نمی‌خواهم درس بخوانم

10.22081/hk.2021.71300

نمی‌خواهم درس بخوانم


 

 

اتاق مشاور

نمی‌خواهم درس بخوانم

مهدیس حسینی- کارشناس روان‌شناسی‌بالینی

سلام خانم مشاور. امیدوارم که حال‌تان خوب باشد. خیلی خوب است که به پدر و مادرها بگویید حواس‌شان به اوقات فراغت بچه‌های‌شان هم باشد. همیشه درس و کلاس‌های کمک آموزشی نمی‌شود و خسته می‌شویم. من خودم دوست دارم حالا که تابستان شده، بروم سر کار. یکی از دوستانم می‌رود پیش پدرش که توی کار تعمیرات موبایل است. من هم دوست دارم بروم پیش او، هم کار کنم و هم پول در بیاورم؛ اما پدر و مادرم اجازه نمی‌دهند و می‌گویند ما آن‌ها را نمی‌شناسیم؛ اما باور کنید که آن‌ها آدم‌های خوبی هستند. پدرم می‌گوید بهتر است همراه من به کتاب‌خانه بیایی و درس‌های سال بعد را مرور کنی تا بتوانی در تیزهوشان قبول شوی؛ اما من اصلاً حوصله ندارم.

سعید.ز همدان

دوست عزیزم، سلام. درک می‌کنم که والدین شما نگران آینده‌ی‌تان هستند و از هم اکنون برای شما برنامه‌ریزی کردند تا در آینده به موفقیت‌هایی که مطلوب‌شان است، برسید و این شما را نگران کرده است؛ چون علاقه‌مندی‌های شما در این برنامه‌ریزی جایی ندارد.

این‌که علاقه دارید در کنار دوست‌تان و پیش پدر ایشان تعمیرات تلفن همراه را آموزش ببینید، بد نیست؛ اما نباید فراموش کنید که هدف شما از این کار چیست؟ هدف‌تان تنها این است که در کنار دوست‌تان وقت‌گذرانی کنید و با او باشید یا نه واقعاً علاقه‌مند به این هستید که برای شروع، یک فن را آموزش ببینید و بتوانید در این زمینه حرفه‌ای شوید.

قطعاً در طول زندگی‌تان با آدم‌های زیادی روبه‌رو شده‌اید که با شور و شوق زیاد، کاری را شروع می‌کنند، ولی بعد از مدت کوتاهی رهایش کرده‌اند.

یکی از دلایل مهم این است که به جای علاقه‌ی واقعی، فقط تحت‌تأثیر کسی یا چیزی قرار گرفتند و به دنبال انجام آن کار رفته‌اند. بنابراین علاقه چیزی نیست که یک دفعه فوران کند و به یک‌باره خاموش شود. علاقه چیزی است که در ما وجود دارد، با نشستن در خانه و فکر کردن نمی‌توان به طور قطعی گفت که به چه چیزی علاقه دارم! البته نقش فکر کردن بسیار مهم است؛ اما بیش از آن می‌شود گفت که علاقه ساختنی است.

شاید شما هم این مورد را تجربه کرده باشید که فکر می‌کردید به چیزی علاقه ندارید؛ اما وقتی که به دنبال انجام آن کار رفتید تازه متوجه شدید که چه‌قدر جذاب است و چه بسا دوست دارید این کار را برای همیشه ادامه بدهید. حال نکته‌ی مهمی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که شما آیا واقعاً به یادگیری تعمیرات موبایل علاقه‌مند هستید یا نه، بیش‌تر تمایل دارید که تابستان را در کنار دوست‌تان بگذرانید، تفریح کنید و از ساعت‌های در کنار هم بودن لذت ببرید؟

البته حتی اگر علاقه‌مندی‌تان به همراهی دوست‌تان صرفاً رفاقت باشد باز هم هیچ ایرادی ندارد؛ اما در این زمان لازم است که کمی هم به والدین‌تان حق بدهید با برنامه‌ریزی‌ای که برای آینده‌ی‌تان کرده‌اند نگران باشند تا شما از هدف‌تان دور بمانید.

اما اگر واقعاً هدف‌تان این است که کار تعمیرات تلفن همراه را به صورت حرفه‌ای تجربه کنید باید درباره‌ی آن خوب تحقیق کنید، هم در اینترنت و هم آن‌هایی که به عنوان یک شغل این کار را انجام می‌دهند. حتی با تجربه کردن این کار می‌توانید متوجه شوید که آیا دوست دارید به صورت حرفه‌ای در دانشگاه در همین زمینه تحصیل کنید و به عنوان یک مهندس موفق پله‌های ترقی را طی کنید.

دقت کنید که نمی‌شود بر اساس حرف یک نفر تصمیم گرفت و بهتر است که بیش‌تر تحقیق کنید.

سؤال پرسیدن از دیگران علاوه بر این‌که خیلی خوب است می‌تواند از تجارب دیگران به شما اضافه کند. هم‌چنین برای شما تصمیم‌گیری را آسان‌تر خواهد کرد.

اما باید به این نکات هم توجه کرد:

معمولاً آدم‌ها از شغل‌شان به صورت کلی حرف می‌زنند و شما نمی‌توانید خوب متوجه شوید که این کار بالأخره خوب است یا نه. مثلاً شخصی تعمیرکار لوازم خانگی است، اگر از او بپرسید کارت خوب است یا نه شاید بگوید خوب است. همین که لوازم خانگی خراب مردم را تعمیر می‌کنم و کارشان را راه می‌اندازم، راضی هستم.

به نظرتان با شنیدن این حرف می‌شود تصمیم گرفت؟ این‌جاست که شما باید در مورد خوبی‌ها و بدی‌های آن شغل بپرسید. ممکن است شما را رقیب فرض کنند و بیش‌تر از سختی‌های کار بگویند یا برعکس بخواهند خودشان را موفق و باکلاس نشان دهند در کل از کار و درآمد خود تعریف کنند؛ اما حرفی از سختی‌ها نگویند.

 در پایان این‌که یاد گرفتن یک حرفه در کنار تحصیل چیز بدی نیست. با پدرتان صحبت کنید از علاقه‌مندی‌ها و اهداف‌تان برای آینده بگویید و بخواهید این فرصت را به شما بدهند تا در این مسیر خودتان را آزمایش کنید.

همین‌طور می‌توانید ملاقاتی ترتیب دهید و پدرتان را با پدر دوست‌تان آشنا کنید. اگر باز هم پدرتان مخالف بود از این‌که هیچ آشنایی نسبت به دوست‌تان و پدرش ندارد می‌توانید از شرکت در کلاس‌های آموزشی تعمیرات تلفن همراه بهره ببرید، قطعاً شرکت در آموزشگاه‌ها برای پدرتان قابل قبول‌تر است.

CAPTCHA Image