بیایید کمپوست خانگی تهیه کنیم!

10.22081/hk.2021.71743

بیایید کمپوست خانگی تهیه کنیم!

نیلوفر شهسواریان

معمولاً پوست سبزیجات و میوه‌ها را «آشغال» خطاب می‌کنیم! اما این پوست‌ها برای تهیه‌ی کمپوست به کار می‌آید و کار ما را برای گل‌کاری و کاشت گیاه راحت می‌کند. کمپوست از مواد آلی پوسیده تشکیل می‌شود؛ یعنی مواد اولیه‌ی آن در اکثر خانه‌ها وجود دارد. از طرفی هم حجم زباله‌ها کم می‌شود و برای دفن زباله‌های شهر انرژی، زمان و هزینه‌ی کم‌تری لازم است. پس بیایید با ساختن کمپوست آشنا شویم، حتی اگر نخواهید از آن برای گل‌کاری استفاده کنید، یک آزمایش علمی و محیط‌زیستی را تجربه می‌کنید.

برای کمپوست به این مواد نیاز داریم:

1- کمی صبر و حوصله

2- مواد غنی از کربن یا «قهوه‌ای» مثل برگ خشک، نی و چوب خشک

3- مواد غنی از نیتروژن یا «سبز» مثل علف و برگ تازه، زباله‌های سبزیجات، پوست میوه‌ها، پوست تخم‌مرغ، تفاله چای و قهوه

4- سطل فلزی یا پلاستیکی در بسته.

سطل‌های فلزی برای این کار بهتر است؛ چون سطل‌های پلاستیکی معمولاً بو را به خودش جذب می‌کند. چند سوراخ در کف و دیواره‌های سطل ایجاد کنید. مطمئن شوید که سطل سرپوش محکمی دارد.

اول برگ‌ها و چمن درو شده و شاخ و برگ هرس شده را داخل سطل بریزید. بعد زباله‌های آشپزخانه را به آن اضافه کنید. کمپوست نباید بیش از حد خشک یا بیش از اندازه آبکی شود. اگر حجم کربن زیاد شود تجزیه‌ی مواد کندتر می‌شود و کود مدت زمان بیش‌تری تولید می‌شود. اگر نیتروژن در مواد اولیه زیاد باشد بوی کود زیاد می‌شود. ماده‌ای مثل پوست تخم‌مرغ هم باعث می‌شود تا مواد کندتر تجزیه شود. اگر دیدید که ظرف کمپوست شما خیلی خیس شده و بو گرفته زباله‌های قهوه‌ای بیش‌تری به آن اضافه کنید. اگر هم خیلی قهوه‌ای و خشک شد کمی زباله‌های سبز بیش‌تر و کمی آب روی آن بریزید.

مراقب تغییر دمای کمپوست باشید و آن را تحت نظر داشته باشید تا مواد به خوبی تجزیه شود. می‌توانید دست‌تان را داخل کمپوست فرو ببرید. باید احساس گرما کنید. هفته‌ای یک‌بار هم مواد داخل سطل را به هم بزنید تا هوا به همه جای آن برسد.

تولید کمپوست ممکن است فضا را کثیف کند، به خاطر همین بالکن و یا گوشه‌ی حیاط جای مناسبی برای آن است؛ البته اگر منطقه‌ی زندگی‌تان سردسیر است، سطل را جایی قرار دهید که نور خورشید به آن بتابد تا با گرما مواد زودتر تجزیه شوند. اگر هم در منطقه‌ای گرمسیر زندگی می‌کنید، سطل را در سایه بگذارید تا سرعت تبخیر آب کم شود.

زمان مورد نیاز برای تولید کمپوست به نسبت مواد اولیه و شرایط محیطی بستگی دارد. می‌توانید از روی شرایط ظاهریِ کود ببینید که آماده شده است یا نه. کود کمپوست نهایی قهوه‌ای تیره است و بوی خاک می‌دهد. در آن بخش‌هایی از برگ که تجزیه نشده وجود دارد.

کمپوست چه فایده‌ای دارد؟

آماده شدن کمپوست خوب چندین روز طول می‌کشد؛ اما آن‌قدر برای خاک فایده دارد که به این زمان می‌ارزد. کمپوست به نفودپذیری و تهویه‌ی خاک کمک می‌کند. کمپوست حالت چسبندگی خاک را کم‌تر می‌کند، مقاومت خاک در مقابل ماشین‌آلات کشاورزی را کاهش می‌دهد و مثل یک اسنفج می‌تواند دو تا شش برابر خود آب را نگه‌داری کند. این ماده به خاک، رنگ تیره می‌دهد و به جذب حرارت و گرم نگه داشتن خاک کمک می‌کند. کمپوست باعث می‌شود سموم خاک تجزیه شود و همین‌طور از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

CAPTCHA Image