سایتی که همه‌ی خواندنی‌های جالب را دارد

10.22081/hk.2020.71146

سایتی که همه‌ی خواندنی‌های جالب را دارد


معرفی سایت

فاطمه بختیاری

* سایتی که همه‌ی خواندنی‌های جالب را دارد

سایت «نوجوان» در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به نشانی nojavan.khamenei.ir در روز ولادت امام جواد(ع) رونمایی شد و در حاشیه‌ی پنجمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در حسینیه‌ی ثارالله شهر کرمان آغاز به کار کرد. این سایت در بخش‌های نوجوان، تماشایی، خواندنی، قاب، دیدار، پرونده و... کاربر را دعوت به بازدید می‌کند. در بخش نوجوان، هم مطالب طنز با تصویرگری مناسب می‌بینیم که مشکلات و معضلات اجتماعی، فرهنگی و مسائل خاص نوجوان‌ها را نشان می‌دهد، هم مطالب جدی و مستند. بخش قاب، عکس‌هایی از حضور نوجوانان دختر و پسر در مناسب‌های مختلف نشان داده شده است که نوجوانان را تشویق به فعالیت می‌کند؛ حتی در این روزهای کرونایی.

در بخش خواندنی، معرفی کتاب‌ بهترین ویژگی است که کاربر را در بازدید از این سایت راضی نگه‌ می‌دارد. در بخش خواندنی این سایت آمده است:

«خاک‌های نرم کوشک»، پر تیراژترین‌ کتاب دفاع مقدس است و تا به ‌حال بیش از 200 بار تجدید چاپ شده است. این‌ شمارگان بالا را مدیون چند چیز است: اول، سوژه‌ی اصلی کتاب و دوم، قلم خوب نویسنده‌اش، «سعید عاکف» که بی‌تکلف و روان، این ‌سوژه اصلی را به تصویر کشیده است. بیانات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی «عبدالحسین برونسی» و خاک‌های نرم کوشک دلیل توجه ویژه خوانندگان به این ‌کتاب شد. مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات‌شان درباره‌ی این کتاب گفته بودند: «من می‌ترسم این‌ کتاب اصلاً دست شماها نرسد. اسم این‌ کتاب، «خاک‌های نرم کوشک» است؛ قشنگ هم نوشته شده.»*

* رهبر با شما نوجوانان

NOJAVAN-KHAMENEI.BLOG.IR

هدف سایت «نوجوان خامنه‌ای»، معرفی شخصیت و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب است در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است که وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی و ترویج اندیشه‌های ایشان را برعهده دارد.

این سایت بخش‌های متنوعی دارد؛ گالری، یادداشت‌ها، مؤسسه‌ی خیریه شهدای مدافع حرم اهواز، عکس‌ها، خبرها، فیلم‌ها و RSS.

RSS به معنی تشکیل ارتباط‌های بسیار ساده است. این سرویس به شما امکان می‌دهد که به‌طور خودکار تازه‌ترین مطالب سایت را دریافت کنید. هم‌چنان که مطالب در سایت به‌روز می‌شوند، فایل RSS در خبرخوان شما نیز به‌روز می‌شود و شما تازه‌ترین عناوین خبری و چکیده‌ای از مطلب را خواهید دید. هم‌چنین در کنار هر خبر، پیوندی وجود دارد که شما را به متن کامل راهنمایی می‌کند.

محتوای فایل‌های RSS را می‌توان به کمک نرم‌افزارهای مخصوص (RSSReaders) مشاهده کرد.

این سایت با داشتن مطالب متنوع و مستند می‌تواند منبع خوبی برای اطلاع نوجوان از موضوعات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد.

در بخش یادداشت می‌خوانیم:

روایتی از کتاب‌های نوجوانانه‌ای که آقا در نمایشگاه کتاب، درباره‌ی‌شان صحبت کردند. «بی‌بال‌پریدن» را خوانده‌اید؟ همان‌کتاب کم‌ حجم و صمیمی مرحوم «قیصر امین‌پور» که در ظاهر مجموعه‌ی نثر ادبی است و در باطن، مجموعه‌‌ متنی تأمل‌برانگیز و معرفتی. آن‌جا دو روایت پی‌درپی وجود دارد از «کتاب‌هایی که شبیه آدم‌ها هستند» و «آدم‌هایی که شبیه کتاب‌ها هستند». امسال، در سی‌ودومین ‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کسی که به قول بی‌بال ‌پریدن «باید از روی آن مشق نوشت»، در همان دو ساعت ‌و نیمی که در راهروهای نمایشگاه میان غرفه‌ها قدم زده، این‌جا و آن‌جا به کتاب‌هایی اشاره کرده که «برای‌مان قصه می‌گویند تا بیدار شویم»؛ کتاب‌هایی مخصوص ما و مناسب ما.

* سایت یک نویسنده

  farhadhasanzadeh.com

سایت «فرهاد حسن‌زاده» پر است از معرفی کتاب، عکس‌، یادداشت‌، چند حبه طنز، چند لقمه داستان، سفر و خاطره‌ها و... که اوقات خوشی را برای نوجوانان به یادگار می‌گذارد. کتاب‌های فرهاد حسن‌زاده یکی از پر بیننده‌ترین بخش‌های این سایت است که ضمن معرفی کتاب‌ها با گذاشتن بخشی از کتاب، هم به معرفی کتاب می‌پردازد و هم نشان می‌دهد کتاب به چه موضوعی پرداخته تا مخاطب با سلیقه خود، آن را انتخاب کند. این سایت حتی برای کسانی که در حیطه نقد، پایان‌نامه و پژوهش ادبی فعالیت دارند، می‌تواند مفید باشد. یک نمونه از شعر طنز در این سایت:

چرا قهری؟

چرا اصلاً نمی‌خندی؟

چرا مثل مسافرها

چمدان لبانت را به روی خنده می‌بندی؟

* بیانات در روز 26خرداد 1385.

CAPTCHA Image