خدا چه نیازی به خم و راست شدن ما دارد؟

10.22081/hk.2019.67628

خدا چه نیازی به خم و راست شدن ما دارد؟


اتاق مشاور

علی آرمین

سؤال: چرا پدر و مادرمان به ما گیر می‌دهند که حتماً نماز بخوانیم؟ مگر این‌طور نیست که خدا همه چیز دارد. نیازی به هیچ چیز و هیچ کس هم ندارد. پس نیازی به نماز ما هم ندارد. خب چرا این‌قدر به ما می‌گویند که باید نماز بخوانیم؟ اصلاً مهم این است که آدم به کسی ظلم نکند و کلاه سر کسی نگذارد و حق کسی را نخورد. به این می‌گویند یک آدم خوب و این آدم است که به بهشت می‌رود. خدا که نیازی به خم و راست شدنِ ما ندارد.

جواب: سلام دوست خوبم. بگذار یک مثال برایت بزنم. شخصی به نام علی به مدرسه می‌رود و معلم به او تکالیفی می‌دهد. علی تکالیف را نمی‌نویسد و می‌گوید معلم که نیازی به تکالیف ما ندارد. مادرش به او می‌گوید: «پسرم، معلم به تکالیف تو نیازی ندارد، ولی این تکالیف را به تو می‌دهد تا تو حل کنی و پیشرفت کنی و نمره‌های خوب بگیری و به جاهای بالاتری برسی.»

مطلبی که شما گفتی هم کاملاً شبیه همین مثال است. معلوم است که خدا به نماز ما و شما احتیاجی ندارد؛ ولی این ما هستیم که محتاج نماز خواندنیم. ما هستیم که با هر رکعت از نمازمان پله‌ای بالاتر می‌رویم و ارتقا پیدا می‌کنیم. ما با نماز، شارژ روحی می‌شویم. نیروگاه برق نیست که به شارژ شدنِ موبایل نیاز دارد، بلکه این موبایل است که نیاز دارد هر روز شارژ شود.

انسان موجودی نیست که فقط جسم داشته باشد؛ بلکه ترکیبی از روح و جسم است. همان‌طور که بدن ما نیاز به ویتامین‌هایی دارد؛ و اگر این ویتامین‌ها به آن نرسد مریض می‌شود، همان‌گونه روح ما نیز نیازمند ویتامین‌های مخصوص به خود است.

نیازمندی‌های بدنی‌مان را تا حدودی خودمان با تجربه و از سوی پزشکان و متخصصان و کارشناسان تغذیه تشخیص می‌دهیم؛ ولی تنها خداست که نیازمندی‌های روحی ما را به طور کامل می‌داند. خداوند رسولانی برای ما فرستاده است تا ما را با نیازهای روحی‌مان آشنا کنند و به ما آموزش دهند که چه وقت روح ما به غذا نیاز دارد و باید چگونه آن را شارژ و تغذیه کنیم. یکی از ویتامین‌های روح، نماز است. پس با نماز خدا را عبادت می‌کنیم تا سودش به خودمان برسد.

علاوه بر این، ظلم نکردن به مردم و کلاه سر کسی نگذاشتن هم خوب است، ولی یک قسمت از وظایفی است که ما باید انجام دهیم. انسان برای این‌که جسمش سالم بماند هم باید غذاهای خوب استفاده کند و هم باید از گیاهان سمّی و غذاهای آلوده اجتناب کند. نماز خواندن برای روح‌مان، مثل خوردن غذاهای خوب است و ظلم نکردن به دیگران، مثل دوری کردن از غذاهای مسموم است. انسان به هر دو احتیاج دارد. هم باید نماز بخواند و هم باید کارهای خلاف را ترک کند. هر کدام از این دو لازم است و هیچ‌کدام جای دیگری را نمی‌گیرد. ان‌شاءالله خداوند ما و شما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد!

CAPTCHA Image