سفر خوب و ارزان نوروزی

10.22081/hk.2018.65754

سفر خوب و ارزان نوروزی


سفر خوب و ارزان نوروزی

عدالت عابدینی

شاید باورش برای برخی سخت باشد که با آمدن فصل بهار و ایام نوروز و تعطیلات نسبتاً طولانی، گذشته از خوش و بش روزهای اول نوروز و دیدوبازدید اقوام و دوستان و خوردن انواع تنقلات، شکلات‌ها، شیرینی‌ها و میوه‌ها، می‌توان سفر خوب و ارزانی را تجربه کرد و به بهترین شکل ممکن از این ایام نهایت بهره را برد و از شر سریال‌ها و برنامه‌های تکراری و کسل‌کننده و هم‌چنین روزهایی که دیگر تنقلات پایان پیدا کرده و دید و بازدیدی هم نمانده، خود را رها کرد.

اما در این شرایط که بسیاری از مردم راهی سفر هستند و جاده‌ها شلوغ و پر ازدحام می‌شوند، مراکز دیدنی پرتردد و قیمت‌ها سرسام‌آور هستند، آیا امکان سفر خوب و ارزان وجود دارد؟

بله! این امکان است و در این‌جا به چند نکته اشاره می‌شود که با رعایت آن‌ها می‌توان سفر خوب و ارزان و به یادماندنی داشت.

استفاده از حمل و نقل عمومی

به جای درگیر کردن خود با عوارض جانبی خودروهای شخصی هم‌چون هزینه‌های سوخت، استهلاک، ترافیک، نیافتن جای مناسب برای پارک، خستگی پس از سفر، با اتوبوس یا قطار سفر کنید. هم در هزینه صرفه‌جویی کنید و هم لذت سفر جمعی را بچشید. چه بسا در این نوع وسایل سفر، امکان یافتن دوستی‌های جدید هم برای شما فراهم شود.

سفر در طول شب

اگر به شهرستان‌هایی که مسافت طولانی دارند و بیش از شش - هفت ساعت با خودرو زمان می‌برد، با همان وسایل حمل و نقل عمومی بروید و به راحتی در داخل اتوبوس یا قطار استراحت کنید. هم سر حال و قبراق به مقصد می‌رسید و دیگر این‌که نیازی نیست برای شب‌مانی در جایی هزینه‌ای را پرداخت کنید.

سفر به روستاها و جاهای ارزان

اگر می‌خواهید واقعاً از طبیعت لذت ببرید، آرامش واقعی را تجربه کنید، با مردمان ساده و بی‌غل و غش ارتباط برقرار کنید، هزینه‌ی شب‌مانی را کاهش دهید، طعم غذاهای محلی را بچشید، از شلوغی و ازدحام به دور باشید، کافی است یک روستا را انتخاب کنید. آن‌جا که رفتید با دهیار یا یکی از اعضای شورا یا ریش سفید روستا ارتباط برقرار کنید. شما با راهنمایی آن‌ها و با پرداخت هزینه‌ی خیلی کم می‌توانید جایی برای استراحت پیدا کنید و هم‌چنین از خوراک‌های محلی هم استفاده کنید و هم کمکی به اقتصاد روستایی کرده باشید.

استفاده از کمک‌های نیروهای هلال احمر

در ایام نوروز، هلال احمر در بیش‌تر مسیرهای ارتباطی به شدت فعال است. خدای نکرده اگر مشکل درمانی پیدا کنید، به رایگان درمان می‌کنند. اگر نیاز به استراحت داشتید، امکان استراحت شما را برای چند ساعتی فراهم می‌کنند. اگر در بین جاده به هر دلیلی از جمله تصادف، گیر افتادن در کولاک و برف و... مشکلی برای‌تان پیش آمد یا نیاز به راهنمایی در خصوص ادامه‌ی مسیر یا شهرهای همان نزدیکی داشتید، با شماره تلفن 112 هلال احمر تماس بگیرید و یا خود را به یکی از ایستگاه‌های هلال احمر بین راهی برسانید، مطمئناً کمک‌های خوبی به شما خواهند کرد.

مهم‌ترین منابع جمع‌آوری اطلاعات در خصوص شهرها

اگر می‌خواهید به شهری بروید که اطلاعاتی در خصوص آن ندارید، می‌توانید از دو راه مهم اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کنید:

اول این‌که به اینترنت مراجعه کنید، که بیش‌تر توصیه می‌شود از سایت‌های میراث فرهنگی مراکز استان‌ها و شهرها استفاده کنید و هم‌چنین سفرنامه‌های دیگران را از طریق اینترنت جست‌وجو کنید، به نتایج جالبی دست پیدا خواهید کرد. دوم وقتی وارد شهری می‌شوید مستقیم به میراث فرهنگی آن استان بروید؛ و اگر در جاهای کوچک یا روستاها هستید، بومیان محلی بهترین راهنماها هستند.

مراجعه به ستاد اسکان شهرها

در ایام نوروز ستاد اسکان در ورودی بیش‌تر شهرها فعال هستند. در این مکان‌ها می‌توانید نقشه‌ی کامل شهر را دریافت کنید و از راهنمای ارزنده راهنماها استفاده کنید. برای شب‌مانی و استراحت هم معمولاً مدارس یا خانه‌ی معلم را معرفی می‌کنند که با پرداخت هزینه‌ی بسیار اندک و ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر می‌توانید شب را در آن‌جا بمانید.

خورد و خوراک‌های سفر

اگر با وسیله‌ی شخصی سفر می‌کنید و می‌خواهید هزینه‌ی زیادی برای غذا ندهید و از سالم بودن غذای خود مطمئن باشید، مقداری مواد اولیه‌ی غذایی و یک پیک‌نیک با خود ببرید. جای مناسبی بایستید و غذای خود را همان‌جا طبخ کنید؛ اما مراقب باشید که باعث آتش‌سوزی نشوید و آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نکنید. کیسه‌ی زباله‌ی بزرگ حتماً به همراه داشته باشید. اگر امکان پخت و پز ندارید، دور و بر رستوران‌های گران‌قیمت نروید. مواد غذایی را از فروشگاه‌های معتبر خرید و تاریخ منقضی نشده تهیه کنید، از مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها دوری کنید.

اقامت ارزان در چادر مسافرتی

اگر واقعاً می‌خواهید از دل طبیعت لذت ببرید، به هنگام شب ستارگان را با حوصله بشمارید. هر جای خوبی که خواستید توقف کنید، حتماً چادر مسافرتی همراه داشته باشید؛ اما اگر خواستید در داخل شهرها چادر بزنید، حتماً به جایی بروید که تحت حفاظت مراجع انتظامی باشد و سرویس بهداشتی هم در آن نزدیکی‌ها باشد.

گروهی سفر کنید

اگر با خانواده‌ای که خوب آن‌ها را می‌شناسید و دوستانی که آشنایی و صمیمت زیادی به آن‌ها دارید، سفر کنید هم هزینه‌های‌تان در گرفتن محل اقامت و خورد و خوراک سرشکن خواهد شد و هم می‌توانید در صورت مشکل احتمالی از تجربیات دیگر همراهان و دوستان استفاده کنید. مطمئن باشید بعد از سفر، خاطرات این سفر گروهی را فراموش نخواهید کرد.

CAPTCHA Image