چرا قد من کوتاه است؟


چرا قد من کوتاه است؟

مهدیس حسینی

  کارشناس روان‌شناسی بالینی

سلام خانم مشاور، من ۱۵ سال دارم، از این‌که قدم کوتاه است ناراحتم، از کلاس اول دبستان همیشه معلم‌ها مرا مجبور می‌کردند که در میز اول بنشینم. دوست دارم قدم بلند شود. البته پدرم هم قدش کوتاه است؛ اما او هیچ وقت اعتراض نمی‌کند؛ ولی من دوست دارم قدم بلند شود.

دوست عزیزم سلام!

 به نظر می‌رسد قد برای شما موضوع مهمی است. می‌فهمم که کوتاه بودن قد، شما را ناراحت می‌کند و ظاهراً این موضوع بر اعتمادبه‌نفس شما  تأثیرگذاشته است؛ پس بیایید مسئله را دقیق‌تر بررسی کنیم.

چرا با این شرایط سازگار نمی‌شوید؟

به این سؤال‌ها فکر کنید:

ü      شما برای تغییر شرایط خود – اندازه‌ی  قدتان -  چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ü      آیا پی‌گیری‌های لازم را کرده‌اید؟

ü      اگر شرایط را بررسی کردید و متوجه شدید که شرایط قابل تغییر نیست، چرا با این شرایط سازگار نمی‌شوید؟ 

ü      موضوع با اهمیت دیگر، نظر و باوری است که شما درباره‌ی خودتان و میزان قدتان دارید. چه‌قدر برای این شرایط به پذیرش رسیده‌اید و با شرایط فعلی خود سازگار شده‌اید؟!

هر چه‌قدر نظرتان درباره‌ی خودتان منفی‌تر باشد، حال شما هم بدتر خواهد بود و این باور می‌تواند بر عملکرد شما در حوزه‌های مختلف فردی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی تأثیرگذار باشد.  نگرشی که شما نسبت به خودتان دارید به طور مستقیم با اعتماد به نفس شما در ارتباط است و اعتماد به نفس شما را بالا یا پایین می‌برد.

توانمندی‌های‌تان را پرورش دهید:

در پیام خودتان نوشته‌اید که از این‌که قدتان کوتاه است، ناراحت هستید. این به این معناست که تمایلی به دیده شدن ندارید و نکته‌ی دیگر، پذیرش شرایط فعلی خودتان است که ظاهراً اتفاق نیفتاده و این مسئله بر روابط اجتماعی شما تأثیر گذاشته است. در حال حاضر نکته‌ی مهم این است که بر توانمندی‌های خود تمرکز کنید و آن‌ها را پرورش دهید، در این صورت عملکردهای فردی و اجتماعی شما نیز افزایش می‌یابد و این مسئله بر اعتماد به نفس شما تأثیر مستقیم می‌گذارد.

 به طور مثال می‌توانید روی مهارت‌های ارتباطی خود کار و آن را تقویت کنید. وقتی می‌گوییم مهارت، یعنی با تلاش و پشتکار می‌توانید آن‌ها را کسب کنید، برای تقویت این مهارت مطالعه کنید. خواندن کتاب «قد کوتاه» نوشته‌ی «هالی گلدبرگ اسلون» را به شما توصیه  می‌کنم. سعی کنید مشکل کم‌رویی خودتان را برطرف کنید.

مراحل افزایش قد:

همه‌ی ما در سه مرحله رشد می‌کنیم:

1. دو سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم که این رشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌یابد.

2. از دو سالگی به بعد هر سال بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر قد می‌کشیم، البته نزدیک سن بلوغ، سرعت رشد کم‌تر خواهد شد.

3. در دوره‌ی بلوغ یک جهش رشدی قد وجود دارد که به طور متوسط در پسران 25 تا 30 سانتی‌متر و در دختران بین 20 تا 25 سانتی‌متر است. به طور معمول در دختران ۱۵ تا ۱۷ سالگی در پسران و ۱۶ تا ۱۸ سالگی صفحات رشد - صفحات غضروفی استخوان - بسته می‌شوند و امکان افزایش قد، بعد از آن وجود ندارد.

دوست عزیزم! داشتن قد مناسب، چهره‌ی زیبا و یا بینی خوش‌حالت و... چیز بدی نیست؛ ولی آیا همه‌ی آدم‌ها این شرایط را دارند؟

ظاهراً چهره‌ی آدم‌ها اولویت اول را دارد؛ اما اگر بخواهی این موضوع را واقعاً بررسی کنید، می‌بینید که این طور نیست و چیزهای مهم دیگری وجود دارند؛ مثل انسانیت، درک و فهم و شعور و ...

سعی کنید روی مهارت‎های خودتان کار کنید، اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید و این هیچ ربطی به قد ندارد. این جمله را همیشه به یاد داشته باشید:

«تصوری که شما از خودتان دارید، موجب می‌شود دیگران در مورد شما چه‌طور فکر کنند.»

وقتی شما احساس می‌کنید که قدتان کوتاه است، این موضوع را به دیگران نیز القا می‌کنید.

 به خودتان بگویید: ماهی نمی‌تواند پرواز کند؛ اما به خوبی شنا می‌کند، این که انتظار دارید ماهی پر و بال داشته باشد، اشتباه است. سعی کنید توانایی و مهارت خودتان را کشف کنید و با تکیه به آن خودتان را به دنیا معرفی کنید.

 در مورد قدتان هم دیر نشده است؛ پیشنهاد می‌کنم قبل از به پایان رسیدن سن ‌رشدتان، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. داشتن نرمی استخوان در سنین کودکی می‌تواند مانع از رشد در سنین بزرگ‌سالی شود. از نبود هر گونه احتمال دیگری که باعث کاهش رشد قدی‌تان می‌شود، مطلع شوید.

 از دکتر بخواهید راهنمایی‌های لازم در خصوص مصرف ویتامین‌ها را به شما بدهد. ویتامین دی، کلسیم ، روی و...

شرکت در تمرینات ورزشی می‌تواند تولید هورمون‌های رشد را تحریک کند. زمانی که تمرینات با رژیم غذایی سالم و خواب کافی ترکیب شود، افزایش قد سریع‌تر خواهد بود. برخی از ورزش‌ها مثل شنا که باعث رشد ماهیچه‌ها می‌شود، بارفیکس و انجام حرکات کششی، طناب زدن یا پریدن از روی طناب، می‌تواند  نقش به‌سزایی در رشد قد داشته باشد.  فراموش نکنید شما  باید روزانه دو ساعت ورزش کنید تا از مزایای آن برخوردار گردید.

 

CAPTCHA Image