دوست دختر چه عیبی دارد؟

10.22081/hk.2019.70790

دوست دختر چه عیبی دارد؟


مشاوره

دوست دختر چه عیبی دارد؟

سلام آقای مشاور

من یک دوست دختر دارم. دوست دختر داشتن چه عیبی دارد؟ دوست با دوست چه فرقی دارد؟ بعضی‌ها با پسرها دوست هستند بعضی‌ها هم با دخترها. اصل این است که دوست به دوست کمک کند. چرا تا می‌گوییم دوست دختر، همه فکر بد می‌کنند؟ اتفاقاً دوست دختر من خیلی هم دختر خوبی است. درسش هم خوب است و من بعضی وقت‌ها مشکلات درسی‌ام را از او می‌پرسم. به نظر من بهتر است به پدر و مادرها بگویید این چیزها را سخت نگیرند.

بهزاد. ک از تهران

پاسخ:

سلام آقابهزاد، از این‌که راحت حرفت را با من در میان گذاشتی، ممنونم. امیدوارم بتوانم با تو هم‌فکریِ خوبی داشته باشم.

ارتباط با نامحرم در حل کردن مشکلات درسی یا صحبت کردن و داشتن روابط عادی و این‌جور کارها ایرادی ندارد؛ ولی فکر کنم شما منظورتان چیز دیگری است. منظورتان این است که می‌خواهید با یک نامحرم دوست صمیمی شوید؛ یعنی شبیه دوتا پسر یا دوتا دختر که با هم دوستی پر رنگ و عمیقی دارند. پس بگذار چند مطلب را برایت بگویم.

دوستی یکی از نیازهای ضروری است

همان‌طور که همه‌ی‌مان می‌دانیم دوست یکی از ضروریات زندگی است. دوستی و محبت و داشتن دوستان مناسب را همه قبول دارند و کسی آن را رد نمی‌کند. هر انسانی مخصوصاً در سنین نوجوانی نیازمند رفاقت و دوستی‌هایی صمیمی است. آدم دلش می‌خواهد کسی را داشته باشد که رویش حساب کند، رازهای زندگی‌اش را به او بگوید و رفیق واقعی‌اش باشد. می‌خواهد با کسی طرح یک دوستی عمیق را بریزد و این‌قدر به هم‌دیگر علاقه داشته باشند که به خاطر هم‌دیگر از خودگذشتگی کنند و در تلخی و شیرینی زندگی هم‌دوش هم باشند و مشکلات را با هم پشت سر بگذارند.

دوست هم‌جنس بهتر است یا ناهم‌جنس؟

اما یک آقا پسری مثل شما گاهی بر سر دو راهی می‌ماند. آیا یک دوست پسر و هم‌جنس داشته باشد بهتر است یا یک دوست دختر و ناهم‌جنس؟

برای این‌که بدانیم کدام بهتر است، باید ببینیم آدم با کدام یکی می‌تواند دوستی موفق‌تری داشته باشد و با کدام می‌تواند بیش‌تر رفاقت کند. ببین آقابهزاد، پسرها با پسرها از خیلی جهت‌ها راحت‌ترند. مثلاً شما می‌توانید با پسری که دوست‌تان است، به سالن‌های ورزشی و جاهای تفریحی و استخر و هر جا که دل‌تان خواست بروید و هیچ مانعی ندارد و هیچ‌کس هم سرزنش‌تان نمی‌کند. می‌توانید به خانه‌ی هم‌دیگر بروید و با هم باشید. پسرها گاهی با هم شوخی‌هایی می‌کنند. با هم‌دیگر کشتی می‌گیرند و حتی خصوصی‌ترین مسائل زندگی خود را با هم در میان می‌گذارند، ولی آیا شما می‌توانید با یک دختر این‌طوری راحت باشید؟ قطعاً نمی‌توانید. بالأخره تو پسری و او هم دختر. شاید پیش خودت بگویی این گیر دادن‌ها اَلَکی است و این پدر و مادرها و شما بزرگ‌ترها هستید که دارید دوستی پسر با دختر را سختش می‌کنید؛ وگرنه دوستی با دختر هیچ فرقی با دوستی با پسر ندارد، اما واقعاً این‌طور که فکر می‌کنی نیست. واقعاً پسرها نمی‌توانند با دخترها خیلی راحت باشند. دختر، دختر آفریده شده و پسر، پسر. این تفاوت، تفاوت در خلقت انسان‌هاست. این‌طور نیست که با حرف من و تو این تفاوت برداشته شود. محرم و نامحرم یک چیز واقعی است. نه تنها در دین اسلام و در کشور ما، بلکه انسان‌های شرافت‌مند در هر جا و با هر دینی که باشند، در مورد دوستی فرزندان‌شان با نامحرم دقت می‌کنند و مواظبت‌هایی را دارند.

دوستی با هم‌جنس، نیاز به دوست را کاملاً تأمین می‌کند

علاوه بر این، تمام انتظاراتی که یک نوجوان از دوستی‌هایش دارد، همه‌ی آن‌ها را می‌تواند با دوستی با هم‌جنسش- یعنی دوستی پسر با پسر و دختر با دختر- به دست آورد. اگر نیاز عاطفی است یا نیاز به هم‌راز در زندگی دارید یا کسی که واقعاً به هم‌دیگر علاقه داشته باشند و برای هم‌دیگر ایثار کنند، همه‌ی این‌ها در دوستی با هم‌جنس برای یک نوجوان فراهم است. این اشتباه است که پسری به سراغ دوستی با دخترها برود یا دختری بگوید که دوست پسر می‌خواهد.

دوستی با جنس مخالف مشکلات متعددی دارد

جدای از این حرف‌ها، مشکلاتی که ممکن است برای شما در دوستی با دخترها پیش بیاید هم متعدد است. یکی از آن‌ها همین حرف‌هایی است که پشت سر آدم می‌زنند. یکی دیگر دل‌بستگی‌هایی است که ممکن است بین‌تان ایجاد شود.

ببین آقابهزاد، دل‌بستگی بین دختر و پسر بد نیست، ولی در صورتی خوب است که این دختر و پسر سن‌شان بالاتر باشد و قصد ازدواج با هم‌دیگر را داشته باشند و زمینه‌ی آن برای‌شان مهیّا باشد، ولی در دوران نوجوانی که اصلاً ازدواج و این‌جور مسائل ممکن نیست، این دل‌بستگی‌ها فایده‌ای ندارد و فقط باعث افسردگی، پژمردگی و عقب‌ماندن‌تان از درس و دیگر مسائل مهم زندگی می‌شود و حتی گاهی مشکلاتی خیلی بزرگ‌تر در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

گزینه‌ی بهتر را انتخاب کن

پس به نظرم وقتی دو گزینه برای دوستی داری که یکی پسر است و دیگری دختر، بهتر است پسر را انتخاب کنی تا هم بتوانی با او رفاقتی راحت و کامل داشته باشی و هم دردسرهای دوستی با یک جنس مخالف را نداشته باشی. از قدیم گفته‌اند سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند. وقتی می‌توانی یک دوستیِ سالم و پاک و بدون حاشیه را تجربه کنی، چرا خودت را توی دردسر بیندازی. به نظرم اگر الآن تصمیم درستی بگیری، چند سال دیگر که برمی‌گردی و خاطرات امروزت را مرور می‌کنی، به خودت آفرین می‌گویی و سرت را بالا می‌گیری.

ان‌شاءالله هر جا هستی موفق باشی و بهترین دوستت، یعنی خدای مهربان را هم فراموش نکنی.

CAPTCHA Image