نمی‌توانم در جمع صحبت کنم!

10.22081/hk.2021.71724

اتاق مشاور

نمی‌توانم در جمع صحبت کنم!

مهدیس حسینی

کارشناس روان‌شناسی بالینی

هراس از حرف زدن در جمع حسی کاملاً طبیعی است و هر کس حداقل یک بار آن را تجربه کرده است. بسیاری از مردم در این شرایط حس بدی دارند، درست مانند این‌که یک پروانه در قلب آن‌ها بال بال می‌زند، اگر قبل از سخنرانی در جمع و یا ارائه کنفرانس و یا حتی طرح سؤالی در کلاس درس کمی اضطراب داری طبیعی است. همین دل‌نگرانی باعث می‌شود استحکام مطلبی که آن را بیان می‌کنید بیش‌تر شود و یا وقتی قرار است برای اولین بار در مهمانی شرکت کنید که اکثر افراد حاضر در آن‌جا را برای اولین بار می‌بینید، بالأخره کمی دل‌شوره وجود دارد و البته یک فرد طبیعی تمام این موقعیت‌ها را بدون مشکل طی می‌کند.

افرادی که اعتمادبه‌نفس‌شان پایین آمده و در جمع دوستان نمی‌توانند به راحتی صحبت کنند، می‌توانند با به کارگیری چند راه‌کار ساده بر این مشکل خود غلبه کنند.

خودگویی‌های مثبت (گفت‌وگو با خود)

برای غلبه بر احساس دستپاچگی در موقعیت‌های اجتماعی از خودگویی‌های مثبت استفاده کنید. مثلاً این‌که:

  • من از خودم رضایت دارم، نیازی به تأیید دیگران ندارم.
  • اگر هنگامی که در میان جمع هستید و این فکر در ذهن‌تان مانور می‌دهد که دیگران در مورد شما چگونه فکر می‌کنند و این شما را دستپاچه و مضطرب می‌کند، این نکته را به خودتان یادآوری کنید که بسیار بعید است که دیگران با معیارهای سختگیرانه‌ای در مورد شما فکر کنند یا شما را مورد قضاوت قرار دهند.
  • در هنگام بروز لکنت زبان، مکث کنید و لیوانی آب بنوشید یا نفسی آرام‌بخش و عمیق بکشید.

بهبود تدریجی فن بیان

فراموش نکنید که مهارت صحبت کردن به صورت قدم به قدم بهبود می‌یابد. بنابراین در ابتدا از صحبت کردن برای جمعی کوچک شروع کنید و به تدریج این کار را در مقابل تعداد بیش‌تری از مردم انجام دهید. صحبت کردن در مقابل سه نفر با صحبت کردن در مقابل ۳۰۰ نفر متفاوت است. تعداد افرادی را که برای‌شان صحبت می‌کنید افزایش دهید تا دیگر احساس ناراحتی نداشته باشید.

کم‌رویی ممنوع

یکی از راهبردهای مؤثر برای کاهش ترس از صحبت کردن در جمع مقابله با کم‌رویی است. اگر خجالتی هستید، به جای فرار کردن با آن مقابله کنید. این کار را آن‌قدر تمرین کنید تا احساس کم‌رویی کاملاً از بین برود، اگر می‌خواهید بر کم‌رویی‌تان غلبه کنید باید به دنبال این طرز تفکر نباشید که دیگران در مورد شما چگونه فکر می‌کنند.

تمرین، تمرین، باز هم تمرین

چیزی را که می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید تمرین کنید تا کاملاً نسبت به آن موضوع مسلط شوید و دیگر نگران فراموش کردن موضوع صحبت‌تان نباشید.

مطالعه داشته باشید

یکی از دلایل توانایی نداشتن در صحبت کردن، این است که معمولاً چیزی برای گفتن نداریم. بنابراین سعی کنید در حوزه‌های مورد علاقه‌ی خود مطالعه‌ی کافی داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید آن‌ها را با دیگران در میان بگذارید.

نکته‌ی آخر: هیچ‌گاه فراموش نکنید که برای غلبه بر ترس از صحبت کردن در مقابل جمع هیچ راه آسانی وجود ندارد. اگر این کار آسان بود هرگز به عنوان یکی از اضطراب‌آورترین فعالیت‌ها در جهان به حساب نمی‌آمد.

شاید دانستن این نکته به شما کمک کند که تأثیرگذارترین سخنرانان آن کسانی هستند که بیش از همه از سخن گفتن در برابر جمع وحشت دارند. هم‌چنین دانستن این نکته ضرورت دارد که ترس از سخن گفتن در برابر جمع، ریشه در کمال‌گرایی افراد دارد. زمانی که حس کنیم به حد کافی خوب نخواهیم بود، ترس ما را فرا می‌گیرد این ترس از زمانی آغاز می‌شود که به داوری و قضاوت درباره‌ی خودمان می‌پردازیم و به خود نمره می‌دهیم.

زمانی می‌توانید از شر این ترس خلاص شوید که بیاموزید خود را همان‌گونه که هستید، بپذیرید. هنگام صحبت در مقابل مردم، سعی کنید که خودتان باشید، کمال‌گرایی را رها کنید و از فکر این‌که به بهترین شکل ممکن ظاهر شوید، صرف‌نظر کنید و افکار و احساسات واقعی خود را در برابر دیگران به نمایش بگذارید، آن‌گاه می‌توانید سخنران خوبی باشید.

CAPTCHA Image