انسان‌هایی با عمر هزارساله

10.22081/hk.2022.72747

انسان‌هایی با عمر هزارساله


علمی

انسان‌هایی با عمر هزارساله

فریده فرهادی

آیا جاودانگی ممکن است؟ در جواب این سؤال باید گفت که اگر جاودانگی را به عنوان زندگی برای همیشه و مانند آن‌چه در کتاب‌ها و فیلم‌های تخیلی آمده، تعریف کنیم؛ نه، بسیار بعید است، ولی اگر آن را بر اساس ویژگی‌های بقا، عدم افزایش بروز بیماری‌ها و عدم افزایش مرگ‌ومیر با زیاد شدن سن تعریف کنیم؛ بلی، تا حد زیادی امکان‌پذیر است.

در واقع، برخی از حیوانات، مثل گونه‌هایی از لاک‌پشت‌ها یا بعضی از صدف‌ها و... در حال حاضر دقیقاً این کار را انجام می‌دهند. چرا که تکامل مبتنی بر زیست‌شناسی، برای گونه‌های خاصی روند پیری بسیار کندی را انتخاب کرده است.

کارشناسان اعلام کرده‌اند با استفاده از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های علم پزشکی در حوزه‌ی ژنتیک در آینده‌ای نه چندان دور نرخ مرگ‌ومیر در دنیا کاهش قابل توجهی خواهد داشت. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که انسان‌ها احتمالاً می‌توانند حداقل تا 150 سال زندگی کنند. اگر چه در شرایط کنونی شانس رسیدن به چنین سنی فوق‌العاده کم است.

در حال حاضر دانشمندان سعی می‌کنند تا از روش‌های گوناگون رؤیای جاودانگی را تحقق بخشند.

از جمله‌ی این روش‌ها استفاده از فن‌آوری نانو است. با سرعت گرفتن پیشرفت فناوری نانو و ترکیب آن با بیوتکنولوژی می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور انسان بتواند بر بسیاری از بیماری‌ها مثل آلزایمر، سرطان، دیابت و حتی پیری غلبه کند. در حقیقت پیری در اثر گذشت زمان به وجود نمی‌آید؛ بلکه به دلیل اختلالاتی است که در اعضای بدن رشد می‌کنند. چه ‌بسا اگر اختلالی در اعضای بدن یک فرد رخ ندهد، امکان دارد تا سال‌‌های متمادی با بدنی سالم و شاداب، زندگی کند.

از دیگر روش‌هایی که دانشمندان برای جلوگیری از مرگ انسان‌ها و جوان‌سازی آن‌ها در نظر دارند، استفاده از چاپگر‌های سه بعدی برای ساخت اعضای بدن با استفاده از سلول‌های بنیادی است و به این ترتیب اعضای آسیب‌دیده، چون قلب، ریه، کلیه، کبد و حتی مغز با اعضای جدید جایگزین می‌شوند. در همین راستا روش‌های جوان‌سازی پوست و نگه‌داری از مو نیز در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و دانشمندان در تلاش برای درمان طاسی و رشد مجدد مو‌ها هستند.

مهندسی ژنتیک در آینده می‌تواند با دگرگون کردن ساختار سلولی بدن انسان‌ها از پیر شدن و آسیب دیدن سلول‌های پوستی جلوگیری کند و به این ترتیب انسان‌ها دیگر پیر نمی‌شوند.

امروزه تکنولوژی با زندگی مدرن بشر پیوند خورده است و ما به وضوح نوعی از زندگی مجازی را تجربه می‌کنیم. با پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های هوش مصنوعی و مغزهای مجازی در حال انجام است؛ دانشمندان به دنبال طراحی سِروِرهایی هستند که حتی شامل بدن‌های فیزیکی انسان هم می‌شود و به مراتب بسیار طولانی‌تر از بدن‌های فعلی ما عمر می‌کنند. این را هم در نظر بگیرید که این بدن‌های رباتیک می‌توانند طیف بسیار گسترده‌تری از شرایطی را که بدن‌های فعلی‌مان نمی‌توانند تحمل کنند از سر بگذرانند.

هم‌چنین دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از هوش مصنوعی، نسل جدیدی از انسان‌ها را تولید کنند. به این معنا که ذهن فرد پس از مرگ به بدن مجازی او منتقل می‌شود و به این ترتیب پس از مرگ قادر به زندگی بین انسان‌ها می‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند باید نوعی دنیای مجازی برای افراد تولید شود و در آینده انسان‌ها می‌توانند یک کپی از ذهن خود به این دنیای مجازی منتقل کنند و دارای هویت مجازی شوند.

در حال حاضر شاید بعضی از این طرح‌ها خارق‌العاده، عجیب و کمی دور از ذهن به نظر بیایند؛ اما دانشمندان، همواره در حال مطالعه و آزمایش‌اند و می‌‌کوشند تا متوسط طول عمر انسان را افزایش دهند.

CAPTCHA Image