داعش: لولوی جهانی

10.22081/hk.2018.65361

داعش: لولوی جهانی


سیده‌اعظم سادات

مثل هر روز پشت پنجره می‌نشینم. نگاهم خیره می‌ماند به پیچ کوچه‌ای که تو هرروز از آن‌جا می‌آیی. آرام و سبک راه می‌روی. نسیم خنک لرستان چادر سیاهت را نوازش می‌کند و گهگاهی صورت خسته‌ات را بوسه‌باران. تا شاید خستگی این‌همه سال از تنت بیرون رود. وقت‌هایی که می‌آیی معمولاً خورشید نارنجی شده و کم‌کم در حال غروب است. او از آن طرف می‌رود و تو از این طرف می‌آیی.

اما امروز دیر کرده‌ای. شاید برای این است که به جای مدرسه‌ی نهضت سوادآموزی، به تهران رفته‌ای. هربار که به تهران می‌روی می‌گویی که اگر نماینده‌های مجلس با رسمی ‌شدن ما معلم‌ها موافقت کنند، حتماً زندگیِ بهتری خواهیم داشت. من هم قبول می‌کنم، مثل همه‌ی حرف‌های قشنگی که به شاگردهایت که بیش‌ترشان از خودت بزرگ‌ترند می‌زنی و آن‌ها هم با دل و جان قبول می‌کنند.

مثل همیشه قبل از آمدنت تلویزیون را روشن می‌کنم. معمولاً دوست داری وقتی به خانه می‌آیی بعد از بوسیدن من اخبار گوش کنی. برعکس همیشه، کوچه شلوغ است. رفت‌وآمدها کمی ‌می‌ترساندم. چهره‌ی غمگین مادربزرگ را که بین جمعیت می‌بینم بیش‌تر تعجب می‌کنم.

باز به پیچ کوچه نگاه می‌کنم؛ اما جز شلوغی خبری از تو نیست.

صدای مارش اخبار در فضای کوچک خانه می‌پیچد. اخبارگو بعد از صلوات، با صدایی محکم می‌گوید: «در حمله‌ی انتحاری نیروهای داعش به مجلس شورای اسلامی‌ تعدادی از هم‌وطنان عزیزمان کشته و زخمی‌ شدند. این حمله در ساعت 30 :10 صبح اتفاق افتاد.»

جلوی چشم‌هایم سیاه می‌شود. گوشم چیزی نمی‌شنود، جز صدای تپش قلبم. رفته بودی حقت را بگیری مادر؛ اما حقت این نبود. حالا معنی شلوغی کوچه را می‌فهمم؛ یعنی دیگر به خانه برنمی‌گردی؟...

***

اگر جویای اخبار باشید و اتفاقات جهان را کم و بیش دنبال کنید، حتماً دیده یا شنیده‌اید که بعضی از جاهای دنیا چه‌قدر شلوغ است.

یکی از همین گروه‌هایی که از آسیا تا اروپا را شلوغ کرده‌اند و با افتخار مسئولیت کارهای‌شان را هم می‌پذیرند، گروه «داعش» است.

اسم داعش مخفف شده‌ی «دولت اسلامی‌ عراق و شام» است. در حالی که شعار این گروه خلافت اسلامی ‌و اجرای احکام دین در عراق و سوریه است، به خیلی از قوانین اسلام که مهم‌ترینش احترام به مال و جان دیگران است بی‌توجه‌اند و حتی بر عکس آن عمل می‌کنند.

گروه داعش بعد از حمله‌ی نظامی‌ آمریکا به عراق در بهار سال 2003 میلادی تشکیل شد. رئیس این گروه شخصی بلندپرواز به نام «ابوبکر البغدادی» بود. جایی که افراد این گروه در آن متحد شدند استان «الانبار» عراق بود که مرز وسیعی با عربستان دارد و به دلیل پرت بودن کسی در آن‌جا زندگی نمی‌کند. این گروه در سال 2004 میلادی رسمأ اعلام وجود کرد و با گروه القاعده(1) هم پیمان شد و در آن زمان با نام القاعده عراق فعالیت کرد.

در سال 2011 میلادی به دلیل خروج نظامیان ائتلاف از عراق و شروع جنگ داخلی سوریه، فعالیت گروه داعش بیش‌تر شد تا بیش‌تر و بیش‌تر در منطقه‌ی خاورمیانه آتش بسوزاند. داعش با حمله به خانه‌های مردم عادی در عراق و سوریه حتی به کودکان و پیرها هم رحم نمی‌کرد و از هیچ جنایت و بی‌حرمتی دریغ نداشت. آن‌ها حتی به مکان‌های مقدس و حرم ائمه هم احترام نمی‌گذارند و خیلی عادی به اموات بی‌حرمتی می‌کنند. از افتخارات این گروه خراب کردن آثار باستانی است که متعلق به هزاران سال پیش‌ هستند.

گروه داعش بخش‌هایی از لیبی و نیجریه را هم در کنترل خود دارند و هم گروهی‌های‌شان در افغانستان و آسیای جنوب شرقی فعال‌اند؛ البته این فعالیت شامل همه جای دنیا می‌شود، مثلاً در سال 2015 میلادی با کشت و کشتار در پاریس، پایتخت فرانسه موجی از ترس را مهمان قاره‌ی اروپا کردند، البته در ترکیه و خیلی از جاهای دنیا نیز مشغول‌اند.

همان‌طور که حتماً از اخبار شنیده‌اید افرادی از همین گروه در تاریخ هفدهم خرداد امسال در ساعت 10:30 صبح به مجلس و در ساعت 10:45 صبح به حرم امام خمینیq حمله‌ی انتحاری کردند و با انفجار خود و گلوله‌باران، تعداد زیادی از هم‌وطنان‌مان را کشته و زخمی‌کردند. در بین افراد بی‌گناهی که شهید شدند حضور معلمی‌که از شهرستان دلفان لرستان برای گرفتن حق خود به مجلس آمده بود و باغبانی که با زبان روزه در حرم امام مشغول آبیاری به گل‌ها بود، دل هر انسانی را می‌سوزاند.

کشتارها و جنایت‌های این گروه آن‌قدر فجیع بوده که حتی صدای القاعده و جبهه النصره؛ که دست کمی ‌از خودشان ندارند را درآورده است.

به امید روزی که کسانی که دم از اسلام می‌زنند معنی واقعی اسلام را بفهمند و به جای کشتن انسان‌های بی‌گناه طعم شیرین دوست داشتن دیگران را در دل بپرورانند.

1. گروه ترسناک تروریستی در عربستان که رئیس آن اسامه بن لادن است.

CAPTCHA Image