گزارش

10.22081/hk.2019.70824

گزارش


گزارش

پر از حس نوجوانی

فاطمه بختیاری

مجتمع ناشران را همه قمی‌ها خوب می‌شناسند. جایی پر از کتاب، پر از حس خوب خواندن و یاد گرفتن؛ اما در این مجتمع یک فروشگاه است که با همه فرق دارد. وقتی وارد مجتمع می‌شوی، نزدیک درِ ورودی چشمت می‌افتد به فروشگاهی که بالای آن نوشته شده است:

«مجتمع فرهنگی آموزشی امیرالمؤمنین. (واحد خواهران)»

از خودت می‌پرسی وسط این همه کتاب‌فروشی، بودن صنایع‌دستی چه معنایی دارد؟ از پشت درِ شیشه‌‌ای فروشگاه صنایع‌دستی پیدا هستند. از کیف‌های چرمی گرفته تا تابلو فرش. به فروشگاه که قدم می‌گذارم فروشنده با خوش‌رویی سلام می‌کند و می‌گوید:

- همه‌ی این‌ها ساخت دست دختران نوجوان است.

- می‌خواهم بیش‌تر از فعالیت‌های مؤسسه برایم بگویید.

- این مجتمع برای دختران دانش‌آموز هشت تا هجده سال فعالیت دارد. که «خانم گرجی» مدیریت کلاس‌ها و مجتمع را به عهده دارند. دخترانی که به این مجموعه می‌آیند همه از ایتام هستند و با حمایت مؤسسه در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند. آن‌ها برای تأمین هزینه‌های زندگی‌‌شان و گاه برای پر کردن اوقات فراغت‌شان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

به کارهای بچه‌ها نگاه می‌کنم. دخترانی که انواع هنرها را یاد گرفته‌اند و نتیجه‌ی این یادگیری شده است؛ تابلوفرش، تابلوهای معرق، رومیزی، کیف، سجاده‌ و جانمازهای زیبا.

از فروشنده می‌پرسم: «چه رشته‌هایی در مؤسسه آموزش داده می‌شود؟»

جواب می‌دهد: «در رشته‌های علمی، هنری و ورزشی کلاس داریم. رشته‌های علمی: قرآن، نهج‌البلاغه، رایانه و زبان انگلیسی.

رشته‌های هنری: خیاطی، تابلوفرش، سنگ‌دوزی معرق و چرم‌دوزی.

رشته‌های ورزشی: والیبال، تنیس، ژیمناستیک و آمادگی جسمانی.

برنامه‌های متفرقه مثل کتاب‌خانه، بازی فکری و کاردستی.»

- خدمات دیگری هم به نوجوانان یاد می‌دهید؟

- تمام کلاس‌ها، مواد اولیه مثل چرم، نخ و پارچه و... حتی سرویس رفت و برگشت رایگان. گاهی تغذیه هم به آن‌ها داده‌ می‌شود.

- تمام این صنایع‌دستی که در فروشگاه هستند، کار هنرجویان دختر مؤسسه است؟

- بله... وقتی کارشان برای فروش مناسب باشد آن را به فروشگاه می‌آورند.

- می‌گذارید تا فروخته شود؟

- بله. وقتی کار بچه‌ها از سوی کارشناس قیمت‌گذاری شد، مزد بچه‌ها داده می‌شود. صبر نمی‌کنیم تا کاری فروخته شود بعد مزد را بدهیم.

به فروشنده‌ی مهربان و با حوصله‌ی فروشگاه، خدا قوت می‌گویم و به همه جای فروشگاه نگاه می‌کنم. پر از انرژی است. پر از حس خوب نوجوانی. پر از تلاش و امید. شما هم اگر به این فروشگاه بیاید، آن‌ها را حس می‌کنید.

حالا معنای بودن این فروشگاه را میان کتاب‌فروشی‌ فهمیدم. امسال سال «رونق تولید» است. بچه‌های این مجموعه به اهمیت تولید و نقش مهم آن در زندگی فردی و اجتماعی پی‌ برده‌اند و علم را با عمل توأم کرده‌اند.

CAPTCHA Image