقط می‌تونم بهت بگم اگه کسی رو می‌شناسی که از چنین قرص‌هایی استفاده می‌کنه، حتماً از عوارض این دارو مثل لرزش دست، افزایش فشار خون، آریتمی قلبی، اختلال در بینایی، مشکلات کبدی، نوسان‌های خلقی و پرخاشگری و تحریک‌پذیری آگاهش کن.

6

میان‌بری بنام تقلب

کمتر کسی وجود داره که بگه توی زندگیش هیچ وقت تقلب نکرده! همه‌ی ما توی زندگی یا وسوسه شدیم که تقلب کنیم یا کسی از ما خواسته که تقلب برسونیم. اصلاً تقلب کردن برای بعضی‌ها کلاس اجتماعی داره. از صحبت کردن در مورد شیوه‌های جدید تقلب گرفته تا پیچوندن مراقب و معلم سر جلسه‌ی امتحان، از ندادن بلیط اتوبوس تا جا زدن در صف نانوایی، همه افتخارات و عناوینی هست که ارزش اون‌ها برای شخص متقلب گاهاً با کسب مدال جهانی و المپیک برابری می‌کنه.

7

اما به نظر تو تقلب خوبه یا بد؟

تصور کن قراره توی بیمارستان تحت یک عمل جراحی قرار بگیری، اگه بدونی پزشک جراح و متخصصی که قراره جراحیت کنه، توی سال‎های گذشته با تقلب توی امتحان به این تخصص دست پیدا کرده، آیا بازم اعتماد می‌کنی که زیر تیغ جراحیش بری؟ نکنه تو هم از اون دست افرادی هستی که فکر می‌کنی با تقلب کردن می‌تونی به تمام موفقیت‌ها برسی؟! نگاه نکن به یک سری که این‌جوری رفتن بالا، این بالا رفتن‌ها خیلی هم خوب نیست، تو حتماً دنبال بالا رفتن درست و حسابی هستی دیگه؟ نیستی؟! راست بگو!

8

بدترین اتفاق

قبول دارم یکی از بدترین احساسات دنیا، احساس ناامیدی بعد از خراب کردن امتحان هست، اما یادت باشه با وجود خراب شدن یک یا دو امتحان، نباید خودت رو ببازی و تسلیم شی، بلکه باید بیش‎تر تلاش کنی تا بتونی نمره‎های بد قبلی رو جبران کنی. آرامش خودت رو حفظ کن و به این فکر کن که دلیل این‎که امتحان رو خراب کردی چی بوده؟! راست‌وحسینی گردن این و اون نندازی ها! به این چیزها فکر کن:

  • روش مطالعه‌ی غلط
  • ناقص خوندن مطالب
  • تنبلی و مرور نکردن توی شب قبل از امتحان
  • مدیریت نکردن زمان
  • اُفت قند سر جلسه
  • و...

علت رو پیدا کن و تلاش کن با رفع اون، امتحان بعدی رو با موفقیت پشت سر بذاری. از قدیم گفتن: «کار نشد نداره»، و یا گفتن: «کار رو کی کرد، اون که تموم کرد»، پس می‌تونی! با همین جمله که «من می‌تونم» برو جلو، دمت گرم!

 

این کمیک مربوط به مطلب اتاق مشاور است

 

 

  • تصویر یک دانش آموز سر جلسه امتحان که اطرافش را پر از کیک و شیرینی فرا گرفته. و معلمی که با تعجب او را نگاه میکند.

حباب بالای سر دانش آموز: آقا این‌ها رو آوردیم اگر قندمون افتاد بخوریم.

 

  • تصویر دانش آموزی که هم کتاب دستش دارد و هم با توپ روپایی میزند.

حباب بالای سر دانش آموز: مامان! آقامون گفته روخوانی تنها فایده‌ای نداره، پس من هم روخوانی می‌کنم و هم فوتبال بازی می‌کنم تا خوب یاد بگیرم.

  • تصویر دانش آموزی که با بالش رفته است سر جلسه امتحان.

حباب بالای سر دانش آموز: آقا اجازه، هنوز نیم ساعت مونده تا 9 ساعت خوابمون کامل بشه.

 

  • تصویر یک دانش آموز در داروخانه.

حباب بالای سر دانش آموز: ببخشید قرصی ندارید که اگر بخوریم همه چیز رو بلد باشیم و دیگه احتیاجی به درس‌خوندن نداشته باشیم.

 

  • تصویر یک دانش آموز که جای جای بدنش را تقلب نوشته.

حباب بالای سر دانش آموز: آقا اجازه، این‌ها تقلب نیست، نکات مهم رو نوشتیم که مرور کنیم، فقط یادمون رفته از لباسمون جدا کنیم.

 

  • تصویر دکتر جراح بالای سر مریض که قلب مریض دست دکتر است و مریض هم روی تخت بیهوش است.

دکتر: ای کاش این قسمت رو تقلب نمی‌کردم. حالا باید با این قلب چه کار کنم؟

 

حباب بالای سر دانش آموز: نباید ناامید بشم. دوباره امتحان می‌دم... صبر کن ببینم! اصلاً من کلاس چندم هستم؟

CAPTCHA Image