چرا به دختران زور می‌گویند

10.22081/hk.2020.71231

چرا به دختران زور می‌گویند


گفت‌و‌گو

چرا به دختران زور می‌گویند

سارا بهمنی

سلامی چو بوی خوش آشنایی. نمی‌دانم چرا خیلی دوست داشتم سلام کنم. از قدیم گفته‌اند سلام سلامتی می‌آوردَ، شاید ناخواسته قصد داشته‌ام کوچک‌ترین قدمی در سلامتی بردارم. خب! در روزهای کرونایی حسابی دست و پای‌مان بسته شده است. مثلاً همین گفت‌وگوی ما آن هم درباره‌ی بحث مهم یعنی دخترها به شکل غیرمستقیم و دورادور انجام شد. من در خانه‌ی‌مان پا روی پا انداخته بوده‌ام و چای می‌خوردم و احتمالاً آقای اخوی هم همین‌گونه در خانه‌‌ی‌شان نشسته بوده‌اند و دست ایشان هم یک لیوان چای دبش تصور بفرمایید. اگر به واقعیت نزدیک‌تر شویم آقای اخوی بزرگوار چای روی میزشان بوده و در حال تایپ و پاسخ به پرسش‌ها. حتم دارم در لحظه‌ی پاسخ‌گویی به پرسش‌ها خیلی خوش‌حال بوده‌اند و هربار به یاد دختر نوجوان خودشان افتاده‌اند و این‌که دختر، هدیه‌ی آسمانی است.

با تمام این‌که در خوبی و خانمیِ ما دخترها شکی نیست، ولی انگار برای بعضی از دخترها اتفاقات خیلی بد و دلخراشی دارد می‌افتد که همه‌ی‌مان دوست داریم کمی بیش‌تر بدانیم. حرف‌های آقای اخوی را می‌خوانیم تا شناخت بهتری از خودمان و خواهرهای کوچک و بزرگ‌مان به دست بیاوریم. اصلاً بفهمیم کجا چه خبر است؟

ابراهیم اخوی کارشناس ارشد روان‌شناسی است که فعالیت حرفه‌ای‌شان در قلمرو مشاوره‌ی نوجوان است.

* در دین اسلام محبت به دختر بسیار تأکید شده است، علت بی احترامی‌ها چیست؟

نمی‌شود بی احترامی به دختر را به صورت فراگیر پذیرفت. اگر کسی شخصیت سالمی نداشته باشد، به همان میزان که نسبت به پسرها بی احترامی می‌کند، نسبت به دختر هم می‌تواند چارچوب‌های ارتباطی را نادیده بگیرد، ولی به صورت کلی، در رابطه‌ها هر قدر افراد از نظر روحی،‌ فکری و شخصیتی سالم‌تر باشند، چاشنی احترام در ارتباط‌شان بیش‌تر است.

* چرا گاه به پسران بیش‌تر از دختران اهمیت داده می‌شود؟

ممکن است هنوز باورهای نادرستی که از گذشته مانده، عامل این اتفاق باشد. باز نمی‌توان به صورت کلی این مسئله را پذیرفت. حتماً خانواده‌های زیادی هستند که دختران را ترجیح می‌دهند. این‌که معروف شده پدرها بیش‌تر دختر دوستند، خودش نقض سؤال شما می‌تواند باشد.

* چه اتفاقی می‌افتد که دختر با پسر دوست می‌شود؟

عوامل متعددی زمینه‌ساز این ارتباط‌گیری می‌شود. بخشی از دلایل را باید در کمبودها جست‌وجو کرد، مثل کمبود توجه به فرزندان، بخشی دیگر را باید در فضای خانواده و مشکلات بین پدر و مادر دید و بخش سوم انگیزه‌های فردی دخترهاست که از کنجکاوی در این زمینه شروع می‌شود تا تلاش برای اثبات خود به هم‌سالانش.

* چه کار کنیم تا دختران به پدران‌شان وابسته شوند؟

توصیه می‌کنم هیچ کاری نکنید! چون وابستگی اصلاً خوب نیست. آن‌چه توصیه شده، تقویت دل‌بستگی‌هاست. در وابستگی محدودیت وجود دارد و افراد از منطق‌شان دور می‌شوند، ولی دل‌بستگی یک سرمایه‌گذاری عاطفی است که یک عمر برای دو طرف کارگشا خواهد بود.

* به چه علت برادرها که باید حامی خواهرشان باشند به آن‌ها زور می‌گویند؟

قدرت طلبی در جنس نر همیشه موضوعیت داشته. پسرها از قدرت فیزیکی خودگاهی سوءاستفاده می‌کنند. در عین حال اگر مشکلی برای خواهرشان پیش بیاید، اولین حامی باز همین برادر زورگو خواهد بود.

* آیا درست است که به دختران زیر نه سال سخت‌گیری شود؟

سخت‌گیری به چه معناست؟ اگر به معنای اقتدار پدر و مادر برای شکل‌گیری یک شخصیت خوب و شایسته است،‌ چنان‌چه در کنارش محبت و صمیمت هم باشد، خوب است، ولی اگر سخت‌گیری به معنای زور گفتن و نادیده گرفتن توان دخترهاست، بسیار بد است.

* با دختران نازنین خواننده‌ی مجله‌ی سلام بچه‌ها چه حرف‌های مهمی دارید؟

توی زمانه‌ای هستیم که آفت خودفراموشی دامن‌گیر همه شده. متأسفانه بسیاری از ما خودمان را گم کرده‌ایم و خوشبختی و آرامش را در بیرون از خود جست‌وجو می‌کنیم. همه‌ی ثروت مورد نیاز را خداوند در وجود ما گذاشته است، مثل قدرت فکر کردن،‌ لذت خوب بودن، احساسات پاک و عمیق، تلاش برای شکفتن. مراقب این سرمایه‌ها باشیم تا مورد سرقت دیگران واقع نشود.

* چه چیزی باعث می‌شود اعتماد دخترها به خانواده بی‌اعتماد شود؟ آیا رابطه‌ی مادر و دختری تغییر کرده است؟

متأسفانه فاصله‌ی زیادی بین دنیای مادران امروز با دختران امروز ایجاد شده که بخشی از آن‌ها محصول رسانه‌های در اختیار است. برداشت بسیاری از مادران، دخترانه‌ی خودشان در بیست یا سی سال قبل است و انتظارات مطابق همان تنظیم می‌شود و به همین خاطر روش‌های منفی مثل سرزنش کردن و کنترل زیادی را پیش می‌گیرند که نتایج خوبی ندارد. از نگاه یک دختر نیز، آنچه لازم است اتفاق بیفتد، تلاش برای اعتمادسازی است. اگر جای آن‌ها با مادرشان عوض می‌شد، چه برخوردی رو انتخاب می‌کردند؟ وقتی دختری به هدف‌هایش فکر می‌کند،‌ برای زندگی‌اش برنامه دارد و در استفاده از ابزارها یک فرد مدیر و خویشتندار است،‌ طبیعی است اعتمادسازی بیش‌تری را باعث می‌شود.

* اشتباهات دختران امروزی چیست؟

دختران امروز گاهی هدف را با آرزو اشتباه می‌گیرند. هدف، برنامه و مسیر دارد و برای رسیدن به آن باید تلاش کرد، ولی آرزو فقط یک خواستن احساسی است و منتظریم به صورت معجزه‌آسا به آن برسیم که معمولاً هم نمی‌رسیم.

ممکن است برخی از دختران در سرمایه‌گذاری معنوی خودشان از دیگران جا بمانند. نیاز ما به دین و خداوند یک نیاز همیشگی است. مسیر پر فراز و نشیب زندگی می‌طلبد که خودمان را به یک قدرت همیشگی و برتر متصل کنیم. همه‌ی ما به خداوند نیاز داریم، پس برای شناخت و ایجاد رابطه‌ی خوب با او سرمایه‌گذاری کنیم.

امروزه چون دسترسی به اطلاعات آسان شده، برخی گمان می‌کنند همه چیز دان هستند. این درست نیست. یادگیری با مطلع بودن متفاوت است. تنها بخشی از آن‌چه می‌دانیم به یادگیریِ ما منتهی می‌شود لازمه‌ی یادگیری، فکر کردن و به کار بستن اطلاعات است؛ وگرنه هر چه بیش‌تر بدانیم،‌ بیش‌تر مدعی می‌شویم، نه ماهر و آگاه.

برای ارتقای شخصیت و اخلاق خودمان وقت بگذاریم. هیچ کس کامل نیست و همه نیاز دارند از نظرات دیگران برای بهتر شدن شخصیت خودشان استفاده کنند.

مراقب حال خوب خودمان باشیم. گاهی آن‌‌‌‌‌‌‌‌قدر سرگرم شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات بدون حساب و کتاب می‌شویم که یادمان می‌رود به دل‌مان و حال خوب‌مان توجه کنیم.

دختر بودن یک قدرت کامل است. برای قدرتمند شدن نیاز نیست ژست پسرانه بگیریم. در دخترانه‌ها قدرت‌های مهم‌تری نهفته که کافی است آن‌ها را کشف و با حفظ روحیه‌ی دخترانه‌ی‌مان، آن‌ها را تقویت کنیم.

هر قدر هم بدانیم و باهوش باشیم،‌ بی نیاز ازخانواده و خصوصاً پدر و مادر نیستیم. مراقب باشیم توهم بزرگ شدن سراغ ما نیاید و باعث رنجش خاطر پدر و مادرمان نشویم که این اتفاق،‌ چالش‌های زیادی را الآن و آینده برای ما ایجاد می‌کند.

CAPTCHA Image