معرفی تحلیلی پویانمایی دیرین دیرین

10.22081/hk.2020.71163

معرفی تحلیلی پویانمایی دیرین دیرین


معرفی تحلیلی پویانمایی دیرین دیرین

دیرین دیرین دیدین؟!

حامد جلالی

دیرین دیرین چه‌طوری متولد شد؟

در سال‌های دور، پویانمایی یا انیمیشن در ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شد و آدم‌های کار بلدی هم توی این زمینه وجود نداشتند؛ اما همین‌طور که بچه‌ها انیمیشن‌های این چند سال را دیده‌اند، اتفاق‌های خوبی در این زمینه در کشور ما افتاده و روز به روز هم پیشرفت می‌کند. در این میان، انیمیشن‌های کوتاه با شخصیت‌های فانتزی مثل جوانه‌ای کوچک از شاخه‌ی اصلی این صنعت به سرعت رشد کرد. امروز این نوع انیمیشن‌ها یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های فضای مجازی هستند. یکی از پر بیننده‌ترین برنامه‌ها، انیمیشن «دیرین دیرین» است. کم‌تر کسی پیدا می‌شود که حداقل یک قسمت از این انیمیشن را ندیده باشد. اولین بار سال 1394 این برنامه در مورد سفرهای نوروزی ساخته و پخش شد. چیزی که خیلی جذاب بود این‌که نکات ایمنی و مسائل بهداشتی را که با بسیاری تبلیغات و بنر و آگهی نمی‌شد به مردم آگاهی داد، این انیمیشن با طنز و فضای فانتزی و صداپیشگیِ خیلی خوب به مردم منتقل کرد. کارگردان این مجموعه «علی درخشی» است. البته علی درخشی خودش انیماتور این مجموعه هم هست. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این انیمیشن صدای شخصیت‌های آن است. تمامی‌ صداها را یک نفر می‌گوید و آن هم شخص راوی است.

راوی دیرین دیرین کیست؟

راوی این برنامه، «محمدرضا علیمردانی» است. بچه‌ها حتماً در بسیاری از انیمیشن‌ها صدای او را شنیده‌اند، مثلاً صدای «شِرِک». علیمردانی در دیرین دیرین به جای راوی و همه‌ی شخصیت‌ها حرف می‌زند. به غیر از این هنرش نکته‌ای در زندگی علیمردانی است که بسیار جذاب و شنیدنی است:

تکرار معجزه می‌کند!

علیمردانی در کودکی دچار مریضی «لارنژیت» بود. لارنژیت یک نوع بیماری مربوط به حنجره است. بیماران لارنژیتی نمی‌توانند حرف بزنند و تارهای صوتی‌شان قدرت ارتعاش را ندارد. علیمردانی عاشق بازیگری بود و پیش پزشکان زیادی رفت؛ اما هیچ‌کس نتوانست برایش کاری بکند. در جایی خوانده بود که یک قاری مصری همین مشکل را داشت و با یک نسخه‌ی طب سنتی توانست درمانش کند. علیمردانی به هر دری زد تا آن نسخه را پیدا کند؛ برای او حکم نقشه‌ی گنج را داشت. بالأخره پیدایش کرد. فکر می‌کنید چه بود؟! او یک ماه تمام باید سکوت می‌کرد و اصلاً حرف نمی‌زد و صدایی از حنجره‌اش بیرون نمی‌آمد؛ آن هم زمانی که بچه مدرسه‌ای بود. همین داستان باعث شد که بلاهای زیادی سرش بیایید. مثلاً دوستانش از عمد پایش را لگد می‌کردند تا داد بزند؛ اما او که عاشق بازیگری بود، می‌دانست که داد زدن یعنی این که مریضی‌اش درمان نمی‌شود و نمی‌تواند بازیگر شود، برای همین داد نمی‌زد و سکوت می‌کرد. ماه دوم باید آرام حرف می‌زد و... بالأخره چندین ماه این درمان طول کشید تا او کاملاً خوب شد، طوری که روی صحنه‌ی تئاتر بازی کرد و دوبلوری شد که در همین انیمیشن دیرین دیرین جای حداقل ده شخصیت صحبت می‌کند. او همیشه به شاگردهایش یک شعار را توصیه می‌کند، می‌گوید این جمله را بزرگ بنویسید و توی اتاق‌تان بزنید: «تکرار معجزه می‌کند!»

شخصیت‌های دیرین دیرین

مهم‌ترین شخصیت و از اولین شخصیت‌هایی که در دیرین دیرین خلق شد، «وی» بود. خوب به همین اسم توجه کنید، هم جذاب است و هم طنزی عالی در آن پنهان است. بقیه‌ی شخصیت‌ها هم اسامی‌ای دارند که شنیدن‌شان کافی است تا لبخند روی لب بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها بیاورد، مثل: کودکی‌های وی، کودکی‌های پیرهن قهوه‌ای، کودکی‌های پیرهن قرمز، کودکی‌های آن یکی، بِرّ و بِرّ نِگَرَنده، ببو،  ناصر خصرو خارجی، گل عذار، جوانی‌های وی، آن یکی دیگه، پیرهن قرمز (قرمَزانی)، پیرهن قهوه‌ای (قهوِیانی)، پیرهن آبی (پیرهن آبیه/ آبی کم رنگ/ اون یکی دیگه) و اینیوئه (تازه‌وارد) این شخصیت وقتی اضافه شد نامش تازه‌ وارد بود و لهجه‌ی خاصی نداشت، ولی بعدها نام او به اینیوئه تغییر داده شد.

وازلین هم از شخصیت‌های جدید دیرین دیرین است که اخبار را به صورت رپ می‌خواند.

موضوعات دیرین دیرینی!

دیرین دیرین علاوه بر نکات آموزشی برای بچه‌ها، به مسائل اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی هم می‌پردازد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این انیمیشن این است که کاملاً به روز است. مثلاً به محض اعلام همه گیر شدن کرونا ویروس، این برنامه در خصوص مسائل بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی و نکات آموزشی مقابله با کووید 19 به صورت طنز ساخته شد. شاید تأثیری که این قسمت‌ها داشتند برابر با ده‌ها تیزر تبلیغاتی در این مورد بوده باشد.

چرا این‌قدر کوتاه؟!

تجربه‌ی فضای مجازی مثل اینستاگرام نشان داده که مردم کارهای کوتاه را راحت‌تر می‌بینند و به اشتراک می‌گذارند. پس چه بهتر که حرف‌های بزرگ را در قالب طنز بشود در زمانی بسیار کم منتقل کرد. زمان یک دقیقه‌ای این انیمیشن به مخاطبش اجازه می‌دهد که کار را کامل ببیند؛ و اگر حتی در صفحه‌ی اینستاگرام کسی هم آن را دید، از آن نگذرد، چون زمانی از آدم نمی‌گیرد؛ و با استادیِ تمام در متن، تصویر و صداپیشگی، نکته‌ای که مد نظرشان بوده را به مخاطب در همان زمان محدود منتقل می‌کنند.

بازم ببینین!

این انیمیشن به راحتی در سایت دیرین دیرین قابل دانلود و یا در صفحه‌های مجازی مختلفی قابل مشاهده است. حتماً کسی نیست که آن را ندیده باشد؛ اما دوباره با این دقت که نویسنده‌ی آن چه هدفی داشته، صداپیشه‌ی آن یک نفر است و این که زمان محدود چه کمکی به فهم نکات آموزشیِ آن دارد، یک بار دیگر قسمت‌هایی از آن را که مربوط به شما نوجوانان عزیز است، مشاهده کنید. حتماً باز هم لذت خواهید برد.

CAPTCHA Image