جشن خاطره‌ها در روستای رمین

10.22081/hk.2018.65505

جشن خاطره‌ها در روستای رمین


عبدالحکیم بهار(1)

«روستای رمین» از دو - سه روز پیش خود را آماده‌ی جشنی کرده بود که به ارج و اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص داشت.

روستا با پارچه‌های رنگی و بنرهای نوشته شده از جایگاه عظمت کتاب و کتاب‌خوانی مزین بود. چند روز بود در روستای بزرگ رمین و روستاهای حاشیه همه از کتاب و کتاب‌خوانی و جشنی که در این زمینه قرار بود برگزار شود، حرف می‌زدند.

گروه‌های هنرمندان از بخش‌های موسیقی، نمایش، بازی‌های شاد محلی و ده‌ها برنامه‌ی دیگر خود را برای روز موعود آماده کرده بودند. دو روز مانده به جشن کتاب، سالن محل برگزاری، آماده شده بود. دکور برنامه کامل بود و همه چیز انتظار این را می‌کشید که ۲۳ آبان از راه برسد و دل صدها کودک و نوجوان و جوان کتاب‌خوان روستای رمین شاد شود.

دعوت از مهمانان ویژه‌ی استانی و شهرستانی انجام شده بود. دونفر مهمان نویسنده‌ی کودک و نوجوان از تهران برای این برنامه‌ی فرهنگی دعوت شده بودند.

۲3 آبان ۱۳۹۶ به عزای عزیزان از دست رفته‌ی‌مان در غرب کشور نشسته بودیم، صدای صوت دل‌نشین حافظ امیر حمزه‌آفرین، فضای سالن را با تلاوت سوره‌ی «علق» عطرآگین کرد.

همه به احترام سرود ملی کشورمان بر می‌خیزند تا سرود نواخته شود. مجری برنامه‌ها پشت تریبون آمد و از محمدامین محمدی، رئیس اداره‌ی ارشاد اسلامی شهرستان چابهار دعوت کرد تا اولین کسی باشد به مهمانان خیرمقدم بگوید.

محمدی در آغاز کلامش جان باختن هم‌وطنان‌مان در غرب کشور را به مهمانان حاضر در جمع تسلیت می‌گوید و متذکر می‌شود به دلیل وقوع حادثه‌ی غم‌انگیز زلزله و هم‌دردی با هم‌وطنان‌مان، بخش برنامه‌های شاد برنامه‌ی جشن کتاب حذف شده است که این مهم مورد توجه و پذیرش حاضرین در جمع می‌شود. در بخشی از صحبت‌ها، رئیس اداره‌ی ارشاد اسلامی چابهار به جایگاه کتاب، کتاب‌خوانی و جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی اشاره کرد و روستای رمین را که کارنامه‌ی درخشانی در این حوزه دارد شایسته‌ی این دانست که جشن کتاب به آن اختصاص یابد.

در ادامه‌ی برنامه‌ها آقای سلطانی، معاون فرهنگی اداره‌ی کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی پرداخت. آقای سلطانی روستای رمین را مستعد به این فرهنگ دانست و خاطرنشان کرد روستاها و مناطق دیگر هم تلاش کنند تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بیش‌تر ترویج شود.

گزارش ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در روستای رمین و چگونگی پیشرفت جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی این روستا و فعالیت ۱۱۲عضو در هشت باشگاه کتاب‌خوانی از سوی مسئول کتاب‌خانه‌ی رمین ارائه شد که بسیاری از نکات آن برای حاضرین در جلسه جالب و شنیدنی بود.

خانم زهرا موسوی، از شاعران نویسندگان خوب کودک و نوجوان کشورمان هم برای مردم و بچه‌های حاضر در این مراسم سخن گفتند و شعرخوانی کردند.

اجرای نمایش، شاه‌نامه‌خوانی، قرائت شعر و معرفی کتاب‌های برگزیده‌ی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی روستای رمین از سوی دانش‌آموزان و کودکان دوستدار کتاب این روستا، بخش‌های دیگر برنامه‌ی جشن کتاب روستای رمین بود. برگزاری نخستین جشن کتاب شهرستان چابهار با این کیفیت در روستای رمین، امتیاز از نقاط قوت فرهنگی این روستاست. برنامه‌ی جشن کتاب روستای رمین با صدها خاطره‌ی فراموش ناشدنی به کار خود پایان داد.

1. مربی و مسئول فرهنگی کتاب‌خانه‌ی رمین.

CAPTCHA Image