یک تام و جری کم‌رنگ


یک تام و جری کم‌رنگ

یادداشتی بر انیمیشن (لایو اکشن)  تام و جری (2021)

علی خانمرادی

خلاصهی داستان:

دختری به نام «کایلا» با دوز و کلک در یک هتل بسیار معروف استخدام می‌شود؛ آن هم دقیقاً زمانی که قرار است یک مراسم عروسی مهم در آن هتل برگزار شود و لازم است همه چیز دقیق انجام گیرد. در همین زمان پای تام و جری به هتل باز می‌شود و تقریباً همه چیز را به هم می‌ریزند. کایلا باید سعی کند شایستگی خودش را به مدیر هتل ثابت کند، پس لازم است یک جوری تام و جری را آرام نگه دارد و اوضاع را سر و سامان دهد...

مخلوط انیمیشن و واقعیت

از اولین باری که گربه‌ای به نام «تام» تلاش کرد در یک انیمیشن، موشی به نام «جری» را شکار کند حدود هشتاد سال می‌گذرد. از همان سال‌ها این دو شخصیت بین کودکان و نوجوانان دنیا معروف شدند و مدت‌هاست مردم دنیا این دو موجود دوست‌داشتنی را می‌بینند و شاهد تعقیب و گریز آن‌ها هستند.

تماشای این کارتون به قدری لذت‌بخش بوده که تمام مردم دنیا با فرهنگ و زبان‌های مختلف از دیدن دعوای موش و گربه لذت برده‌اند؛ البته بی‌کلام بودن انیمیشن، در لذت بردن آن از سوی مردم دنیا بی‌تأثیر نبوده است؛ چون همه، منظور و هدف‌ انیمیشن را می‌فهمند.

حالا اما سازندگان این انیمیشن پر طرف‌دار تصمیم گرفته‌اند دعوای تام و جری را به صورت لایو اکشن بسازند. لایو اکشن، به فیلم‌هایی گفته می‌شود که بازیگرها و مکان‌های واقعی دارد؛ اما شخصیت‌ها و اشیای کارتونی را با استفاده از کامپیوتر به صحنه‌ها اضافه می‌کنند تا ترکیبی از فیلم و انیمیشن درست شود. در این فیلم تام و جری به همان شکل کارتونی خود به یک فیلم با آدم‌های واقعی اضافه شده‌اند، مثل لایو اکشن‌های دامبو و پیترخرگوشه که در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند.

حکایت درست کردن ابرو

تقریباً همه‌ی کسانی که انیمیشن «تام و جری» سال 2021 را تماشا کرده‌اند نمره‌ی پایینی به آن داده‌اند و راضی نشده‌اند؛ اما چرا؟ پاسخ این سؤال را باید در انتخاب‌های غلط سازندگانش پیدا کنیم.

سؤال اول، چرا این انیمیشن که سال‌هاست به شکل نقاشی متحرک (کارتون) ساخته شده و مورد علاقه‌ی کوچک و بزرگ بوده حالا باید به صورت لایو اکشن ساخته شود؟ آیا لازم بوده حتماً این تغییر بزرگ اتفاق بیفتد؟ لذتی که در تماشای انیمیشن تام و جری در سال‌های گذشته وجود داشته هرگز در فیلم لایو اکشن آن وجود ندارد که البته آن هم دلایل مختلفی دارد. (در ادامه می‌خوانید) سال 1992 هم تام و جری را به شکلی ساختند که آن‌ها می‌توانستند حرف بزنند و این تصمیم اشتباه باعث انتقادهای زیادی شد.

یک تام و جری کم‌رنگ

سؤال دوم، چرا تام و جری در این فیلم نقش پررنگی ندارند؟ در صد دقیقه‌ی فیلم، دقایق حضور تام و جری بسیار کم‌تر از حد انتظار بینندگان است؛ از طرفی قصه‌ای که فیلم دنبال می‌کند مربوط به قهرمان فیلم (کایلا دخترک متقلب) است که سعی دارد مراسم عروسی خوبی در هتل برگزار کند. در حقیقت نقش تام و جری نسبت به کایلا و همکارانش در هتل و عروس و داماد، کم‌رنگ‌تر از چیزی است که بیننده توقع دارد.

بازی بازیگران واقعی

سؤال سوم را باید از بازیگران فیلم پرسید. جز شخصیت کایلا که بازی‌اش تا حدی قابل قبول است بقیه بازیگران بسیار مصنوعی و غیرطبیعی بازی می‌کنند. مخصوصاً در صحنه‌هایی که با شخصیت‌ها و موقعیت‌های انیمیشنی سر و کار دارند و مجبورند با آن‌ها همکاری کنند. تقریباً همه‌ی منتقدان سینمایی از بازی بازیگران فیلم ایراد گرفته‌اند و جز از بازی کایلا، از بقیه‌ی بازیگران راضی نبوده‌اند.

خرد و خمیر، له و لورده: تام

معمولاً کسانی که انیمیشن تام و جری را تماشا می‌کنند خاطرات گذشته‌ی این انیمیشن را به یاد می‌آورند. تماشای ورم کردن کله‌ی تام بعد از اصابت چکش به آن، صاف شدن صورتش با اتو و تبدیل شدنش به شکل وسیله‌ای که بر سرش کوبیده شده یا در دهانش فرو کرده‌اند، آن هم با آن جیغ جذابش و یا حتی گفت‌وگوی فرشتگان خیر و شر بر شانه‌ی چپ و راستش همه و همه خاطرات شیرینی را برای ما یادآوری می‌کند که در تمام قسمت‌های آن دیده‌ایم و ویژگی اصلی این انیمیشن محسوب می‌شوند. در سینمایی تام و جری، شاید تنها قسمت‌هایی که این صحنه‌ها را نشان می‌دهد مورد توجه بینندگان است؛ وگرنه قصه‌ی اصلی، قصه‌ای تکراری است که سعی دارد مثل بسیاری از فیلم‌ها به ما بفهماند سادگی و محبت بهتر از تجملات و ریخت و پاش و خرج‌های زیاد است و یا داشتن شایستگی و توانایی، نیازی به مدرک و سابقه ندارد. انیمیشن جدید تام و جری با وجود ضعف‌هایی که گفته شد، فضا و رنگ و لعابی قشنگ دارد، جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری‌اش بسیار پر زرق و برق و پرهزینه است و جشن و موسیقی، جنبه‌ی سرگرم کنندگی‌اش را بیش‌تر کرده است؛ بنابراین درست است که با یک فیلم سینمایی ماندگار طرف نیستیم؛ اما می‌توانیم یک بار به تماشای آن بنشینیم و دست کم از بخش‌های جدال موش و گربه لذت ببریم.

 

CAPTCHA Image