عکاسی موبایلی در دید و بازدید نوروزی

10.22081/hk.2020.71084

عکاسی موبایلی در دید و بازدید نوروزی


عکاسی موبایلی در دید و بازدید نوروزی

 

عکس و نوشته: عدالت عابدینی

 

سفر، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های زندگی همه‌ی آدم‌هاست. کم‌تر کسی است که اصلاً علاقه‌ای به سفر نداشته باشد مخصوصاً اگر بخواهیم ایام نوروز سفر کنیم. یکی از لذت‌های اصلی سفر، خاطرات پس از آن است.

عکاسی در حین سفر می‌تواند خاطرات خوش سفر را حتی بعد از سفر برای ما رقم بزند؛ اما مشکل این‌جاست که خیلی‌ها دوربین عکاسیِ حرفه‌ای ندارند. از طرفی داشتن دوربین حرفه‌ای گران‌قیمت حتماً دلیل برای عکس خوب گرفتن نیست.

شما با موبایل خودتان می‌توانید مثل یک عکاس خوب عمل کنید. اگر موبایل هم ندارید می‌توانید موبایل پدر و مادر خود را قرض بگیرد و با ثبت تصاویر خوب، هم اسباب شادی آن‌ها را فراهم کنید و هم آن‌ها را برای لحظاتی از موبایل دور کنید.

پس مشکل دوربین حل شد. حالا برویم به سراغ نکات اساسی در عکاسی با موبایل:

لنز دوربین را تمیز کنید

همیشه قبل از این‌که با موبایل شروع به عکاسی کنید، حتماً با یک دستمال تمیز مثل دستمال لنز یا دستمال عینک، لنز دوربین را خوب پاک کنید و بعد شروع کنید به عکاسی. معلوم است که اگر لنز دوربین کمی کثیف باشد، تأثیر بدی روی عکس‌های شما می‌گذارد.

زوم نکنید

اگر می‌خواهید عکس بی‌کیفیت بگیرید، تا می‌توانید زوم کنید. این کار به شما کمک می‌کند که تصویرتان تا حد ممکن بی‌کیفیت شود؛ اما اگر قصد تصویر خوب و با کیفیت دارید، تنبلی را کنار بگذارید، به سوژه نزدیک شوید و بعد چیک چیک.

گوشی را تکان ندهید

در هنگام عکاسی به خصوص در جایی که نور کم است، دوربین را به هیچ وجه تکان ندهید. بهتر است در این حالت دوربین را دو دستی محکم گرفته و بدون هیچ تکان دادنی شروع به عکاسی کنید. یا این‌که روی میز بگذارید و نگه دارید و یا به دیواری یا کمدی تکیه دهید و شروع به عکاسی کنید. ضمن این‌که می‌توانید از سه پایه‌هایی که مخصوص گوشی موبایل هستند، استفاده کنید.

در این حالت می‌توانید تایمر دوربین را تنظیم و بی‌هیچ منت و التماسی از خودتان هم تصویربرداری کنید.

رزولوشن موبایل را در بالاترین کیفیت قرار دهید

همه‌ی دوربین‌ها در بخش دوربین، قسمت تنظیمات دارند. در این بخش می‌توانید «رزولوشن» را پیدا کنید و در بالاترین میزان ممکن قرار دهید. خیلی وقت‌ها دیده شده که اشخاص بدون این‌که رزولوشن را افزایش دهند، تصاویر بی‌کیفیتی را می‌اندازند و کلی روی اعصاب خودشان رژه می‌روند.

نور مناسب را از دست ندهید

سعی کنید در جایی که نور به اندازه‌ی کافی است عکاسی کنید؛ و اگر در تاریکی یا در جای کم نور مجبور به عکاسی هستید، از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

از بازتاب‌ها استفاده کنید

اگر در جایی هستید که دریاچه‌ی آرام دارد و درختان در آن انعکاس کردند، حتماً از جسم و انعکاسش تصویربرداری کنید.

بهترین زمان عکاسی چه زمانی است؟

یک نکته‌ی خیلی مهم در عکاسی، زمان عکاسی است. به خاطر تابش شدید نور خورشید و عوامل دیگر که نمی‌خواهم در این‌جا به آن‌ها بپردازم، بهترین زمان عکاسی از منظره‌ها و طبیعت دوتا سه ساعت پس از طلوع آفتاب و دو- سه ساعت پیش از غروب آفتاب است. دلیل این امر به تابش شدید نور خورشید در وسط روز بر می‌گردد. اگر آسمان آبی باشد و تکه‌های پف کرده‌ی ابر را در آسمان دیدید، در وسط روز هم می‌توانید عکس بردارید.

از طرفی اگر در وسط روز مجبور به عکاسی هستید، می‌توانید به داخل خانه‌ها و بناها بروید و از سوژه‌های داخلی عکس بگیرید.

چگونه کادربندی کنیم؟

یکی از اصول بسیار مهم در عکاسی، کادر‌بندی در عکاسی است. دو قانون خیلی مهم را به شما می‌گویم. حتماً آن‌ها را رعایت کنید تا عکس ماندگاری داشته باشید:

1- همیشه کادر خود را به طور افقی و عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. سوژه‌های خود را در محل تقاطع خطوط این عمودی حتماً قرار دهید. به خطوط و نقاط، خطوط طلایی و نقاط طلایی می‌گویند. سوژه‌ها را سعی کنید روی این نقاط و خطوط قرار دهید.

2- اگر در طبیعت هستید و می‌خواهید به آسمان تأکید کنید، به این خاطر که آسمان کاملاً آبی و ابرها پف کرده در حال حرکت از مقابل شما هستند، در این صورت تا ابرها فرار نکردند دو سوم منظره را به آسمان اختصاص دهید و یک سوم را به زمین.

اگر به زمین می‌خواهید تأکید کنید، دو سوم را به زمین اختصاص دهید.

اما در عکاسی از اشخاص آن‌ها را در گوشه‌ی کادر قرار ندهید و برعکس در این‌جا می‌توانید آن‌ها را در وسط کادر قرار دهید.

3 - برای نشان دادن ارتفاع و بلندی، مثل کوه، ساختمان‌های بلند از عکاسیِ عمودی استفاده کنید؛ و اگر نشسته از این بناها تصوبرداری کنید باز بهتر است؛ اما برای چشم‌انداز زیبا مثل دریا و طبیعت از عکاسیِ افقی استفاده کنید.

4– از تکنیک قاب در قاب هم استفاده کنید. مثلاً از داخل یک پنجره یک حیاط را به تصویر بکشید. یا از روزنه‌ای کوچک به جایی دیگر اشاره داشته باشید.

5- از یک سوژه از زوایای مختلف تصویربرداری کنید. از بالا، پایین، از ارتفاع کم، از روی زمین، چپ و راست و هر زاویه‌ی که توانستید عکس بگیرید. با این کار در فرصت مناسب بهترین تصویر را انتخاب کنید و کمی ویرایش روی آن انجام دهید تا بعدها استفاده کنید.

سوژه‌های ما نسبت به دوربین چه‌طور باشند؟

- اگر از آدم‌ها تصویربرداری کنید، از آن‌ها بخواهید که لبخند بزنند یا بخندند. بهترین عکس‌ها زمانی است که لبخند بر لبان سوژه‌ها باشد. اصلاً چه معنی دارد آدمِ اخمو به دوربین نگاه کند.

- اگر در جایی که آفتاب است می‌خواهید از شخصی عکس بگیرید مراقب باشید که نگاهش به سمت نور خورشید نباشد، چرا که باعث اخمو شدن و عصبانیت او می‌شود و بسیار هم عکس بد می‌شود. به دنبال جایی بروید که سایه باشد و بعد درینگ!

- اگر می‌خواهید ابهت جایی یا کسی را نشان دهید از پایین به بالا از او عکس بگیرد؛ و اگر می‌خواهید او را کوچک نشان دهید این کار را برعکس انجام دهید.

اجازه گرفتن غریبه‌ها

- اگر به جایی می‌روید که آدم‌های‌شان را نمی‌شناسید، ولی دوست دارید از آن‌ها عکس بگیرد، اول سعی کنید دوربین را کنار بگذارید. با آن‌ها کمی گپ و گفت کنید. رفیق بشوید و بعد عکس بگیرید.

- نکته‌ی مهم دیگر این‌که اگر از کسی می‌خواهید عکس بگیرید حتماً از او اجازه بگیرید. اگر اجازه ندادند به هیچ عنوان اصرار نکنید. همیشه حریم‌ها را رعایت کنید.

- از مراکز نظامی، سدها، سفارت‌خانه‌ها و هر جای دیگر که تابلوی عکاسی ممنوع است، به هیچ عنوان عکاسی نکنید، احتمال دستگیری وجود دارد. تجربه‌اش را دارم که می‌گویم.

زیاد عکس ببینید

برای عکس خوب گرفتن نیاز نیست شما چندین جلد کتاب خوانده باشید یا این‌که چند کلاس عکاسی رفته باشید تا اصول عکاسی را یاد بگیرد. تا می‌توانید عکس‌های خوب از عکاس‌های حرفه‌ای را نگاه کنید و با خود، عکس‌ها را تحلیل کنید و بعد خودتان با موبایل تمرین کنید.

عکس‌ها را ویرایش کنید

بعد از این‌که تصاویر را گرفتید کم کیفیت و به درد نخورها را حذف کردید، شروع به ویرایش تصاویر کنید. ویرایش را می‌توانید با برنامه‌ی فتوشاپ در کامپیوتر انجام دهید و یا این‌که از برخی نرم‌افزارهای موبایلیSnapSeed, Photoshop Express, iPhoto, photofox و VSCO  استفاده کنید؛ اما مراقب باشید که اغراق در ویرایش نداشته باشید.

CAPTCHA Image