اپلیکیشن: غولی که عمل‌گراست

10.22081/hk.2019.70837

اپلیکیشن: غولی که عمل‌گراست


فضای مجازی

 

اپلیکیشن: غولی که عمل‌گراست

مهدی خسروی

درباره‌ی اهمیت و کاربرد اپلیکیش

این روزها وقتی پای بعضی برنامه‌ها و مسابقه‌های تلویزیونی می‌نشینیم، و یا برنامه‌های علمی و فرهنگی را تماشا می‌کنیم، از ما می‌خواهند برای شرکت در برنامه و احتمالاً رأی و نظر دادن، یک اپلیکیشن خاصی را نصب کنیم یا یک اپلیکیشن را معرفی می‌کنند که حامی برنامه هست و به کار ما می‌آید و با آن همه‌ی کارهای بانکی و غیربانکی را می‌شود انجام داد! تازه به همین هم بسنده نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند دیگران را دعوت و عضو کنیم و جایزه و امتیاز بگیریم.

غیر از تلویزیون هم وقتی پای صحبت دوستان و فامیل می‌نشینیم به ما کلی اپلیکیشن و برنامه‌های اندرویدی معرفی می‌کنند. حالا بیایید ببینیم اپلیکیشن چیست و چرا این‌قدر اهمیت و کاربرد دارد.

اپلیکیشن چیست؟

«اَپلیکیشن» تلفظی از واژه‌ی انگلیسی Application است که گاهی به صورت مخفف و کوتاه شده «اَپ» (App) به کار می‌رود. اپلیکیشن یک بسته و مجموعه‌ی نرم‌افزاری است که مهم‌ترین ویژگی‌اش کاربردی بودن آن است؛ یعنی یک برنامه‌ای است که عملکرد خاصی را برای کاربران انجام می‌دهد.

به خاطر همین ویژگی اصلی، به اپلیکیشن در فارسی «نرم‌افزار کاربردی» یا «برنامه‌ی کاربردی» می‌گویند و بسته به این که در چه پلتفرم و سیستم عاملی کار می‌کند، اصطلاحات دیگری به آن اضافه می‌شود؛ مثلاً نرم‌افزار یا برنامه‌ی اندرویدی...، نرم‌افزار یا برنامه‌ی آی اُ اِس (IOS: سیستم عامل اَپل)... یا برنامه‌ی تحت وب (وب اپلیکیشن)...

با خواندن ادامه‌ی مطلب تفاوت این اصطلاحات را متوجه می‌شوید.

پلتفرم اپلیکیشن

چون سیستم بیش‌تر موبایل‌ها و تبلت‌ها اندروید است، ما بیش‌تر با اپلیکیشن‌های اندرویدی آشنا هستیم، اما یک اپلیکیشن، یعنی یک برنامه‌ی نرم‌افزاری، می‌تواند برای پلتفرم‌ها و سیستم‌های مختلف طراحی و تولید شود و هر کدام برنامه‌نویسی ویژه خود را دارد که گاهی به آن «نسخه» هم می‌گویند؛ مثلاً اپلیکیشن شبکه اجتماعی فلان: نسخه‌ی اندروید (موبایل با سیستم عامل اندرویدی)، نسخه‌ی آی اُ اِس (موبایل ساخت شرکت اَپِل)، نسخه‌ی ویندوزفون (موبایل با سیستم عامل ویندوز)، نسخه‌ی رایانه‌ی ویندوزی (دسکتاپ ویندوزی)، نسخه‌ی رایانه‌ی مکینتاش (دسکتاپ مکینتاشی)، نسخه‌ی تحت وب (اجرای اپلیکیشن در مرورگر وب).

تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن

بعضی از اپلیکیشن‌ها، نسخه‌ی تحت وب دارند؛ یعنی در مرورگر اینترنت نیز باز می‌شوند و مانند یک سایت (وب سایت) قابل استفاده هستند؛ اما تفاوت این دو در اصلی‌ترین ویژگی اپلیکیشن هست که در تعریف آن گفتیم. مهم‌ترین نکته‌ی اپلیکیشن این بود که برای کاربرانش عملکرد و کارکرد خاصی داشته باشد. در حالی که وب‌سایت روی محتوا و ارائه مطالب تمرکز دارد. هم‌چنین وب‌سایت اطلاعات را به صورت عمومی و یکسان نمایش می‌دهد؛ اما وب اپلیکیشن بر اساس مشخصات کاربرانش اطلاعات خاص آن‌ها را نشان می‌دهد.

اپلیکیشن در لوازم خانگی!

اپلیکیشن‌ها به موبایل، تبلت و کامپیوتر محدود نیستند. اکنون در لوازم خانگی و اداری نیز سیستم عامل اندروید طراحی و اضافه شده است و به همین دلیل حتی لوازم خانگی مثل تلویزیون، لباس‌شویی و یخچال هم اپلیکیشن خاص خود را دارند تا کاربران به آسانی و راحتی و البته دیجیتالی‌تر زندگی کنند.

اپلیکیشن موبایلی

بنابراین اپلیکیشن فقط برای موبایل طراحی نمی‌شود؛ اما به دلیل طراحی و ساخت موبایل‌های هوشمند و همه‌گیر شدن آن و نیز دسترسی آسان‌تر به اینترنت و فضای‌های مجازی و بدون نیاز به رایانه، تولید اپلیکیشن موبایلی به ویژه نسخه‌ی اندرویدی آن، رونق خیلی زیادی دارد تا جایی که بعضی‌ها فکر می‌کنند اپلیکیشن یعنی برنامه یا نرم‌افزار اندرویدی موبایلی.

چرا اپلیکیشن اندرویدی زیاد است؟

شما هم حتماً گوگل را می‌شناسید! ما ایرانی‌ها برای استفاده از اینترنت یا جست‌وجو در آن، از برنامه یا اپلیکیشن گوگل کروم استفاده می‌کنیم. برای پیدا کردن جایی و رفتن به آن‌جا، سایت یا اپلیکیشن گوگل مَپ را باز می‌کنیم. در جی‌میل، ایمیل می‌سازیم و در گوشی از اپلیکیشن آن بهره می‌بریم؛ حتی اپلیکیشن‌ها را از گوگل‌پلی دریافت و ذخیره می‌کنیم و...

این گوگل، در سال ۲۰۰۵ میلادی شرکت کوچک اندروید را که در زمینه‌ی تولید برنامه‌های کاربردی موبایل (اپلیکیشن) فعال بود، می‌خرد و آن را توسعه می‌دهد و چون گوگل شاخ و غول اینترنت هست، اپلیکشن‌های اندرویدی زیادی ساخته شده و می‌شود!

CAPTCHA Image