کارت ویزیت شما نشانه شخصیت شماست

10.22081/hk.2023.73898

کارت ویزیت شما نشانه شخصیت شماست


کارت ویزیت شما نشانه‌ی شخصیت شماست

هاجر زمانی

مقدمه

توی دوران نوجوانی، وقتی که همه‌ی نوجوان‌ها دوست داشتند یک کار باحال و خاص انجام بدهند، یکی از دوستانم کار متفاوتی کرده بود. عاشق درست کردن کلکسیون بود؛ اما عجیب‌ترین کلکسیون را داشت. کلکسیون کارتِ ویزیت!

جعبه‌ی نسبتاً بزرگی داشت که انواع و اقسام کارت‌ها را داخل آن نگه می‌داشت. از کارتِ مکانیکی که احتمالاً بر اثر تماس با دستِ «اوس مکانیک» گوشه‌اش روغنی شده بود، تا کارتِ دندان‌پزشکی و پخش لوازم جانبی قطعات رایانه و لباس زنانه تا کارت ویزیتِ وکیلِ دادگستری؛ حتی بعضی از مشاغل مثل پزشکی را دسته‌بندی کرده بود. می‌گفت درست کردن این کلکسیون خیلی راحت است. در هر مغازه‌ای می‌رود، حتی بقالی، تقاضای کارت ویزیت می‌کند و آن‌ها هم با خوش‌حالی بهش کارت می‌دهند!

جمع کردنِ این کلکسیون برای دوستم الهام‌بخش شد و آخر سر هم یک گرافیستِ موفق از آب درآمد. شاید به خاطر دیدن و دقت کردنِ چندین‌باره به کارت ویزیت‌های مختلف! از همان موقع کارت ویزیت‌ها برایم جالب شدند.

این شما و این دنیای کارت ویزیت

کارت‌هایی با انواع و اقسام جنس‌های مقوایی و چوبی؛ در قطع و اندازه‌های متفاوت؛ لبه‌دار و لبه‌گرد. از کارت ویزیتی که یک سمتش کاربرد خط‌کش دارد تا خیاطی که روی یک تکه پارچه چاپ زده و هرکسی سعی دارد کارت ویزیتش جذاب‌تر و متفاوت‌تر از بقیه باشد؛ اما چرا؟

کارتِ ویزیت در واقع معرفِ شماست. شغل و شخصیت و کلاسِ کاری‌تان! شما با آن کارت خودتان و شغل‌تان را به افراد مختلف معرفی می‌کنید. از طرف دیگر دوست دارید افراد کارتِ شما را نگه دارند. دل‌تان نمی‌خواهد از مغازه بیرون رفته، آن را بیرون بیندازند. برای همین هر چقدر کارتِ قشنگ‌تر و خلاقانه‌تری داشته باشید، احتمال نگه‌داری کارت از سوی بقیه بیش‌تر می‌شود!

کارت ویزیت هم تاریخچه دارد

شاید فکر کنید کارت ویزیت محصولِ دنیای مدرن است؛ اما جالب است بدانید کارت ویزیت حتی وقتی صنعت چاپ هنوز اختراع نشده، وجود داشته! تازه! آن موقع‌ها عزت و احترامِ بیش‌تری هم داشته!

اولین کارت ویزیتِ ثبت شده، در قرن پانزده توی کشور چین بود. بیش‌تر هم تاجران کارت ویزیت داشتند. آن‌ها کارت ویزیت خود را به خدمت‌کارشان می‌دادند تا برای کسی که می‌خواست ملاقاتش کند، ببرد. فرد مقابل از این طریق می‌‌فهمید امروز چه کسی به دیدنش می‌آید!

کارت ویزیت در آن زمان چه شکلی بود

قبل از اختراع کاغذ، کارت ویزیت‌ها از جنس سفال، یا پارچه، یا سکه‌ی طلا و چوب بودند. هر بازرگان برای خودش کارت ویزیتِ خاصی داشت که آن کارت اعتبار و احترام زیادی به همراه داشت.

صنعت چاپ و تحول در کارت ویزیت

اما بازار کارت ویزیت وقتی رونق گرفت و گسترش پیدا کرد که صنعت چاپ به وجود آمد. در قرن هفدهم میلادی تجار و بازرگانان شروع به استفاده از کارت ویزیت کاغذی کردند. آن زمان هنوز تلفن به وجود نیامده بود. برای همین کُروکی مغازه‌ی خود را می‌کشیدند و به این شکل به مشتری‌ها آدرس مغازه‌ی‌شان را می‌دادند.

حتی با وجود صنعت چاپ، کارت ویزیت در آن زمان یک کالای لوکس و پرهزینه بود. برای همین فقط اشراف و پولدارها از آن استفاده می‌کردند و برای مردم عادی یک حسرت بود!

تحول در چاپ کارت ویزیت

در قرن هجدهم میلادی چاپ گسترش پیدا کرد و بالأخره کارت ویزیت‌های رنگی به وجود آمدند. این کارت ویزیت‌ها آن‌قدر خاص بودند که برخی به عنوانِ شیءِ کلکسیونی آن‌ها را نگه‌داری می‌کردند! (نکند دوست من مسافر زمان بوده که کارت ویزیت جمع می‌کرده!)

تاریخچه‌ی کارت ویزیت در ایران

در مورد تاریخچه‌ی کارت ویزیت در ایران نقل‌قول‌های مختلفی وجود دارد. برخی آن را از زمان قاجار می‌دانند و برخی عمرِ آن را کم‌تر از صدسال می‌دانند؛ اما چیزی که مشخص است در ایران هم کارت‌ها صرفاً به خاطر مناسبت‌های تجاری و بازرگانی استفاده می‌شدند.

کارت ویزیت دیجیتال دیگر چیست؟

خب وقتی دنیا این همه در زمینه‌ی دیجیتال پیشرفت کرده، در این زمینه هم قطعاً پیشرفت می‌کند و جای شک نیست. امروزه کارت‌های دیجیتال به وجود آمدند. اگر تلفن همراه‌تان قابلیت NFC را داشته باشد، با نزدیک کردن کارت به گوشی، تمام اطلاعات تماس، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما به گوشی طرف مقابل وارد می‌شود. اگر هم گوشی‌تان این قابلیت را ندارد،‌ با نصب برنامه‌های کدخوان روی گوشی و باز کردن دوربین عکاسی و اسکن کارت، این کار انجام می‌شود.

در واقع دیگر نیاز نیست کارتی را حمل کنید و با یک اشاره، کارتِ ویزیت را روی گوشی همراه خود دارید!

CAPTCHA Image