دارا و ساراهای کمیاب، باربی‌های پرفروش

10.22081/hk.2018.65511

دارا و ساراهای کمیاب، باربی‌های پرفروش


سارا بهمنی

اسباب‌بازی‌ها وسایلی هستند که از همان ابتدای تولد وارد دنیای کودکان می‌شوند. روی سیسمونی‌ها گذاشته می‌شوند و حتی عده‌ای عروسک‌هایی که بیش‌تر مورد علاقه‌ی‌شان هست و یا با آن‌ها خاطره‌ای دارند، تا هنگام مرگ نگه‌داری می‌کنند.

بهترین راه سرگرمی‌کودکان، اسباب‌بازی‌ها هستند که علاوه بر سرگرمی، به افزایش هوش کودکان هم کمک می‌کنند. گاه آن‌قدر عروسک‌ها برای کودکان عزیز می‌شوند که هر جایی که بخواهند، بروند باید عروسک‌ها همراه‌شان باشند. با عروسک‌ها غذا می‌خورند، بازی می‌کنند، به خواب می‌روند. کم‌تر کسی پیدا می‌شود که در دوران کودکی خود اسباب‌بازی نداشته باشد، حداقل یک عروسک پارچه‌ای که آشنایی دوخته باشد.

اسباب‌بازی‌ها آن‌قدر نقش مهمی ‌در زندگی ما داشته‌اند که حتی برای بزرگ‌سالان هم اسباب‌بازی‌های فکری ساخته شده است؛ اما متأسفانه گاه همین عروسک‌ها دردسرساز می‌شوند و به جای این‌که تأثیر مثبت داشته باشند، نتیجه‌ی منفی به بار می‌آورند. کانون پرورش فکری کودکان که همیشه به فکر کودکان و نوجوانان بوده است، این‌بار هم برای جلوگیری از تأثیر منفی عروسک‌هایی که همیشه یادآور خاطرات خوش مراحل حساس زندگی‌مان بوده‌اند، عروسک‌هایی از جمله دارا و سارا تولید کرده است؛ ولی بیش‌تر ما دارا و سارا را فقط به اسم می‌شناسیم و هنوز از نزدیک لمس‌شان نکرده‌ایم. برای آشنایی بیش‌تر با دنیای اسباب‌بازی‌ها که با زندگی ما همراه شده‌اند، به بازار صالح‌آباد (چینی‌فروشی‌ها)ی تهران رفته‌ام، ولی افسوس که نه تنها دارا و سارا در شهرستان خیلی کم پیدا می‌شود، در این بازار هم که منبع مهم اسباب‌بازی فروشی است کم‌تر دیده می‌شود. تا جایی که بعد از پرس‌وجوهای بسیار موفق به دیدن عروسک‌های دارا و سارا نشدم. برعکس عروسک‌هایی که پشت ویترین مغازه‌های بسیاری هستند و یا از سقف آویزان‌اند یا جلوی درِ مغازه‌ها قرار دارند. دارا و ساراها معلوم نیست در کدام مغازه به تماشا نشسته‌اند! از بعضی فروشنده‌ها سؤال‌هایی می‌پرسم.

چند سال است وارد کار فروش اسباببازی شدهاید؟

از بچگی من در این کار هستم.

چرا این شغل را انتخاب کردید؟

شغل پدرم اسباب‌بازی فروشی بود ما هم به این شغل علاقه پیدا کردیم.

احتمال دارد، بچههای شما هم این شغل را ادامه بدهند؟

بله، پسرم به خوبی مغازه را می‌گرداند؛ حتی می‌خواهد درسش را رها کند و وارد کار اسباب‌بازی فروشی بشود. خیلی علاقه دارد. بهتر از خودم می‌داند.

مشتریهایی که وارد مغازه می‌شوند، اول از همه به سمت کدام عروسکها میروند؟

عروسک‌های آوازخوان. بیش‌تر به‌سمت عروسک‌هایی می‌روند که کاری انجام می‌دهند.

از عروسکهای دارا و سارا استقبال میشود؟

ما اصلاً عروسک دارا و سارا نداریم.

چرا؟

اصلاً جایی توزیع نمی‌شود که بخواهیم بیاوریم. باید از کجا بیاوریم؟

(مردی مسن از پشت عروسک‌ها می‌گوید:) دارا و سارا بیش‌تر برای فرهنگ‌سراهاست. کسی‌ که این عروسک‌ها را بخواهد باید برود فرهنگ‌سرا. توی بازار وجود ندارد. (چندتا از عروسک‌ها را بیرون می‌برد.)

آیا مشتریهایی که به مغازه‌یتان میآیند، نامی ‌از عروسکهای دارا و سارا میآورند؟

بله، عده‌ای هستند که سراغ این عروسک‌ها می‌آیند؛ ولی ما نداریم. نیست که بیاوریم؛ وگرنه مشتریِ خودش را دارد. هر چیزی که وارد بازار می‌شود، مشتری خودش را پیدا می‌کند. اگر عرضه بشود ما خریداریم.

برای بچههای خودتان و اطرافیان‌تان کدام عروسکها را میبرید؟

عروسک‌های آوازخوان.

بهنظرتان عروسکهای دارا و سارا توان رقابت با عروسکهای خارجی را دارد؟

بله، اگر بعد از آن تبلیغات گسترده یک‌دفعه رها نمی‌شد، می‌توانست رقابت کند. بالأخره افرادی هستند که به مسائل اعتقادی زیاد توجه دارند و عروسک‌هایی که پوشش مناسبی دارند، خریداری می‌کنند. فکر می‌کنم خانواده‌های زیادی باشند که از این عروسک‌ها حمایت می‌کنند.

بیش‌تر چه افرادی طالب عروسک‌های دارا و سارا هستند؟

قشرهای مختلفی هستند. از خانواده‌هایی که مذهبی و چادری هستند تا خانواده‌هایی که پوشش متفاوتی دارند. چرا آدم جنس داخلی را رها کند و به جنس خارجی بچسبد. آدم باید برای مملکت خودش کار کند، خرج کند. باید پولی که خرج می‌کنیم به جیب خودمان برگردد. اگر جنس داخلی کیفیت داشته باشد، همه به سمت جنس داخلی می‌آیند.

بهنظرتان چرا عروسکهای باربی نظر مشتری را جلب میکند؟

چون رنگا‌رنگ و متنوع هستند؛ حتی لباس‌شان هم عوض می‌شود. صدسال است در بازار هستند. اصلاً عروسک‌های دارا و سارا برای رقابت با این عروسک‌ها ساخته شدند، ولی کو؟ کجا هستند؟ اصلاً در بازار دیده نمی‌شوند. تبلیغ‌شان مدتی بود، ولی بعد فقط اسم‌شان ماند. اصلاً نمی‌دانم کجا باید دنبال‌شان بروم.

با فروشنده‌ی مغازه‌ای دیگر که مشغول حساب و کتاب است، صحبت می‌کنم.

شما عروسکهای دارا و سارا می‌آورید؟

(همان‌طور که سرش پایین است و با ماشین حساب محاسبه می‌کند) می‌گوید: «ما اصلاً جنس ایرانی نمی‌آوریم.»

چرا؟

کیفیت ندارد. خارجی‌ها کیفیت دارد، شکل عروسک‌ها هم بهتر است.

اگر عروسکهای ایرانی هم کیفیتشان مثل عروسکهای خارجی بشود، میآورید؟

نه.

چرا؟

چون هیچ‌وقت کیفیت خارجی را پیدا نمی‌کنند.

اگر مشتری از شما بخواهد، عروسکی را پیشنهاد بدهید، کدام عروسکها را معرفی میکنید؟

(عروسک‌های کوچکی که روی میزش را نشان می‌دهد) این عروسک‌ها خیلی خوب هستند، اصلاً خراب نمی‌شوند. خارجی‌اند و کیفیت دارند.

مشتریها راضی هستند؟

(یکی از مشتری‌ها که خانم مسنی است به‌طرفم می‌آید) خانم! همه عروسک‌هایش خوب است. من همیشه از این‌جا عروسک می‌خرم.

شما عروسک دارا و سارا نمی‌خرید؟

نه.

چرا؟

بچه‌ها عروسک‌هایی می‌خواهند که کارتونش را دیده باشند. به چشم‌شان آشنا باشد. اگر برای‌شان عروسک‌هایی بگیری که فیلمش را دیده باشند به خاطرش ذوق می‌کنند.

عروسک ایرانی اصلاً نمیخرید؟

کلاه‌قرمزی از همه بهتر است. خودم هم دوست دارم (می‌خندد).

CAPTCHA Image