آنفولانزا و دردسرهایش

10.22081/hk.2020.71014

آنفولانزا و دردسرهایش


آنفولانزا و دردسرهایش

زهراسادات زیدی

هوا حسابی خنک شده و قرار است خنک‌تر هم بشود و زمستان سردی در انتظار ماست. در روزهای آینده باران‌های شدید و برف‌های غیرمنتظره می‌بارد؛ اما همه‌ی این‌ها زمانی خوب است و از آن می‌توان لذت برد که بتوان زیر باران قدم زد، چه حالا با چتر، چه بی‌چتر، اما خب، بی‌چتر رفتن زیر باران دردسرهای خودش را دارد. از آن‌جایی که تا بروی زیر باران بزرگ‌ترها شروع می‌کنند به غر زدن و یا حرف حساب زدن که اگر این‌طوری بیرون بروی و یا در حیاط قدم بزنی، مریض می‌شوی، پس باید با چتر بروی و لباس‌های گرم فراوان شامل شال گردن، کلاه، دستکش، جوراب‌های گرم، پالتو یا کاپشن و... بپوشی؛ وگرنه نمی‌توانی بروی و همین حرف باعث تلخیِ مزاج ما می‌شود، در حالی که الحق درست است.

حال اگر بخواهی خیلی مواظب خودت باشی و خودت را از سرما و سرماخوردگی دور نگه ‌داری، ناخودآگاه اگر یک نفر در خانه و یا حتی در محیط کار با تو روبوسی کند یا در لیوانش آب بخوری یا دست بدهی یا سرفه کند و رو‌به‌رویش باشی درجا بدنت شروع می‌کند به کوفتگی و درد و ضعف و بی‌حالی که علائم آنفولانزاست و در بعضی موارد ممکن است حتی متوجه این حالت‌ها نشوی و یکهو متوجه بشی سرما خورده‌ای؛ اما وقتی به دکتر مراجعه کنی می‌گوید که آنفولانزاست و ممکن است گاهی سریع‌ترخوب شوی و گاهی هم زمان زیادی می‌برد تا خوب بشوی و باید سرم و آمپول و شربت و قرص و مسکن بخوری، از آن کارهایی که دوست نداریم.

بعدش مدام باید سوپ بخوری و داروهایی که اگر سر وقت نخوری باعث می‌شود حالت بدتر شود.

باید مدام چیزهای گرم بنوشی. چای و شربت عسل و لیمو در آب ولرم که خیلی هم خوش‌مزه است؛ ‌اما بد ماجرا آن‌جاست که گلودرد شدید داشته باشی و یا به خاطر تب، مزه‌ی دهانت تغییر پیدا کرده باشد و هیچی دلت نخواهد، ولی مجبور شوی به خوردن که در غیر این صورت ضعف می‌کنی.

سرفه‌های شدید و خشک هم که دیگر خودتان می‌دانید چه‌طور خواب آدم را خراب می‌کند و جان آدم را می‌گیرد؛ گرچه هر قدر هم عسل بخوریم گاهی فایده‌ای ندارد، چرا؟ چون بعضی‌ها رعایت نمی‌کنند و عطر و ادکلن را آن‌قدر به خودشان می‌زنند که متوجه بیماریِ کسی دیگه نیستن یا گاهی هم بعضی‌ها این‌قدر سیگار می‌کشند و متوجه دیگری نیستن، که گلوی آدم از این همه سرفه‌های شدید خراش برمی‌دارد. پس قبل آن باید خودمان به فکر خودمان باشیم، آن‌جا را ترک کنیم و یه جوشانده و عسل بخوریم و زیر سرمان دوتا بالش بگذاریم تا راحت‌تر نفس بکشیم و کم‌تر سرفه کنیم و بخوابیم.

اگر به استراحت و خواب نیاز داریم؛ واقعاً به حرف بزرگ‌ترها گوش بدهیم و استراحت کنیم نه این‌که خودمان را گول بزنیم و هی قید خوابیدن رو بزنیم؛ گرچه بیش‌تر مردم خوابیدن را دوست دارند، ولی آن‌هایی که این‌طور نیستند هم باید استراحت کنند؛ چون بدن‌مان در حال مبارزه با این بیماری‌ است و خیلی به استراحت نیاز دارد. هر قدر به این موضوع کم‌تر اهمیت بدهیم دیرتر بیماری‌مان خوب می‌شود.

واکسن آنفولانزا را که دیگر همه می‌شناسند و در درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی می‌توان آن را پیدا کرد. بهتر است افرادی که زیر پنج سال دارند و افراد مسن که سن‌شان بالای ۶۵ است و کسانی که بیمارهای قلبی و تنفسی و... دارند قبل از سرماخوردگی‌شان این واکسن را بزنند که در طول سال به هیچ عنوان سرما نخورند و جان‌شان در امان باشد.

حالا بدتر ماجرا آن‌جاست که اگر به مهمانی دعوت شده باشی شاید بقیه بروند و تو نتوانی؛ چون اگر حال رفتن هم داشته باشی به خاطر این‌که دیگران مریض نشوند تو در خانه می‌مانی تا زودتر خوب شوی و کم‌تر بیرون می‌روی؛ ولی با ماسک که دیگران اذیت نشوند و این خب نشانه‌ی احترام گذاشتن به آن‌هاست.

بهتر است قبل از آن‌که دچار چنین حادثه‌ای شویم در مورد آن بیش‌تر بدانیم.

در این‌جور مواقع استفاده کردن از نکته‌ها، دارو، شربت، دم‌نوش و هر چه بزرگ‌ترها یعنی مادربزرگ و پدربزرگ‌ترها برای‌مان نسخه می‌پیچند هم خالی از لطف نیست.

قبلاً، یعنی دورانی که پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما گذرانده‌اند خیلی بیش‌تر از الآن هوا سرد بود. آن‌ها جوری از خود مراقبت می‌کردند و بدن‌های خودشان را با خوردن چیزهای طبیعی مثل میوه‌ها یا آب‌میوه‌های طبیعی یا چای گل گاو زبان و... ایمن می‌کردند که دیگر نیاز به این همه دردسر نبود و این همه بیماری که وقتی الآن ما دچارش می‌شویم آن‌ها هم درست مثل پدر و مادر خودمان غصه می‌خورند.

هر قدر به سلامتی خودتان اهمیت بدهید مطمئن باشید هم به دیگران احترام گذاشته‌اید و هم این‌که دیگران و حتی خود شما وارد این چرخش بیماری نمی‌شوید. مدام دست و صورت خود را بشویید. از میوه‌ها و سبزیجات و سوپ ‌بیش‌تر استفاده کنید و هر روز به حرف بزرگ‌ترهای‌تان گوش دهید و خودتان را گرم نگه دارید. هوا که سرد شد، از بافتنی‌هایی که مادربزرگ یا مادرتان بافته استفاده کنید تا از سرما نجات یابید. مگر می‌شود از کلاه و شال‌گردن و دست‌کش‌های خوب و گرمی که با محبت بافته شده است استفاده نکرد؟

پس مراقب خودتان و اطرافیان‌تان باشید.

CAPTCHA Image