فروشنده گل و گیاه شوید

10.22081/hk.2023.73891

فروشنده گل و گیاه شوید


کسب‌وکار دانش‌آموزی

فروشنده‌ی گل و گیاه شوید

میم زندگی (مهدی خسروی)

 

خیلی از آدم‌ها به گل و گیاه علاقه دارند و دوست دارند در خانه یا محل کارشان گیاهان آپارتمانی وجود داشته باشد. برای آن‌ها فرقی نمی‌کند در آپارتمان زندگی کنند یا در خانه‌ی ویلایی که حیاط و باغچه دارد؛ چون گل و درخت را دوست دارند. هر جا را که کار یا زندگی می‌کنند پر از انواع گل مثل کاکتوس یا تراریوم (باغ شیشه‌ای) می‌کنند.

شاید در فامیل‌تان آدم‌هایی را داشته باشید که در خانه‌‌ی‌شان کلی گل یا درختچه وجود دارد و با عشق از آن‌ها رسیدگی می‌کنند. در محله‌ی خودتان یا در مسیر دبیرستان هم شاید مغازه‌هایی را دیده‌اید که صاحبان آن‌ها با ذوق و سلیقه مغازه‌‌های‌شان را زیبا کرده باشند. این مغازه‌ها هم متنوع هستند؛ از بنگاه معاملات ملکی و قصابی گرفته تا آرایشگاه و دفتر بیمه. گل و گیاه آپارتمانی را حتی در مراکز عمومی مثل آزمایشگاه‌ها و حتی دفتر مدرسه‌ها می‌بینید.

 

پرورش و نگه‌داری گیاهان آپارتمانی

این مقدمه‌ی بلند را نوشتم تا بگویم که خیلی از این افرادی که دوست‌دار طبیعت هستند و گل و گیاه را وارد خانه و مغازه‌ی خودشان می‌کنند، فرصت کافی برای کاشت گل و گیاه یا رسیدگی کامل را ندارند و فقط این‌ها را می‌خرند. هم‌چنین برای رسیدگی به آن‌ها و تهیه‌ی خاک و کود یا برطرف کردن مشکلات گل‌ها باز هم به فروشندگان گل و گیاه مراجعه می‌کنند.

بنابراین دنیای گل و گیاه از جهت مصرف‌کننده خیلی بزرگ است و برای برطرف کردن نیاز آن‌ها، بعضی‌ها در تولید و پرورش گیاهان آپارتمانی فعال هستند و عده‌ای هم در فروش حضوری یا اینترنتی انواع آن‌ها.

در این بازار، شرط سنی وجود ندارد و شما هم می‌توانید وارد این بازار کار شوید و تولید یا فروش یا هر دو را شروع کنید.

 

فقط شروع کنید و نترسید

برای نوجوانان کار در زمینه‌ی گل و گیاه سخت نیست؛ و اگر وقت بگذارید، هم زود یاد می‌گیرید و هم زود صاحب درآمد می‌شوید.

صحبت درباره‌ی پرورش یا فروش گل و گیاه زیاد است؛ اما در این‌جا به نکات مهم و کاربردی اشاره می‌کنم.

۱ـ شرط اول شروع و موفقیت هر کاری آموزش دیدن است. برای یادگیری پرورش گل و گیاه خانگی راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از کتاب‌های درسی هنرستان یا متوسطه فنی و حرفه‌ای است؛ مثل کتاب پرورش گیاهان آپارتمانی پایه یازدهم فنی و حرفه‌ای.

استفاده از سایت‌های اینترنتی، کتاب، سی‌دی‌ها یا بسته‌های آموزشی روش‌های دیگری برای خودآموزی شماست. هم‌چنین می‌توانید از کسانی که در این زمینه فعال و البته خوش‌اخلاق هستند مشاوره و آموزش بگیرید.

۲ـ هم‌زمان با یادگیری، برای خودتان گل و گیاه پرورش دهید و تجربه‌ی خودتان را زیاد کنید. هم‌چنین برای دوستان و آشنایان گل و گیاهی را که خودتان تولید یا تهیه کرده‌اید، هدیه دهید و کارتان را تبلیغ کنید که در زمینه‌ی تهیه گل و گیاه و لوازم جانبی آن مثل گلدان، کود و خاک از شما کمک بگیرند.

۳ـ پس از مدتی می‌توانید همکاری پاره‌وقت را با کارگاه‌های پرورش گل و گیاه یا گلدان شروع کنید و البته خیلی به دست‌مزد آن گیر ندهید. با این کار با دنیای واقعی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بیش‌تر آشنا می‌شوید و در کارتان باتجربه‌تر و مشهورتر خواهید شد و برای آینده کاری بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید.

۴ـ اگر می‌خواهید خودتان رئیس خودتان باشید، بهتر است برنامه‌ی خاصی را انتخاب کنید و به اصطلاح استراتژی داشته باشید. برای مثال، فقط یک نوع گیاه یا گل را پرورش دهید یا بفروشید؛ مثل انواع کاکتوس یا گل‌های رونده یا تراریوم.

۵ـ جور بودن جنس و توجه به نیاز مشتریان را فراموش نکنید. اگر کسی بذر گل یا گیاه، گلدان، بیلچه، خاک، کود یا هر ابزار دیگری را خواست بتوانید مشاوره دهید و از فروش آن‌ها هم سود کنید.

۶ـ برای ایام مهم سال که بحث گل و گیاه خیلی مهم است، مثل عید نوروز، برنامه‌ریزی و تبلیغ داشته باشید تا مشتریان و درآمد بیش‌تری به دست بیاورید.

 

آخرین توصیه این‌که اگر مشتری مهم یا کار بزرگی در زمینه‌ی گیاهان آپارتمانی پیش آمد، نترسید و از بقیه کمک بگیرید و انجام دهید، فقط راست‌گویی و دل‌سوزی را هرگز فراموش نکنید تا مشتریان وفادار و سود ماندگار پیدا کنید.

CAPTCHA Image