مثل رهبر قبلی!

10.22081/hk.2019.67565

مثل رهبر قبلی!


به مناسبت چهاردهم خرداد، سال‌روز انتصاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب از سوی مجلس خبرگان

معصومه‌سادات میرغنی

* صالح‌ترین

نگران نباشید!

امام خمینی در بیمارستان بستری بود. خیلی‌ها به ملاقاتش می‌آمدند و برایش دعا می‌کردند؛ اما او می‌دانست که دیگر در این دنیا ماندنی نیست. مسئولان سه قوه نزدش آمدند. همه‌ی‌شان نگران بودند. امام خمینی با آرامش همیشگی‌اش لبخند زد و گفت: «خلأ رهبری پیش نمی‌آید. شما آدم دارید.» با کنجکاوی پرسیدند: «چه کسی؟» امام خمینی با دست به شخص مقابلش اشاره کرد: «همین آقای خامنه‌ای! با وجود آقای خامنه‌ای چرا این‌قدر تردید به خود راه می‌دهید؟ الحق، ایشان شایستگی رهبری را دارد. ایشان اجتهادی را که برای ولی فقیه لازم است، دارد.»

پس از رحلت امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد 1368 با حداکثر رأی خبرگان به رهبری انتخاب شد. مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های بزرگ ایران در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های‌شان، آیت‌الله خامنه‌ای را تأیید کردند. آن‌ها از ایشان با عنوان‌هایی چون «هدایتی الهی»، «انتخابی شایسته»، «مایه‌ی دل‌گرمی و امیدواری ملت و یأس دشمنان»، «شخصیتی ممتاز»، «واجد همه‌ی شرایط رهبری» و «صالح‌ترین فرد» یاد کردند.

***

انصاف یعنی همین!

یکی از مسئولین نظام، دستور تصرف مکانی را صادر کرده بود، آن هم به شیوه‌ای غیرقانونی. سازمان قضایی نیروی مسلح، گزارش حادثه را تنظیم کرد و برای بیت رهبری فرستاد. رهبر، نامه را خواند و زیر آن نوشت: «با متخلف برخورد کنید، ولو پسر من باشد!»

***

خستگی‌ناپذیر

از شاگردان فقهی، اصولی، سیاسی و انقلابی امام خمینی است. نخستین جرقه‌های مبارزاتی‌اش در سال 1331 پای سخنرانی سیدمجتبی نواب‌صفوی در ذهنش زده شد. پس از آن، بارها علیه افشاگری‌های شاه برای مردم قم، مشهد، بیرجند، تهران و دیگر شهرها سخنرانی نمود. هم‌چنین کلاس‌های تفسیر، حدیث و اندیشه‌ی اسلامی برای جوانان برگزار کرد. همین فعالیت‌ها موجب دستگیری او از سوی ساواک و تبعیدش به ایرانشهر شد. تهدیدهای ساواکی‌ها بی‌نتیجه بود. آن‌ها چندین بار آیت‌الله خامنه‌ای را زندانی کردند و شکنجه بسیاری دادند؛ اما فهمیدند او مبارزی خستگی‌ناپذیر است و روحیه‌ای غیرقابل شکست دارد.

***

مشتی نمونه‌ی خروار!

آیت‌الله خامنه‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های فراوانی داشت. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- پایه‌گذاری «حزب جمهوری اسلامی» با همکاری و هم‌فکری علمای مبارز و هم‌رزم خود، شهیدان بهشتی، باهنر و آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در اسفند 1357.

- معاونت وزارت دفاع در سال 1358.

- سرپرستی سپاه پاسداران در سال 1358.

- امام جمعه‌ی تهران در سال 1358.

- نماینده‌ی امام خمینی در شورای عالی دفاع در سال 1359.

- نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سال 1358.

- حضور در جبهه در سال 1359.

- ریاست جمهوری پس از شهادت محمدعلی رجایی در سال1360 تا 1368.

- ریاست شورای انقلاب فرهنگی در سال1360.

- ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام.

- ریاست بازنگری قانون اساسی.

***

آفتاب در نگاه‌ها

کوفی عنان: «ایرانی‌ها و مسلمانان باید افتخار کنند که چنین رهبری دارند. ای کاش ایشان دبیرکل سازمان ملل بودند. من با شخصیت‌های مختلفی از جمله ژاک شیراک و هلموت کهل دیدار داشته‌ام که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌ام، ولی در ملاقات با ایشان احساس کردم هنوز کسی را مثل ایشان ندیده‌ام. شخصیت ایشان چنان مرا تحت تأثیر قرار داد که پیش خودم فکر کردم چرا شخصیتی مثل من باید دبیر کل سازمان ملل باشد. پس از این دیدار، شخصیت‌هایی که مرا جذب کرده بودند، همه را به فراموشی سپردم. همیشه معتقد بودم شخصیت‌های معنوی و عرفانی از مسائل سیاسی اطلاعی ندارند؛ ولی در دیدار اخیرم ایشان را در اوج قداست، شخصی سیاسی دیدم که آن‌چه از سیاسیون بزرگ در ذهنم بود، همه را پاک کردم.»

ولادیمیر پوتین: «با عنایات به مطالعاتی که من درباره‌ی مسیح داشته‌ام، در ملاقات با رهبر ایران تمام ویژگی‌های نوشته شده برای مسیح را در آیت‌الله خامنه‌ای دیدم و برایم متجلی شد. حکیم بزرگی در ایران نشسته است که به ذهن من خطور نمی‌کرد تا به این حد همه‌جانبه‌نگر باشد. او حکیم و دانشمندی است که تصمیم‌گیری و تنظیم سیاست ایران با اوست و با وجود درایت و هوش سرشار ایشان، هیچ خطری متوجه ایران نمی‌شود. من در ملاقات با ایشان معنای واقعی قانون اساسی جمهوری اسلامی و مفهوم ولایت فقیه و ولایت علمای دینی را که شنیده بودم، فهمیدم.»

آیت‌الله حسن حسن‌زاده‌آملی: «رهبر عظیم‌الشأن را دوست بدارید. عالمی، عادلی، رهبری، مؤمنی، موحدی، سیاسی، دینداری، انسانی، ربانی، پاک، منزه که دنیا شکارش نکرده و من جایی سراغ ندارم. قدر این نعمت عظما را که خدا به شما عطا فرمود، قدر این رهبر، ولی، وفی ‌الهی را بدانید. الآن این انسجام ما، تکلیف شرعی ماست...»

 

CAPTCHA Image