حالِ من خوب می‌شود چون گفت‌وگو می‌کنم

10.22081/hk.2022.72127

حالِ من خوب می‌شود چون گفت‌وگو می‌کنم


اتاق مشاور

حالِ من خوب می‌شود چون گفت‌وگو می‌کنم

مهدیس حسینی، کارشناس روان‌شناس‌ بالینی

انسان‌ها، از همان سال‌های اولیه که پا به این دنیا می‌گذارند به صورت غریزی شروع می‌کنند به صحبت کردن و برقرار کردن ارتباط با یک‎دیگر، به همین دلیل متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند برقرار کردن ارتباط مؤثر کار آسانی است.

شاید در زندگی برای همه‌ی ما پیش آمده باشد که وقتی وارد جمع یا مهمانی‌ای می‌شویم در برقراری ارتباط کلامی با دیگران دچار ترس یا اضطراب شده و یا از حرف زدن با دیگران فراری هستیم و نمی‌توانیم ارتباط درست و محکمی با دیگران برقرار کنیم. این مسئله شاید موضوع ساده‌ای باشد؛ اما از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی با دیگران حرف می‌زنیم دل‌مان می‌خواهد نشان بدهیم که اطلاعات بالایی داریم و تحصیل‌کرده هستیم. اگر می‌خواهید با دیگران ارتباط برقرار کنید و نفوذ روی آن‌ها داشته باشید باید به آن‌ها حس ارزشمندی بدهید و می‌توانید این حس را در حرف زدن خود با دیگران به آن‌ها انتقال دهید.

پس یکی از فواید حرف زدن با دیگران ایجاد ارتباط است. انسان با حرف زدن می‌تواند از احساس و عواطف خود با دیگران سخن بگوید یا آن‌چه در دل دارد را با بقیه بازگو کند. این موضوع باعث می‌شود احساس خوبی پیدا کند. هم‌چنین از راه گفت‌وگو می‎توان دوستان خوبی هم یافت و به احساس رضایت از خویش نیز دست پیدا کرد.

بسیاری از انسان‌ها که کم‌حرف و درون‌گرا هستند شاید از نظر دیگران شخصی سرد به چشم بیایند. این افراد علاوه بر این‌که احساس رضایت از خود ندارند، بیش‌تر دچار افسردگی می‌شوند؛ و یا اگر در رابطه با مشکلات خود گفت‌وگو نکنند حس خودخوری پیدا می‌کنند که همین موضوع عاملی است برای انواع بیماری‌ها.

 ایجاد احساس بهتر در خود و دیگران با زیبا حرف زدن و صمیمانه گفت‌وگو کردن به دست می‌آید.

ما با کمک حرف زدن می‌توانیم دیگران را از آن‌چه در سرمان می‌پرورانیم با خبر کنیم. اگر انسان ناتوان از حرف زدن بود، همواره در تنهایی و سکوت باقی می‌ماند و در جهانی بدون دوست و هم‌فکر به سر می‌برد.

حتماً برای شما هم پیش آمده که با مشورت و گفت‌وگو با اطرافیان‌تان به موفقیت و پیشرفتی در زندگی‌تان رسیده باشید، یا این‌که با کمک گفت‌وگو توانسته‌اید بفهمید کدام راه و روش در مورد مسئله‌های‌تان مؤثرتر است.

آیا هیچ به این نکته فکر کرده‌اید که چرا با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم؟

 ارتباط برقرار کردن با دیگران، بسیاری از نیازهای فرد را برطرف می‌سازد. بعضی‌ها می‌گویند هدف از برقراری ارتباط با دیگران آن است که افکار و احساسات‌مان را با آن‌ها شریک شویم؛ اما چرا؟

 چون این کار احساس خوبی به ما می‌دهد، شاید بگویید هدف و مقصود من از برقراری ارتباط با دیگران این است که به آن‌ها کمکی کرده باشم؛ اما چرا باید بخواهید به دیگران کمک کنید؟ چون این کار حال شما را خوب می‌کند و به شما احساس بهتری می‌دهد. بعضی‌ها می‌گویند تنها هدف و انگیزه‌ی من از برقراری ارتباط با دیگران و صحبت کردن با آن‌ها این است که انرژی خود را تخلیه کنم؛ اما چرا باید انرژی خود را تخلیه کنید؟ چون این کار به شما احساس خوبی می‌دهد و یا برخی می‌گویند می‌خواهم از احساسات منفی خود خلاص شوم. چرا باید بخواهید از احساسات منفی خود رهایی پیدا کنید؟ چون می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید و خوش‌حال باشید. پس همواره هدف ما از برقراری ارتباط در جایگاه انسان، رسیدن به احساسات بهتر است و فقط یک راه خوش‌بختی وجود دارد و آن، این است که به طریقی با دیگران ارتباط برقرار کنید که برای شما اقتدار، خوش‌حالی، اعتمادبه‌نفس، قابلیت و توانمندی به دنبال داشته باشد.

CAPTCHA Image