مجازی یا واقعی

10.22081/hk.2020.71173

مجازی یا واقعی


مجازی یا واقعی؟ مسئله این است!

هاجر زمانی

وقتی مدرسه پیچاندن، دشوار بود!

وقتی ما دانش‌آموز بودیم، یعنی آن زمان‌ها که پنج‌شنبه هم مدرسه می‌رفتیم و کم‌تر پیش می‌آمد به خاطرِ تعطیلیِ روز چهارشنبه، پنج‌شنبه را هم تعطیل کنند؛ تنها امیدمان برای تعطیل شدن مدرسه، بارش برف بود! شب موقع خواب نگاه عمیق و طولانی به آسمانِ خدا می‌انداختیم و به درگاهش دعا می‌کردیم فردا برفِ شدید بیاید تا مدرسه تعطیل شود و امتحان ریاضی‌مان برگزار نشود!

همان یک روز تعطیلی به خاطر برف آن‌قدر به دهن‌مان مزه می‌داد که تا شب توی حیاط و پشت بام برف بازی می‌کردیم. پس فردایش به خاطر بی‌جنبگی در برف بازی، سینه پهلو می‌شدیم و چند روز توی رختخواب می‌افتادیم!

هیچ‌وقت به ذهن‌مان خطور نمی‌کرد روزگاری را ببینیم که دولت، معلم‌ها و حتی پدر و مادرهای‌مان با استرس و نگرانی به مدرسه رفتن فکر کنند!

به نظر من کمی شبیه کتاب‌ها و فیلم‌های تخیّلی می‌ماند. این که به خاطر یک ویروس ناقلا بخواهیم این‌قدر توی زندگی‌مان تغییر ایجاد کنیم.

زندگی با کرونا

پس‌لرزه‌های کرونا خیلی زیاد است! اخبار و حرف و حدیث‌های زیادی که می‌شنویم. شایعه‌ها و امیدها در مورد واکسن آن و خیلی چیزهای دیگر. مهم‌ترین کار در برخورد با کرونا، پذیرش و کنار آمدن با آن است. این که بترسیم، ناامید بشویم و غصه بخوریم، واکنش‌های خوبی نیستند. مجازی شدن مدرسه‌ها هم یکی از این تغییرهاست. الآن که من دارم این یادداشت را می‌نویسم، تکلیف مدرسه‌ها هنوز روشن نیست. کسی هنوز نمی‌داند مدرسه‌ها باز می‌شوند یا نه؛ اما بهترین کار در این شرایط، پذیرفتن تغییرهاست.

تاریخچه‌ی آموزش مجازی

خبر خوب این که سال‌ها قبل از شما، عده‌ی زیادی به صورت مجازی آموزش می‌دیدند و در سطح دنیا و حتی ایران دانشگاه‌های مجازی وجود داشته است. حتی قبل از اختراع رایانه و به وجود آمدن اینترنت، آموزش مکاتبه ای وجود داشته است! در قرن هیجده میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکا، مؤسسه‌هایی وجود داشتند که جزوه‌های ساده‌ای تهیه می‌کردند و برای متقاضیان در هر رشته می‌فرستادند. یکی از جالب‌ترین این آموزش‌ها، آموزش نقاشی بوده است. به این شکل که دانشجو پس از دریافت آموزش از طریق پست، تمرین‌هایش را برای استادش می‌فرستاده و او ایرادهایش را می‌گرفته است.

اختراع رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ و اینترنت باعث شکوفایی آموزش مجازی شدند و اولین دانشگاه مجازی با ارائه بیش از 1500 رشته در کالیفرنیا افتتاح شد.

در کشور ما هم در سال 1380 رسماً اولین سایت آموزش مجازی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد و نُه درس را ارائه داد.

دانش‌آموزهای هندی و آموزش مجازی

یکی از اولین کشورهایی که برای آموزش کودکان سراغ آموزش مجازی و الکترونیک رفته، کشور هند است. در بعضی مدرسه‌های هند سال‌هاست دانش‌آموزها کتاب و دفتر با خود به مدرسه نمی‌آورند و از تبلت‌های‌شان کمک می‌گیرند. این دانش‌آموزها توی کلاس درس، از عینک‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. مثلاً در مورد آموزش فضا و نجوم، وقتی عینک واقعیت مجازی را به چشم ِمی‌زنید، با یک تصویر سه بعدی احساس می‌کنید واقعاً در فضا هستید و خب این مدل آموزش خیلی بهتر و جذاب‌تر از این است که شما فقط عکس سیاره‌ها را ببینید!‌ به مدرسه‌هایی که این امکانات را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، مدرسه‌‌های هوشمند می‌گویند. پس خیلی عجیب و غریب نیست که تا چند سال دیگر مدرسه‌های ما هم به این شکل دربیاید و این آموزش‌های مجازی به شکل جذاب‌تری ادامه داشته باشد.

خبرهای خوب

اول این که شما تنها نیستید. دانش‌آموزان زیادی در سراسر دنیا مثل شما در حال یادگیری درس‌های‌شان با تبلت و گوشی و لپ‌تاپ هستند! از همه بهتر این که محققان گفته‌اند آموزش مجازی نه تنها ضرری ندارد،‌ بلکه درس خود را با جزئیات و کیفیت بهتری یاد می‌گیرید! راحت بودن استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های لمسی هم کمک می‌کند خسته نشوید و راحت سر کلاس مجازی خود بمانید.

به کمک نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای که فیلم و صدا و عکس و انیمیشن و بازی پخش می‌کنند هم درس بهتر توی ذهن‌تان می‌ماند. پس بدون این که سلامت‌تان به خطر بیفتد، می‌توانید آموزش ببینید و از درس‌های‌تان هم عقب نمانید.

این را هم به یاد داشته باشید آدم‌های موفق از هر شرایطی چه خوب چه بد نهایت استفاده را می‌برند. موفق باشید!

CAPTCHA Image