باور کنید پدر دوستم دانشمند است!

10.22081/hk.2018.65757

باور کنید پدر دوستم دانشمند است!


باور کنید پدر دوستم دانشمند است!

زیر نظر علی آرمین

سلام آقای مشاور

پدر و مادرم خیلی مراقبم هستند و به من گیر می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند من هنوز بچه‌ام و مرا درک نمی‌کنند. چند وقت است که حسابی مواظب رفت‌وآمدم هستند. دلیلش هم این است که من با یکی از هم‌کلاسی‌هایم دوستیِ خیلی نزدیکی پیدا کرده‌ایم و بیش‌تر اوقات با هم هستیم. پدر او انسان دانشمندی است. او خیلی چیزها می‌داند و وقتی با من صحبت می‌کند حرف‌های خوبی به من یاد می‌دهد. او با امام زمان رابطه دارد و گاهی حرف‌های امام زمان را به من می‌گوید. من به او علاقه پیدا کرده‌ام و دوست دارم همیشه کنار او باشم؛ اما پدر و مادرم او را قبول ندارند و می‌گویند او یا دیوانه است یا کلاه‌بردار؛ ولی باور کنید او خیلی هم عاقل است. تازه من چیزی ندارم که او بخواهد از من کلاهبرداری کند. او به من گفته اگر من روحم را تقویت کنم می‌توانم همیشه در حال عبادت باشم. مثلاً می‌توانم در خواب نماز بخوانم و احتیاجی نیست که برای نماز صبح بیدار شوم. باور کنید این حرف او باعث می‌شود که من همیشه به فکر خدا باشم و عبادت کنم. من چه‌طور می‌توانم پدر و مادرم را راضی کنم که به من اعتماد کنند. مگر او حرف‌های بدی می‌زند؟ حتماً باید دنبال خلاف برویم تا پدر و مادرمان راضی باشند.

 محمدعلی. م از کرج

سلام محمدعلی‌جان! از نامه‌ات می‌شود فهمید که چه‌قدر پسر خوب و پاکی هستی و چه‌قدر خدا و امام زمانk را دوست داری. ممنونم که برایم نامه نوشتی و خوش‌حالم که با تو حرف می‌زنم. ان‌شاء‌الله که بتوانم به حل مشکلت کمک کنم. در حرف‌هایت دو سؤال وجود داشت:

سؤال اول: آیا واقعاً پدر دوستم انسان دانشمندی است؟

سؤال دوم: آیا او با امام زمانk ارتباط دارد؟

به نظرم اگر پاسخ این دو جمله «بله» باشد، پدر دوستت انسان خوبی است و پدر و مادرت اشتباه می‌کنند؛ ولی اگر پاسخ «خیر» باشد، او انسان خوبی نیست و نباید با او ارتباط داشته باشی.

اول می‌رویم سراغ سؤال اول:

آیا واقعاً پدر دوستت انسان دانشمندی است؟

احکام و دستورات اسلام، علمی است مثل علم‌ ریاضی؛ از سطح پایین شروع می‌شود تا سطح بالا و بالاتر و همین‌طور پله‌پله بالا می‌رود. دقیقاً شبیه ریاضی است.

کسی که کلاس اول ابتدایی است، ریاضی می‌خواند. کلاس پنجم ابتدایی هم ریاضی می‌خواند؛ ولی آیا مسائل ریاضیِ کلاس پنجمی مثل کلاس اولی است؟ نه، قطعاً کلاس پنجمی ریاضی‌اش سطح بالاتری دارد. اگر کلاس اول ابتدایی روی پله‌ی اول باشد، کلاس پنجمی روی پله‌ی پنجم است. یک نفر که در دبیرستان و رشته‌ی ریاضی درس می‌خواند، حتماً او سطحش بالاتر است و چند پله از کلاس پنجمی بالاتر است.

اگر شخصی را پیش شما بیاورند و از شما بخواهند که بگویی او در علم ریاضی روی چه پله‌ای ایستاده است، باید او را امتحان کنی. معلوم است که هر چه بتواند مسائل سخت‌تری را حل کند، پله‌اش و سطحش بالاتر است و هر چه مسائل را نتواند حل کند، پله‌اش و سطحش پایین‌تر است. گفتیم که احکام و دستورات اسلام هم علمی است، مثل علم ریاضی. از سطح پایین شروع می‌شود تا سطح بالا و بالاتر و همین‌طور پله‌پله بالا می‌رود. اگر کسی را پیش ما بیاورند و به ما بگویند این آقا چه‌قدر از اسلام و دین خدا سر در می‌آورد، باید ببینیم احکام و دستورات اسلام را در چه سطحی می‌داند. دقیقاً مثل همان ریاضی، باید او را بسنجیم و مسئله‌هایی به او بدهیم تا پله و سطحش مشخص شود. در ریاضی یکی از ساده‌ترین سؤال‌ها 2+2 است که مربوط به کلاس اول ابتدایی است. اگر کسی جوابش را نداند، به نظر شما چه‌قدر از ریاضی می‌داند؟ فکر می‌کنی باید روی چه پله‌ای بایستد؟ این‌قدر سطحش پایین است که شاید به او اجازه ندهی حتی روی پله بایستد و می‌گویی او اصلاً ریاضی بلد نیست.

باورت می‌شود اگر بگویم پدر دوستت، ساده‌ترین مسئله‌ی اسلام را بلد نیست. یکی از ساده‌ترین احکام اسلامی این است که نماز باید با وضو باشد و این در قرآن آمده است و تمام امامان و همه‌ی دانشمندان اسلامی همین را گفته‌اند. وقتی آدم می‌خوابد، وضویش باطل می‌شود و قطعاً اگر نماز هم بخواند، نمازش باطل است. پس چه‌طوری ایشان به شما می‌گوید در خواب، نماز بخوان و دیگر نیازی نیست برای نماز صبح بیدار شوی؟ جدا از این‌ها، برای نماز باید با همین بدن‌مان بلند شویم و رو به قبله بایستیم. پس ایشان، در علم اسلام و احکام اسلامی نه تنها دانشمند نیست، بلکه مثل کلاس اول ابتدایی یا حتی پایین‌تر است و اصلاً نمی‌توانی روی حرف‌هایش حساب کنی. اگر می‌خواهی از احکام دینی‌ات سؤال بپرسی، حتماً پیش متخصصان و دانشمندان واقعی این علم، که همان مجتهدان و روحانی‌ها هستند برو.

سؤال دوم: آیا او با امام زمان k ارتباط دارد؟

سه نوع ارتباط با امام زمان(عج الله تعالی فرجه)وجود دارد:

نوع اول) ارتباطی است که همه‌ی موجودات با امام زمانk دارند؛ حتی حیوانات، گیاهان، کوه‌ها و ستارگان. در واقع با مدیریت امام زمان است که خورشید، ستارگان، زمین و همه‌ی مؤمنان و کافرها و حیوانات زندگی می‌کنند.

نوع دوم) ارتباطی است که امام زمان(عج الله تعالی فرجه) با مؤمنان دارد؛ یعنی برای آن‌ها دعا می‌کند و در کارها کمک‌شان می‌کند و هوای‌شان را بیش‌تر از دیگران دارد.

نوع سوم) ارتباطی است که امام زمانk با بعضی از مؤمنانِ خیلی خوب دارد؛ که در خواب یا بیداری به دیدار آن‌ها می‌رود و چیزهایی را به آن‌ها می‌گوید یا مشکلاتی از آن‌ها را برطرف می‌کند.

فکر می‌کنم منظور شما از این‌که پدر دوست‌تان با امام زمانk ارتباط دارد، ارتباط نوع سوم باشد؛ یعنی این‌که امام زمان را ملاقات می‌کند و با هم حرف می‌زند. حالا با هم این مسئله را بررسی می‌کنیم که آیا او واقعاً ارتباط نوع سوم را دارد؟

ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که الآن ما در زمانی هستیم که امام زمان(عج الله تعالی فرجه) غایب‌اند و این‌طور نیست که به این راحتی به ایشان دسترسی داشته باشیم؛ چند دلیل دارد. یکی از آن‌ دلیل‌ها این است که امام زمان‌مان دشمنان زیادی دارند، خداوند برای این‌که جان ایشان حفظ شود، فعلاً صلاح دیده است که مردم او را نبینند.

ارتباط با امام زمان(عج الله تعالی فرجه) در زمان غیبت مشکل است؛ اما اگر قرار باشد کسی ایشان را ببیند حتماً افرادی او را ملاقات می‌کنند که دو ویژگی را بیش‌تر از بقیه‌ی افراد داشته باشند: اول این‌که علم‌شان به احکام اسلامی زیاد باشد، دوم این‌که به علم‌شان عمل کنند. با این دو بال است که می‌شود به امام زمان(عج الله تعالی فرجه) نزدیک شد. هر چه علم بیش‌تر شود و هر چه عمل بیش‌تر شود، آدم به خدا و امام زمانk نزدیک‌تر می‌شود. هر چه علم کم‌تر شود و عمل کم‌تر شود، انسان از خدا و امام زمان(عج الله تعالی فرجه) دورتر می‌شود.

همان‌طور که گفتم پدر دوست شما علمش خیلی خیلی کم است، بنابراین از خدا و امام زمان دور است. کسی که علمش کم باشد، حتماً عملش هم کم است؛ زیرا تا چیزی را ندانی که نمی‌توانی به آن عمل کنی. مثلاً من تا ندانم نماز صبح را چه‌طور می‌خوانند، که نمی‌توانم بلند شوم و نماز صبح بخوانم. پس این آقا هم علم‌شان کم است و هم عمل‌شان.

من توصیه می‌کنم که حرف پدر و مادرت را گوش کن که خیرت را می‌خواهند. از پدر دوستت فاصله بگیر. اگر می‌خواهی به خدا و امام زمانk نزدیک شوی دستورات خدا را عمل کن؛ همان دستوراتی که مجتهدان و روحانی‌ها با تلاش و زحمت از قرآن و احادیث بیرون کشیده‌اند و به ما رسانده‌اند. و حتماً با یک روحانی مهربان ارتباط داشته باش.

همیشه شاد و موفق باشی

CAPTCHA Image