رکاب‌زدن تا باغ پرندگان مالزی

10.22081/hk.2023.74578

رکاب‌زدن تا باغ پرندگان مالزی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بعضی‌ها هم دوست دارند با دوچرخه دنیا را ببینند، این سفر کمی سخت است، اما به مسافر کمک می‌کند تا بهتر دنیا را ببیند...

 

رکاب‌زدن تا باغ پرندگان مالزی

عدالت عابدینی

در جنوب غربی شهر «کوآلالامپور» کشور مالزی، منطقه‌ای بزرگ است که به منطقه‌ی «لیک گاردن» معروف است؛ منطقه‌ای وسیع، بزرگ و سرسبز با چندین پارک متنوع و منحصربه‌فرد!

از جمله‌ی این پارک‌ها، می‌توان به باغ پرندگان، باغ پروانه‌ها، باغ گل‌های ارکید و چند موزه اشاره کرد.

از آن‌جایی که این پارک‌ها در یک منطقه واقع شده‌اند، رسیدن از پارکی به پارک دیگر آسان است. سکوت و خلوت از امتیازهای مهم این منطقه است و تنها توریست‌ها هستند که سوار بر اتوبوس‌ها به این مناطق می‌آیند.

بازدیدکنندگان برای ورود به باغ پرندگان، پس از پرداخت ورودی، برچسبی را تحویل می‌گیرند و پس از زدن آن به مچ دست وارد پارک می‌شوند.

پارک پرندگان مالزی، حدود 8/5 هکتار مساحت دارد که یک جاذبه‌ی توریستی عمومی در مالزی است و به‌طور میانگین، سالانه حدود دویست‌هزار نفر بازدیدکننده دارد. مهم‌ترین ویژگی این پارک، وجود حدود سه‌هزار پرنده از دویست گونه‌ی مختلف در فضایی است که با تور بسیار بزرگی پوشیده شده است. نود درصد پرندگان این پارک، بومی و ده درصد آن‌ها از کشورهای دیگر وارد شده‌اند.

این پارک، بخشی از «لیک گاردن» شصت هکتاری است که تأسیس آن به سال 1888 میلادی بازمی‌گردد. علاوه بر پارک پرندگان که در سال 1991 میلادی ایجاد شده، این باغ دارای «دریاچه‌ی مصنوعی»، «بنای یادبود ملی»، «پارک پروانه»، «باغ‌های ارکید» و ساختمان مجلس سابق نمایندگان مالزی است. این محل، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های سرپوشیده‌ی جهان است.

برخی از این پرندگان، در قفس‌های بزرگی هستند؛ اما برخی دیگر در این فضای بزرگ در حال رفت‌وآمد هستند و مانعی برای نزدیک‌شدن به آن‌ها وجود ندارد. تنوع پرندگان و رنگ‌های آن‌ها، آن‌قدر زیاد است که آدمی را محو تماشای خود می‌کنند.

وجود آبشارها، دریاچه‌ی مصنوعی، گونه‌های متنوعی از گل‌ها و طراحی زیبا و منحصر‌به‌فرد، از مناظر جذاب این پارک هستند. خیلی دوست دارم زمانی طولانی را به تماشای این پرندگان زیبا بگذرانم! کیست که از این همه زیبایی فراری باشد؟ آن‌قدر این پارک برایم جذابیت داشت که یک روز کامل را تا حوالی غروب صرف تماشای آن کردم.

البته علاوه بر نمایش عمومی پرندگان، زمان‌هایی هم برای حرکات آکروباتیک و تغذیه‌ی برخی پرندگان اختصاص داده بودند که دیدنی بودند؛ ضمن این‌که ساختمان‌هایی هم در این پارک بودند که در واقع، نقش موزه را داشتند. در مونیتورهای بزرگی که داخل این ساختمان‌ها بودند، مراحل مختلف به دنیا آمدن پرندگان از تخم تا رشد و نگه‌داری آن‌ها را توضیح می‌دادند.

CAPTCHA Image