روز اسلام

10.22081/hk.2020.71103

روز اسلام


روز اسلام

معصومه‌سادات میرغنی

صاحبان اصلی

2500 سال قبل از میلاد مسیح، اعراب وارد فلسطین شدند. آن‌ها بیش از 1500 سال در این سرزمین زندگی کردند. سال‌ها بعد حضرت داوود و سلیمان(ع) بر سرزمین فلسطین حکومت کردند. حدود 63 سال پیش از میلاد، بیت‌المقدس زیر سلطه‌ی رومی‌ها قرار گرفت. مدتی بعد نیز مورد حمله‌ی انگلیس واقع شد. در تاریخ قبل از اسلام به بیت‌المقدس، «اورشلیم» و «ایلیا» می‌گفتند. سرزمین قدس برای پیروان تمام ادیان الهی مقدس بوده است؛ زیرا آن‌جا میعادگاه عروج پیامبر و اولین قبله‌ی مسلمانان جهان بوده. قدس، وطن اصلی فلسطینی‌هاست؛ اما از سال 1948 اشغال‌گران صهیونیست بارها قصد تصرف این سرزمین را داشته‌اند. سال‌های زیادی است که اسرائیل می‌خواهد قدس را اشغال و نام سرزمین فلسطین را از جغرافیای جهان حذف کند؛ اما هنوز به هدف شومش نرسیده است.

***

مثل زنجیر

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتباط ایران با اسرائیل قطع شد. سفارت اسرائیل در ایران نیز در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت. حمله‌های اسرائیل به جنوب لبنان شروع شده بود که امام خمینی(ره) پیامی برای مردم جهان صادر کرد. شانزدهم مرداد 1358 مصادف با سیزدهم ماه مبارک رمضان سال 1399 هجری قمری بود. امام خمینی(ره) در پیامش چنین فرمود: «من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه‌ی خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است؛ و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه‌ی ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌کننده‌ی سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی هم‌بستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»

امام خمینی(ره) با پیامش به تمام جهان فهماند که مشکلات مسلمانان هم‌چون دانه‌های زنجیری به هم پیوسته است. هیچ مسلمانی نباید به دشمن اجازه دهد به بهانه‌ی تفاوت‌های مذهبی و نژادی، میان مسلمانان کشورهای مختلف تفرقه اندازد.

***

طرفدارِ حق یا باطل؟

روز قدس، روز بیداری همه‌ی جهان است و فقط مختص به مسلمانان نیست. امام خمینی(ره) در این‌باره چنین گفت: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(ص) می‌دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آن‌ها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند... روز قدس، روزی است که باید به این روشن‌فکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به این‌که اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد! روز قدس روزی است که باید به همه‌ی ابرقدرت‌ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید. روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه‌ی ابرقدرت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره‌ی شما، به واسطه‌ی عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود، باید ملت‌های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.»

***

محصولِ روز قدس

اعلام روز جهانی قدس از طرف امام خمینی(ره) باعث شد که حمایت از ستمدیدگان در سایر کشورهای اسلامی به عنوان یک وظیفه مطرح شود. پیام‌های امام خمینی(ره)، فلسطین را از مسئله‌‌ی داخلی بودن خارج کرده و آن را به یکی از مهم‏‌ترین مسائل جهان اسلام تبدیل کرد. همین مسئله موجب آگاهی، بیداری و اتحاد جهان اسلام در مقابل اهداف شوم آمریکا و صهیونیسم شد. اهتمام امام خمینی(ره) به این موضوع، در داخل کشور فلسطین تأثیرات بسیار خوبی داشت. مهم‌ترین تأثیر این بود که فلسطین به مرکزیت نهضت اسلامی معاصر منتقل شد و با تمام قوا به مقابله با اسرائیل رفت. جهاد، شهادت و فداکاری در راه هدف، به عنوان اصول اساسی جهاد اسلامی فلسطین مطرح شد. شیخ عبدالعزیز عوده می‏‌گوید: «انقلاب خمینی مهم‏ترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازی اسلامی، برای اتحاد ملت‌‏های مسلمان بود. ایران تنها کشوری بود که واقعاً روی مسئله‌ی فلسطین متمرکز شد.»

استقبال مردم فلسطین از اسلام ناب‌ محمدی، تشکیل گروه‌‏های مبارز فلسطین، گسترش انتفاضه، ایجاد وحشت و ناامنی برای اشغال‌گران متجاوز، از نتایج مهم رسمی شدن روز قدس است.

***

راهپیماییِ جهانی

بیش از هشتاد کشور اسلامی و غیراسلامی در روز قدس به راهپیمایی می‌آیند و تظاهرات برگزار می‌کنند. مالزی، هند، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، کانادا، نروژ، آذربایجان، سودان، بحرین، بوسنی و هرزگوین، تونس، پاکستان، استرالیا، آلمان، کویت، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، ونزوئلا، آلبانی، یمن و یونان از جمله این کشورها هستند.

خبرگزاری‌های غربی با سکوت و استفاده از عباراتی چون هزاران نفر یا ده‌ها هزار سعی در کم نشان دادن جمعیت راهپیمایی‌ روز قدس دارند. آن‌ها تلاش می‌کنند با انتخاب جمله‌هایی از سخنان سخنران این مراسم در تهران یا گزارش‌هایی مانند توزیع بازی‌های رایانه‌ای ضدصهیونیستی در این روز، اسرائیل را مظلوم جلوه دهند.

در آخرین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان، راهپیمایی‌های پرشکوه و گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود. پس از صدور قطع‌نامه‌ی پایانی روز قدس، راهپیمایان در نماز جمعه حاضر می‌شوند. مهم‌ترین مراسم، در تهران و با حضور گسترده‌ی مردم از طیف‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی برگزار می‌شود.

CAPTCHA Image