چرا این‌قدر اتاقت نامنظم است؟

10.22081/hk.2022.72494

چرا این‌قدر اتاقت نامنظم است؟


اتاق مشاوره

چرا این‌قدر اتاقت نامنظم است؟

مهدیس حسینی

کارشناس روان‌شناسی بالینی

انبوهی از کاغذ و مجله کف اتاق، کیف دستی شلوغ و نامرتب، کمدی انباشته از لباس‌های چرک و چروکیده، جوراب‌های نامرتب و گاهاً کثیف، یک اتاق همیشه نامنظم که شما در مقابل والدین‌تان برای داشتن چنین اتاقی همیشه این جواب را دارید «اتاق خودمه من این‌جوری دوست دارم.»

 اما واقعاً چرا؟

 تا به حال خواسته‌اید که در یک جای مرتب و تمیز مانند اتاق‌هایی که در بروشورهای دکوراسیون خانه می‌بینید زندگی کنید یا همان اتاق شلوغ و کثیف و نامرتب خودتان را بیش‌تر ترجیح می‌دهید؟ برخی از افراد یک اتاق مرتب و تمیز را آرام‌بخش می‌دانند؛ اما بعضی‌ها هم چنین اتاق مرتبی را یکنواخت و کسل‌کننده به حساب می‌آورند بعضی‌ها در اتاق به هم ریخته دچار اضطراب و تشویش می‌شوند بعضی از افراد هم در میان بی‌نظمی و آشفتگی و شلختگی احساس خلاقیت بیش‌تری می‌کنند. امروزه بی‌نظمی و آشفتگی به عنوان ضعفی در شخصیت و نشانه‌ای از تنبلی به حساب می‌آید، در مقابل تمیزی و نظم همیشه به عنوان یک ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود که نشانه و راهی برای رسیدن به موفقیت است.

داشتن اتاق نامرتب و به هم ریخته می‌تواند عوامل زیادی داشته باشد. شاید سرتان آن‌قدر شلوغ است که اصلاً وقتی برای مرتب کردن و تمیز کردن اتاق‌تان ندارید. شاید برادر یا خواهر خیلی کوچک‌تر از خودتان دارید که باعث ریخت‌وپاش و نامرتبی اتاق شما هستند.

اما اگر اتاق به هم ریخته‌ی‌تان نتیجه‌ی عادت است این می‌تواند معنی متفاوتی داشته باشد.

 شلختگی حتی می‌تواند به عنوان علامتی از افسردگی باشد. اگر معمولاً فرد تمیز و مرتبی بوده‌اید؛ اما به تازگی متوجه شده‌اید که شلختگی اتاق برای‌تان اهمیتی ندارد، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدید در زندگی شما باشد. افراد افسرده معمولاً برای مرتب نگه داشتن محل کار یا زندگیِ خود احساس درماندگی و بی‌میلی می‌کنند.

در حالی که برخی عقیده دارند خانه یا اتاق نامنظم نشان‌دهنده‌ی ذهن نامنظم است؛ اما برخی از افراد در محیط‌های شلوغ و نامرتب موفق‌تر هستند برخی از خلاق‌ترین و موفق‌ترین افراد، تنبل‌هایی غیرقابل اصلاح به نظر می‌رسیدند.

شلختگی و بی‌نظمی که بر حسب عادت باشد معایبی هم در پی دارد. یک اتاق شلوغ و به هم ریخته می‌تواند پیدا کردن وسایلی که لازم داریم را برای ما دشوار کند. گاهی اوقات نامنظم بودن می‌تواند نتیجه‌ی ارثی داشته باشد. افراد نامنظم معمولاً در خانواده‌‌ی خودشان یک شخص شلخته داشته‌اند، مثلاً پدری نامنظم فرزندی خواهد داشت که از او الگوبرداری می‌کند. گاهی مواقع هم فرزندان خانواده‌های سخت‌گیر هم شلخته می‌شوند و این یک شلختگی وارونه است. فرزندانی که به دلیل اجبار و حساسیت زیاد والدین‌شان نسبت به منظم بودن، به افرادی نامنظم و شلخته تبدیل شده‌اند.

تصور کنید از مدرسه به خانه برگشته‌اید و لباس و کوله‌ی خود را در پذیرایی رها می‌کنید:

حالت اول: اگر در طول نُه ماه تحصیلی این کار تکرار شود بدون این‌که والدین‌تان تذکری به شما بدهند، بعد از آن این رفتار به یک عادت در شما تبدیل می‌شود و شما فردی بی‌نظم می‌شوید.

حالت دوم: شما از مدرسه به خانه برگشته‌اید و مادرتان به شما تذکر می‌دهد که وسایل‌تان را در اتاق قرار دهید؛ و اگر این کار را نکنید تنبیه می‌شوید و شما به این صورت برای منظم بودن تربیت می‌شوید.

اما چه کار کنیم تا فرزندی شلخته و نامنظم برای والدین‌مان نباشیم؟

در قدم اول، هر چیزی را که برای آن جایی پیدا نمی‌کنید زیر تخت هول ندهید. برای استفاده از زیر تخت بهتر است آن را به دو قسمت تقسیم کنید و برای حفظ نظم بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای برای نگه‌داری لوازم غیر ضروری‌تر کمک بگیرید.

به جای این‌که لباس‌ها را گوشه‌ی اتاق انباشته کنید یا روی تخت پرت کنید، لباس‌های خود را درون کمد یا سبد مخصوص قرار دهید یا آن‌ها را روی چوب‌لباسی آویزان کنید این‌کار شاید نهایتاً سی‌ثانیه وقت شما را بگیرد؛ اما دو اثر مفید خواهد داشت؛ مرتب شدن اتاق‌تان و همین‌طور راحتی شما هنگام استفاده‌ی مجدد از لباس‌تان، در آن زمان دیگر نیازی نیست دنبال لباس‌تان بگردید.

سعی کنید لباس‌ها را با دسته‌بندی مخصوص‌شان درون کمد یا کشوها بچینید این کار باعث می‌شود به راحتی به هر لباسی دسترسی داشته باشید، همین‌طور از گم شدن‌شان هم جلوگیری کرده‌اید.

کف اتاق‌تان را به صورت دوره‌ای و زمان‌بندی کوتاه نظافت کنید. کشوهای دراورها جای چندانی برای جا دادن لباس‌ها ندارند. اگر لباس‌ها را به طور نامرتب در این کشوها قرار دهیم، فضا از آن چیزی که هست هم کم‌تر خواهد شد .

برای وسایل ریز درون کیف‌تان جایی را مشخص کنید. مثلاً پیدا کردن سنجاق سر در ته کیف و کوله‌پشتی کار چندان ساده‌ای نیست، باید همه‌ی کیف را بیرون بریزید تا سنجاق سر خود را پیدا کنید، برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از قوطی یا جعبه‌ی آدامس استفاده کنید. با این کار دیگر سنجاق سر خود را گم نمی‌کنید و هنگام نیاز، دسترسی راحتی نیز به آن خواهید داشت. شما این مثال کوچک را می‌توانید برای چیزهای زیادی استفاده کنید، تنها کافی است کمی از خلاقیت‌تان استفاده کنید.

اگر فرد نامنظمی هستید از خودتان انتظار نداشته باشید که یک شبه به فردی منظم و مرتب تبدیل شوید. هر روز یک برنامه‌ی نظم را مورد استفاده قرار دهید.

به مرور با گذشت زمان متوجه خواهید شد که دیگر قرار ندادن اشیا سر جای خودش برای شما سخت‌تر از قرار دادن آن است.

CAPTCHA Image