‌درآمد میلیونی در نوجوانی!

10.22081/hk.2022.73707

‌درآمد میلیونی در نوجوانی!


‌درآمد میلیونی در نوجوانی!

میم زندگی (مهدی خسروی)

نوجوانی و کودکی، فصل بازی و شادی است، نه کار و کاسبی مثل بزرگ‌ترها؛ مخصوصاً شغل‌هایی که نسبت به سن و جثه بچه‌ها سخت است یا برای تن و بدن یا روح و روان‌شان ضرر و زیان دارد. طبق قانون خیلی از کشورها، مثل قانون کار ایران، به کار گرفتن کودکان و نوجوانان، برای کسب و درآمد، غیرقانونی و جرم است.

البته هستند نوجوانانی که به دلیل مشکلات مالی یا شرایط زندگی، مجبورند کار کنند و کمک‌خرج خانه باشند؛ حتی بعضی از آن‌ها فرصت درس خواندن و ادامه‌ی تحصیل را هم ندارند و دوره‌ی دبستان را هم تمام نمی‌کنند! شاید اصطلاح «کودکان کار» را در اخبار شنیده باشید.

جدا از این‌ها نوجوانی فرصت عالی برای مهارت‌آموزی و انجام کارها و مشاغل مناسب این دوران است. کار در نوجوانی، می‌تواند قدرت بدنی و ذهنی بچه‌ها را بیش‌تر کند و آینده‌ی بهتری برای‌شان ایجاد کند؛ چون با کار کردن، مسئولیت‌پذیری و حل مسائل و مشکلات شخصی، خانوادگی و گروهی را یاد می‌گیرند و این‌ها چیزهایی هستند که آدم‌ها در بزرگ‌سالی و تا آخر عمر به آن خیلی نیاز دارند.

پس از این مقدمه، نمی‌خواهم شغل خاصی را معرفی کنم، بلکه می‌خواهم فرصت‌های مختلفی را که برای کار در منزل و کسب درآمد دارید نشان دهم تا انگیزه پیدا کنید، آستین‌ها را بالا بزنید و پول در بیاورید! البته در دنیای امروز کلی کار تمیز وجود دارد که لازم نیست آستین بالا بزنید یا بیل دست بگیرید.

کار در خانه برای دانش‌آموزان

کار در منزل، یکی از اتفاق‌های خوب عصر دیجیتال برای بچه‌ها و بزرگ‌سالان است. به این‌جور کارها «مشاغل خانگی» می‌گویند که گاهی خانوادگی و از سوی چند عضو یک خانواده یا فامیل انجام می‌شود.

سایت و اینترنت و اپلیکیشن

سایت‌های اینترنتی، نرم‌افزارای موبایلی (اپلیکیشن) و شبکه‌های اجتماعی که یکی از جاذبه‌های زندگی امروز شماست، جزء مهم‌ترین راه‌های تجارت و خرید و فروش، سرگرمی و تفریح، علمی و پژوهشی، اخبار و مثل این‌هاست و کار و زندگی تقریباً همه آدم‌های روی زمین به آن به صورت کم یا زیاد ربط پیدا کرده است.

یکی از شغل‌های مناسب برای دانش‌آموزان دوره‌ی دبیرستان اول و دوم، فعالیت در این زمینه‌هاست که خیلی هم متنوع است. در این‌جا بعضی از آن‌ها را نام می‌برم و توضیح کوتاهی می‌دهم و شاید در شماره‌های بعدی برای هر شغل توضیح مستقل و بیش‌تری بدهم.

- نویسندگی در اینترنت و برای انواع سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها.

این کار برای بچه‌هایی که به خواندن و نوشتن علاقه‌مند هستند خیلی خوب و مفید است. «تولید محتوا» نام دیگر این شغل و به آن خیلی نیاز است و برایش زیاد آگهی منتشر می‌شود.

- ساخت یا طراحی سایت.

هر سایتی مثل همین مجله یا کتاب‌های درسی و غیردرسی، به طراحی نیاز دارد تا هم زیبا شود و هم به خوبی و آسانی از سوی کاربران قابل استفاده باشد. امروزه یادگیری این مهارت خیلی سخت نیست و با چند ماه کار و پشتکار می‌توان یاد گرفت و سپس با کارهای سبک شروع کرد و حرفه‌ای شد. این شغل برای بچه‌هایی که آخر نوجوانی را می‌گذرانند بهتر است.

نقاشی و کاریکاتور

بچه‌هایی که نقاشی و طراحی روی کاغذ را دوست دارند و بلدند می‌توانند خودشان را به دیگران معرفی کنند و برای نقاشی چهره، از افراد سفارش و دستمزد بگیرند. آموزش نقاشی به نوجوانان با قیمت مناسب هم یکی از راه‌های دیگر کسب درآمد از هنر است.

عکاسی

عکاسی جزء هنرهایی است که نوجوانان‌های زیادی هم به آن علاقه دارند. اگر شما جزء آن‌ها هستید می‌توانید برای عکاسی کار پیدا کنید. شرکت در بعضی از مسابقه‌های عکاسی که جوایز نقدی یا نفیس دارند و شرط سنی هم وجود ندارد، برای این دسته از بچه‌ها خیلی عالی و مفید است.

نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی

خیلی از کارهای امروزی را با رایانه انجام می‌دهند؛ و اگر شما یکی از نرم‌افزارهای مشهور و پرکاربرد را یاد بگیرید می‌توانید با آن پول در بیاورید. یکی از این برنامه‌ها «فتوشاپ» است که برای طراحی پوستر، کتاب، کتابچه‌های تجاری (کاتالوگ)، ترمیم عکس قدیمی یا طراحی عکس و هر چیزی که به عکس و تصویر مربوط است خیلی خیلی کاربرد دارد. اگر این برنامه را تا حدودی حرفه‌ای یاد بگیرید می‌توانید در آتلیه‌ی عکس کودکان کار کنید.

تدوین و تنظیم فیلم‌های مراسم‌های خانوادگی مثل تولد بچه‌ها، یکی از فرصت‌های خوب برای پول در آوردن شماست که فقط به یاد گرفتن یک نرم‌افزار مثل افترافکت نیاز دارید. خوش‌بختانه یادگیری این برنامه‌ها به بیرون رفتن از خانه هم نیاز ندارد و با کلاس آنلاین و مجازی یا لوح‌ها (سی‌دی) و بسته‌های آموزشی می‌توانید بیاموزید.

پرورش گیاهان آپارتمانی

خیلی از بچه‌ها به گل و گیاه علاقه دارند و شاید در خانه‌ی خودشان هم کلی گیاه و درختچه داشته باشند. یک راه کسب درآمد دانش‌آموزی، فعالیت در زمینه‌ی پرورش و فروش و نیز خدماتی مانند نگه‌داری و رسیدگی به گل و گیاه آپارتمانی است.

صنایع دستی و کارهای خلاقانه

دنیای صنایع دستی، دنیای خیلی بزرگی است و شما می‌توانید بر اساس علاقه یا فرصتی که در اختیار دارید (مانند برگزاری دوره‌ی آموزشی رایگان یا ارزان در محله‌ی شما) یکی از این مهارت‌های دستی و خلاقانه را یاد بگیرید و محصولات خودتان را بفروشید.

کمک به فروش

اگر عضوی از خانواده‌ی خودتان یا در فامیل و آشنا، کسی محصولی را تولید می‌کند یا محصول دیگران را می‌فروشد، شما می‌توانید در فروش آن محصولات کمک کنید و سهم خودتان را از سود فروش (کمیسیون) بگیرید. برای این کار کافی است آموزش‌های لازم را از همین افراد بخواهید و تمرین کنید و یاد بگیرید.

اگر در فروش کالا از طریق مذاکره و گفت‌وگوی صادقانه موفق شوید، مطمئن باشید که در آینده در بیش‌تر کارها موفق خواهید بودید؛ مخصوصاً تجارت و بازرگانی یا مدیرعاملی یک شرکت یا کارخانه‌ی بزرگ!

مونتاژکاری

بعضی از محصولات مثل اسباب‌بازی‌ها، به صورت وصل کردن قطعات (مونتاژ) و در خانه‌ها تولید می‌شوند. شما با کمک و اطلاع بزرگ‌ترهای خانه می‌توانید افراد یا مراکزی که این‌جور کارها را سفارش می‌دهند پیدا و کار را شروع کنید. این فرصت کاری، بیش‌تر در بعضی از شهرهای بزرگ وجود دارد.

پاک کردن و بسته‌بندی حبوبات یا گیاهان دارویی در خانه، کاری شبیه مونتاژکاری است و ارزش امتحان کردن را دارد.

*

فکر کنم همین فرصت‌های شغلی که گفتم کافی باشد و تو کمی به فکر رفته باشی و چه‌قدر خوب خواهد بود که زود دست به کار شوی!

CAPTCHA Image