من از غُر شنیدن خسته شدم

10.22081/hk.2022.73484

من از غُر شنیدن خسته شدم


من از غُر شنیدن خسته شدم

مهدیس حسینی  

کارشناس روان‌شناس‌بالینی

تا به حال یک مادر غرغرو را از نزدیک دیده‌اید؟ آن‌هایی که از عالم و آدم ایراد می‌گیرند و هیچ‌چیز راضی‌شان نمی‌کند.

نمره‌های خوبی در مدرسه گرفته‌اید؛ اما چون شاگرد اول کلاس نشده‌اید مادرتان مدام به شما یادآوری می‌کند که چرا اول نشده‌اید؟ کافی است مدتی سرتان توی گوشی باشد، آن‌وقت است که دیگر شروع کند و بگوید به همین دلیل است که نمره‌ی شاگرد اولی را کسب نکرده‌ای و نمی‌توانی یک کار مثبت انجام دهی. اتاق‌تان را به سلیقه‌ی خودتان چیدمان می‌کنید؛ اما مادرتان مدام همه‌ی وسایل را جابه‌جا می‌کند و در نهایت می‌گوید اصلاً سلیقه ندارید، خلاصه که از شکل و قیافه‌ی‌تان تا نحوه‌ی زندگی کردن‌تان و آرزوهای‌تان و... همیشه چیزی هست تا مادرتان نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد.

شاید شما هم همین‌طور فکر می‌کنید این‌که مادرتان به شما گوش نمی‌دهد، مدام از شما ایراد می‌گیرد و غر می‌زند، هیچ چیز بدتر از این نیست که یک نفر مدام در گوش آدم غر بزند، افراد غرغرو نسبت به همه‌ی اتفاق‌های اطراف خود غر می‌زنند و افرادی که همراه با این اشخاص غرغرو زندگی می‌کنند، همواره باید صبور باشند.

غر زدن یکی از رفتارهایی است که اگر مرتب تکرار شود تبدیل به یک عادت دائمی می‌شود و باعث می‌گردد که فرد به شخصی بدبین تبدیل شود. افرادی که دائماً در حال غرق شدن هستند دچار مشکلات زیادی در روابط خود خواهند شد. آن‌ها عادت کردند که به طور مرتب به دنبال ایرادات بگردند و درباره‌ی هر موضوعی فوری شروع به اظهار نارضایتی کنند به همین دلیل خشم آن‌ها کم‌کم افزایش پیدا می‌کند. وقتی شخصی شروع به غر زدن می‌کند تمام انرژی‌های منفی خود را به دیگران منتقل می‌کند و حالِ آن‌ها را بد می‌کند. بدون شک در زندگی اکثر مردم مسائلی وجود دارد که قادر به مدیریت آن نیستند و قرار نیست همه به تنهایی نسبت تمام مشکلات بر بیایند و بتوانند همه چیز را مدیریت کنند. همیشه مسائلی وجود دارد که خارج از توان شماست؛ اما نیاز نیست که نسبت به این مسائل نگران بود و مدام غر زد. غر زدن یک عادت بد است و تاکنون هیچ دارویی برای رفع این مشکل به ثبت نرسیده است که بتواند یک شبه این مشکل را حل کند. برای حذف این عادت آزاردهنده نیاز به وقت و حوصله‌ی بسیار است. تنها باید تلاش کرد تا این رفتار را کنترل کرد.

اگر می‌خواهید رفتار آدم غرغرو تغییر کند از انجام دادن بعضی کارها که نتیجه‌اش غرغر کردن‌های شخص مقابل است، پرهیز کنید. مثلاً اگر آدم غرغرو، روی کثیفی و بی‌نظمی حساس است؛ و اگر در مواجهه با این مسائل قرار گیرد مدام غر می‌زند، خب پس وقت آن رسیده است تا تمام تلاش خود را بکنید که هیچ بهانه‌ای دست شخص مقابل ندهید تا از غرغر کردن در امان بمانید.

اگر برای هزارمین بار به غرولندهای یک فرد غرغرو گوش داده‌اید و دیگر اصلاً تحمل شنیدن ندارید در این مواقع بهتر است بحث را عوض کنید تا ذهن شخص مقابل منحرف شود. اگر بتوانید به سراغ بحث مورد علاقه‌ی او بروید که شاهکار است، مثلاً شخص مقابل، عاشق یک سریال تلویزیونی است و در حال حاضر نیم ساعت است که در مورد ابری بودن هوا غر می‌زند بهترین روش برای این‌که خودتان را از این وضعیت نجات دهید این است که در مورد چیزی که به آن علاقه‌مند است با جزئیات حرف بزنید.

اما با مادری که مدام غر می‌زند و از تمام کارهای شما ایراد می‌گیرد چه باید کرد؟

شاید بد نباشد نامه‌ای به مادرتان بنویسید و در آن نامه از چیزی که شما را آزار می‌دهد حرف بزنید. می‌توانید نامه را به این صورت شروع کنید، که خوش‌حال هستید که او مادر شماست و چند نمونه از ویژگی‌هایش را که شما دوست دارید مثال بزنید و همین‌طور قید کنید که می‌دانید اگر او به شما غر می‌زند حرفش این است که صلاح شما را می‌خواهد. می‌فهمید که تمام ایراداتی که از شما می‌گیرد تنها به این دلیل است که دلش می‌خواهد در آینده زندگی بی نقصی داشته باشید؛ اما روشی که در پی گرفته است بیش‌تر باعث می‌شود که شما استرس بگیرید و به احتمال زیاد از آن هدفی که مادرتان مد نظرش است دورتر شوید. این‌که مدام به شما یادآوری می‌کند که درس‌های‌تان را بیش‌تر بخوانید، یا از نمراتی که می‌گیرید هر چند که برای به دست آوردن آن‌ها تلاش زیادی کرده‌اید باز هم ایراد می‌گیرد مدام استرس می‌گیرید، نه به خاطر این‌که دانش‌آموز ضعیفی هستید بلکه به خاطر تمرکز زیاد برای گرفتن نمرات بالاتر که به فرآیند یادگیری‌تان خدشه وارد می‌کند.

به او بگویید انتظاراتش از شما باعث رنجش شما در رابطه‌ی‌تان شده است. در پایان هم می‌توانید بگویید که بزرگ‌ترین هدیه‌ای که ایشان می‌توانند به شما بدهند این است که اجازه بدهند خودتان باشید، توضیح دهید که سخت تلاش می‌کنید تا بهترین خودتان باشید. فقط نیاز است تا به برنامه‌های شما اعتماد کند. می‌توانید امیدوار باشید که نامه‌ی شما شروع یک ارتباط سازنده بین‌تان باشد، ولی اگر این اتفاق نیفتاد می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

CAPTCHA Image