وقتش رسیده با رونی و بابایار، روی چرخ و فلک پسته بشکنیم!

10.22081/hk.2023.74575

وقتش رسیده با رونی و بابایار، روی چرخ و فلک پسته بشکنیم!

کلیدواژه‌ها


سفرها گاهی در ذهن‌انجام می‌شود، مثل نویسنده‌ها که در ذهن‌شان به دنیای شخصیت‌های داستان‌شان سفر می‌کنند و آن‌ها را مثل سفرنامه برای ما می‌نویسند...

 

 

معرفی کتاب

وقتش رسیده با رونی و بابایار، روی چرخ و فلک پسته بشکنیم!

فاطمه بختیاری

رونی پیانو قورت داده

نویسنده: تیمور آقامحمدی

ناشر: مهرک ( سوره مهرکودک و نوجوان)

این کتاب روایت زندگی دختری به نام «رونی» است که دغدغه‌های دختران سیزده-چهارده ساله‎ی امروز ایران را دارد. شخصیت خاص رونی، او را به دختری بدل می‌کند که می‌کوشد به تنهایی از عهده مشکلات زندگی‌اش بربیاید، در متن پشت جلد رمان «رونی یک پیانو قورت داده» آمده است:

«من یک رونی چهارده‌ساله‌ام. می‌خواهم از عجیب و غریب‌ترین جشن تولد زندگی‌ام برای شما بگویم. دلم می‌خواهد با لوبیای سحرآمیز و پرندگان اولِ صبح من یا پدر غیر‌عادی و برادر فندقی‌ام آشنا شوید و ببینید استاد جمشیدی و همسرش که بوی درخت می‌دهند، قرار است چه کارهایی برای من بکنند. دوست دارم در کنار سؤالات بی‌پایانِ خانم منشی، به مبارزه‌ی من و آن پسرِ موقاصدکی توجه کنید. بماند ماجراهای عمه، گروه سه‌کله‌پوک، شازده‌کوچولوی اهلی‌شده، مردِ نمکی عاشق‌پیشه و هیولای مترو. پس معطل نکنید و کتابی را که من با زحمت نوشته‌ام شما با دقت بخوانید.»

 

چرخ و فلک

نویسنده: علیرضا رضوی

ناشر: کهکشان دانش

نوشتن یکی از راه‌های تقویت خلاقیت و کنجکاوی است. هر انسانی دارای هنر و خلاقیت منحصر‌به‌فرد خودش است که اگر در زمان مناسب شناسایی شود و تقویت گردد، مطمئناً منجر به موفقیت‌ می‌گردد.

خاطره‌نویسی یکی از ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین موضوعاتی است که هر شخص می‌تواند با اقدام به آن، هم نوشتن خود را تقویت کند و هم در آینده‌ی خود داستان‌ها و اتفاقات زندگی خود را از قلم خویش بخواند و لذت ببرد.

کتاب چرخ و فلک داستان‌های واقعی و طنز از زندگی یک نوجوان ایرانی است حول اتفاقات مدرسه و خانه.

 

 

وقتش رسیده کمی پسته بشکنیم

شاعر: فرهاد حسن‌زاده

ناشر: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان

این کتاب، 24 قطعه شعر آزاد و سپید با مضامینی مانند دلتنگی، عشق، تنهایی، جدایی، صلح، امید و ناامیدی، فراق و... است.

اشعار درون‌مایه‌ی نوجوان دارند و می‌خواهند  به احساسات و حالت‌های نوجوانان نزدیک شوند. اگر چه تصاویر کتاب جنس مذکر را نشان می دهد، اما جنسیت راوی در شعرها مشخص نیست. پسران و دختران نوجوان هر دو می‌توانند با شعرها ارتباط برقرار کنند. اشعار از صنایع ادبی و صور خیال بهره برده‌اند.

«فراموشی»

فراموشی می‌آید

مثل پاییز

با ابرهای سهمگینش

دیروز

برگ خشکی دیدم

که نمی‌دانست

از کدام شاخه جدا شده

 

بابایار

نویسنده: محمدرضا یوسفی

ناشر: کانون پرورشی کودکان و نوجوانان

این کتاب مجموعه‌ای از پنج داستان کوتاه به نام‌های «پیشانی سفید» از شمال ایران، «ساز شکسته» از آذربایجان، «ناخدا جادو» از جنوب ایران، «تفنگ میرنوروز» از بلوچستان و «نشان بابایار» از استان فارس است که براساس باور مردم به وجود شخصیت بابایار و امدادهای غیبی شکل گرفته‌اند.

 مردم شهرهای مختلف ایران به بابایار، شخصیتی که رفتاری چون حضرت خضر دارد باور دارند. بابایار آن‌ها را به آرزوهایشان می‌رساند. آرزویی که مردم برای رسیدن به آن‌ها تلاش بسیار می‌کنند و در لحظاتی بین بیم و امید، با حضور بابایار، به نتیجه می‌رسند. بابایار با شخصیت‌های متفاوتی مانند جنگلبان، عاشیق، یا ناخدا که مورد قبول مردم قوم خویش هستند، در داستان‌ها ظاهر می‌شود.

CAPTCHA Image