آب‌تنی در آبشار کم‌نظیر آبگرم

10.22081/hk.2021.71036

آب‌تنی در آبشار کم‌نظیر آبگرم


ایران‌گردی

آب‌تنی در آبشار کم‌نظیر آبگرم

عکس و گزارش: عدالت عابدینی

کشور ایران به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت، تنوع زمین شناختیِ بالایی دارد که پدیده‌های شگفت‌انگیزی را هم به وجود آورده است.

برخی از این پدیده‌ها، به دلیل غیرقابل دسترس بودن و یا دسترسی اندک، کم‌تر شناخته شده‌اند.

یکی از این پدیده‌های طبیعی، آبشار «آبگرم» در روستایی به همین نام در نزدیکی شهرستان کلات خراسان رضوی است. فاصله‌ی آبشار تا روستا حدود پنج کیلومتر است.

برای رسیدن به این آبشار باید با پای پیاده و با وسیله‌ای همچون تراکتور به آن‌جا رفت. چرا که خودروهای معمولی نمی‌توانند از این جاده‌ی پر از سنگلاخ و سخت عبور کنند. حتماً هم باید یک راهنمای محلی همراه شما باشد تا محل دقیق این آبشار را نشان دهد و گم نشوید.

دلیل شکل‌گیری این آبشار هم برخورد رودخانه به سنگ‌هایی با جنس‌های متفاوت است به این صورت که وقتی آب از سنگی سخت عبور می‌کند آن را دچار فرسایش کم می‌کند، ولی برعکس وقتی پس از سنگ‌های سخت به سنگ‌های نرم برخورد می‌کند، آن سنگ‌ها را دچار فرسایش زیاد می‌کند و هر چه این سنگ نرم بیش‌تر کنده می‌شود، تندآب شدید شکل می‌گیرد و به مرور بر ارتفاع آن افزوده می‌شود تا در نهایت تبدیل به آبشار می‌شود و همین دلیل باعث شکل‌گیری آبشار آبگرم شده است. آبشاری که حدود بیست متر ارتفاع دارد.

اما آنچه که این آبشار را شگفت‌انگیز کرده است، همان‌طور که از نامش پیداست، گرم بودن آن است؛ اگر در فصل سرد زمستان داخل این آبشار بروید، بیش‌تر از بیرون آن احساس گرما می‌کنید و اصلاً حس سرما به شما دست نمی‌دهد.

دلیل گرم بودن این آبشار هم به چشمه‌های آبگرمی برمی‌گردد که باعث شکل‌گیری این آبشار شده‌اند. چشمه‌های آبگرمی که به دلیل برخورد با گدازه‌های آتشفشانی در زیر سطح زمین و یا به علت نفوذ آب به عمق زمین به وجود آمده‌اند.

آب هم هر چه به عمق زمین می‌رود گرم‌تر می‌شود و به علت فشار زیاد دوباره بالا می‌آید.

در حدود پانصد متر پایین‌تر از این آبشار کاروان‌سرایی وجود دارد که مربوط به دوران شاه‌عباسی است. کاروان‌سرایی که مخروبه‌هایی از آن باقی‌مانده است. سنگ آسیاب‌هایی هم در کنار آن هستند که با نیروی آبِ همین آبشارها می‌چرخیدند و آرد مردم این روستا و شاید همین کاروان‌سرا را تهیه می‌کردند.

CAPTCHA Image