چه کاره شویم؟ آشنایی با نویسندگی

10.22081/hk.2022.73161

چه کاره شویم؟ آشنایی با نویسندگی


چه کاره شویم؟

آشنایی با نویسندگی

نوید صنعتی- از ملارد

وقتی صحبت شغل به میان می‌آید ممکن است به یاد یک عالمه ابزار ریز و درشت کار بیفتیم و لباس‌های جورواجور کار در خیال‌مان نقش ببندد. اصلاً شاید خود ما هم ته دل‌مان بخواهیم یکی از آن‌ها را انتخاب کنیم و با یکی از همین شغل‌های خوب یک عمر صفا کنیم؛ حالا این بار قرار است این‌جا با هم از حرفه‌ای صحبت کنیم که زیربنای اصلی‌اش را واژه‌هایی تشکیل می‌دهند که با خوش‌سلیقگی و خلاقیت دانه دانه کنار هم چیده می‌شوند و دست دل ما را می‌گیرند تا هم قدم‌شان بشویم. می‌خواهیم با حرفه‌ی نویسندگی بیش‌تر آشنا شویم و با آقای«جعفر توزنده‌جانی» از نویسندگان خوب کتاب‌ها و رمان‌های کودک و نوجوان در جاده‌ی نوشتن رکاب بزنیم تا از خواندن و نوشتن بیش‌تر کیف کنیم.

استعداد نویسندگی‌تان را چه‌طوری کشف کردید و نویسنده شدید؟

سال 56 معلم آیین نگارش از ما خواست که خاطره‌ای بنویسیم. من مطلبی نوشتم و آمدم سر کلاس خواندم. هم معلم و هم بچه‌ها از خاطره‌ی من خیلی خوش‌شان آمد و با دست زدن تشویقم کردند. در پایان معلم گفت شما خاطره ننوشته‌ای، داستان نوشته‌ای. همین جمله باعث شد تا از آن روز به‌طور جدی داستان نوشتن را ادامه بدهم.

اگر قرار باشد رمز و راز نویسندگی را فاش کنید، چه می‌گویید؟

رمز و راز نویسندگی در مرتب خواندن و دائم نوشتن است. کاری که از روز اول من انجام دادم و هنوز هم انجام می‌دهم. هیچ نویسنده‌ای نیست که برای نوشتن به کتاب احتیاجی نداشته باشد و بدون نوشتن موفق شده باشد. نوشتن از روح آدمی سرچشمه می‌گیرد به قول فاکنر، نوشتن عرق‌ریزی روح است. همان‌طور که جسم برای سرپا ماندن نیاز به غذا دارد، غذای روح هم کتاب است.

یک نویسنده‌ی خوب چه ویژگی‌ای باید داشته باشد؟ اصلاً چه‌طور می‌توان یک نویسنده‌ی با ذوق و خوش‌قلم شد؟

یک نویسنده‌ خوب در وهله‌ی اول همان‌طور که در سؤال قبلی مشخص است باید دائم بخواند، زیاد هم بخواند. فقط هم به خواندن کتاب‌های داستان بسنده نکند، اتفاقاً خیلی از نویسنده‌ها هستند که بیش‌تر ایده‌های خود را از کتاب‌های غیر داستانی می‌گیرند، از تاریخ، جغرافیا، روان‌شناسی،... بعد از آن باید نگاهی دقیق و موشکافانه به محیط اطراف خود داشته باشد.

ادبیات کودک و نوجوان را چگونه می‌بینید؟

من کمی داستان می‌نویسم، در مورد ادبیات کودک و نوجوان اگر منظور ایران است به نظرم هنوز در آغاز راه است. هر چند نویسندگان ما کارهای خیلی خوبی نوشته‌اند؛ اما در مقابل جمعیت زیاد کودک و نوجوان ما این حجم از کار کم است. علاوه بر این بسیاری از نویسندگان کودک و نوجوان ما در برقراری ارتباط با مخاطب خود مشکل دارند که دلایل زیادی می‌تواند برای آن آورد و همه‌اش مربوط به خود نویسنده نیست.

از آرزوهای‌تان صحبت کنید؟

آرزو دارم ادبیات کودک و نوجوان ما نه ‌تنها در داخل موفق باشند و نویسندگان ما بتواند آثار خوبی روی مخاطبان خود تولید کند که در خارج از مرزهای ایران هم بتوانند بدرخشند و همان‌طور که بسیاری از شاعران و هنرمندان ایرانی را در تمام جهان می‌شناسند، نویسندگان کودک و نوجوانان ما را هم بشناسند و آثارشان در شمار بالا در سراسر دنیا چاپ شود و به دست مخاطبان برسد.

کتاب، یا کتاب‌های پیشنهادی شما برای نوجوانان علاقه‌مند به فرهنگ وادی چیست؟

من کتاب خاصی را پیشنهاد نمی‌کنم. نوجوانان با توجه به علاقه‌ی خود باید کتاب مناسب را انتخاب کنند و بخوانند. مهم نفس کتاب خواندن است این‌که با وجود این هم وسایل ارتباط ‌جمعی خواندن را فراموش نکنند. کتاب‌ها با خواندن است. که زنده می‌شوند و امیدوارم روزی نرسد که کتاب‌ها بمیرند.

CAPTCHA Image