شترمرغ، حیوانی که هر سلولش سودآور است

10.22081/hk.2020.71799

شترمرغ، حیوانی که هر سلولش سودآور است


کسب و کار

شترمرغ، حیوانی که هر سلولش سودآور است

حنا مشایخ

شاید درباره‌ی پرورش شترمرغ که یک فعالیت پر سود است شنیده یا خوانده باشید. می‌گویند تک تک سلول‌های این پرنده‌ی غول‌پیکر سودآور است؛ اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ اگر بیش‌تر درباره‌ی آن جست‌وجو کنیم می‌بینیم که در این کار کسانی هم بوده‌اند که ضررهای زیادی کرده‌اند. به هر حال برای آشنایی بیش‌تر با این شغل پرسود بهتر است این نوشته را دنبال کنید.

روش‌های پرورش

گزینه‌های مختلفی برای پرورش شترمرغ وجود دارد:

1- چرخه‌ی کامل: این حالت شکل معمول است. شما شترمرغ‌های ماده‌ای دارید که تخم می‌گذارند، جوجه‌کشی را انجام و خودتان جوجه‌ها را پرورش می‌دهید.

2- پرورش شترمرغ‌های ماده‌: بعضی از مزرعه‌داران هم هستند که شترمرغ‌های ماده‌ را پرورش می‌دهند فقط برای این‌که تخم‌های آن‌ها را بفروشند.

3- تجهیزات جوجه‌کشی: ممکن است بخواهید فقط تجهیزات جوجه‌کشی داشته باشید. مزرعه‌دارانی هستند که برای جوجه‌کشی تخم‌های‌شان به شما پول می‌دهند و شما تخم شترمرغ را خریداری و با استفاده از تجهیزات، تخم‌ها را تبدیل به جوجه می‌کنید و بعد به صورت جوجه‌ی یک روزه به فروش می‌رسانید.

4- پرواربندی جوجه‌ها: این گزینه، کم‌هزینه‌ترین روش است که شما جوجه‌ها را

می‌خرید و پرورش می‌دهید تا زمانی که به کشتارگاه بفرستید.

گوشت، پر، پاها، چشم، پوست، چربی، تخم و پوست تخم شترمرغ حتی اگر خرد شده باشد، خریدار دارد و همین‌هاست که تجارت و پرورش این پرنده‌‌ی عظیم‌الجثه را پر سود کرده است.

استفاده از گوشت

بهترین زمان برای استفاده از گوشت شترمرغ‌ها 10 تا 12 ماهگی آن‌هاست، که حدود 120 کیلوگرم وزن گرفته و از این 120 کیلوگرم، حدود 45 کیلوگرم گوشت خالص به دست می‌آید. گوشت خالصی که هیچ‌گونه ضایعات در آن نیست.

مجوز

برای تأسیس مزرعه‌ی شترمرغ، باید با مراکزی مثل معاونت امور دام بخش طیور، سازمان دام‌پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی مشورت کنید.(1) و مجوز مالکیت پرندگان(2) مجوز حمل و نقل پرندگان(3)، احداث چاه تلفات برای پرنده‌های مرده(4) و بازرسی‌های دام‌پزشکی را دریافت نمایید.

امکانات مورد نیاز:

1- در کنار سرمایه‌ی ثابت مثل تأسیسات، زیرساخت‌ها و سرمایه‌‌ی جاری مثل هزینه‌ی خرید غذا، دارو، حقوق کارکنان و غیره، سرمایه‌ی پشتیبان باید حتماً در نظر گرفته شود. تا اگر اتفاقی رخ داد بتوانید از سرمایه‌ی پشتیبان استفاده کرده، دچار مشکل نشوید.

2- جدا از بحث سرمایه، به یک زمین مناسب که در پرورش شترمرغ باید وسیع‌تر باشد، نیازمندیم. چرا که این پرنده با توجه به جثه‌اش و نیازش به دویدن، در فضاهای کوچک قابل پرورش نیست.

فضای مورد نیاز برای یک دسته‌ی سه‌تایی 1500 متر مربع است.

3- خوراک: هر شترمرغ بالغ روزانه 2900گرم خوراک مصرف می‌کند. هزینه‌ی غذا 60 تا 70 درصد کل هزینه‌ی پرورش شترمرغ را تشکیل می‌دهد.

4- کارگران کارآزموده: شترمرغ قدرت زیادی دارد و می‌تواند ضربه‌ای معادل یک پتک 700کیلوگرمی را با پاهایش به بدن وارد کند. پس کارگران باید آموزش ببینند که هنگام نزدیک شدن به شترمرغ‌های نر چگونه رفتار کنند؛ و با توجه به این‌که پرندگان بالغ باید دو بار در روز تغذیه شوند، یک بار در اوایل روز و یک بار در پایان عصر؛ کارگران باید کاملاً مراقب اجرای این برنامه به صورت مرتب باشند.

5- آب و بهداشت: پرندگان علاقه دارند هنگام غذا خوردن آب بنوشند و این کار باعث کثیف شدن آب می‌شود. بنابراین باید به طور منظم آب تمیز در اختیارشان قرار گیرد.

6- ارگان‌های حمایتی: اگر ‌زمینه‌های لازم مثل دانش و تجربه‌ی مناسب داشته باشید، ارگان‌های دولتی مثل بسیج سازندگی و جهادکشاورزی حامی شما خواهند بود.

7- سوددهی پرورش شترمرغ: یک شترمرغ ماده، چند برابر یک گاو ماده و پرواربندی آن‌، سوددهی دارد. هر تخم شترمرغ بین 1600 تا 2400 گرم وزن دارد که سرشار از امگا 3 و امگا 6 است و جالب این‌که آب‌پز کردن تخم شترمرغ یک ساعت و نیم زمان می‌برد! و طعم آن از تخم‌مرغ بسیار لذیذتر و شیرین‌تر است.

CAPTCHA Image