اقتصاد مقاومتی

10.22081/hk.2018.65347

اقتصاد مقاومتی


اقتصاد با چاشنی خودباوری

هاجر زمانی

حتماً در موردش چیزهایی شنیده‌اید. از توی تلویزیون، روزنامه، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی و صحبت‌های بزرگ‌ترها... شاید بگویید این چیزها به ما بچه‌ها چه ربطی دارد! تنها توقع خانواده و جامعه از ما درس خواندن است و بس؛ اما اقتصاد مقاومتی چیزی است که نیاز به تلاش همه‌ی اعضای جامعه و خانواده دارد. در ادامه با آن بیش‌تر آشنا می‌شوی...

اقتصاد مقاومتی چی هست، چی نیست؟

اصلاً موجود عجیب و غریبی نیست! یک الگوی عملی و حساب شده برای کشورمان است! اقتصاد مقاومتی توی کشور ما چند هدف را دنبال می‌کند که در موردشان صحبت می‌کنیم.

این‌که گفتیم اقتصاد مقاومتی همه‌ی آدم‌های جامعه را دربر می‌گیرد، به همین خاطر است. این‌که خودمان و توانایی‌های‌مان را دست کم نگیریم. کالاها و خدماتی را که از عهده‌ی‌مان برمی‌آید، خودمان تولید کنیم و چشم به کالاهای وارداتی نداشته باشیم. چرا که ما گران‌بهاترین دارایی‌مان، یعنی نفت را می‌فروشیم و به جایش کالاهایی وارد می‌کنیم که چندان هم ضروری نیستند!

اقتصاد مقاومتی از مردم می‌خواهد که خودشان تولیدکننده باشند و فقط مصرف کننده‌ی کالاهای خارجی نباشند!

غیر از تولید داخلی، چیزی که در مورد ما ایرانی‌ها توجه به آن خیلی ضروری است، کنترل و مدیریت تعادل در مصرف‌مان است. مصرف انرژی و سوخت در کشور ما خیلی بالاست و چند برابر بالاتر از استاندارد جهانی است. متأسفانه مقدار زیادی از این انرژی هدر می‌رود که باید فکری برایش کرد. مهم‌ترین راه هم این است که از خودمان شروع کنیم و جلوی هدر رفتن منابع باارزش‌مان را بگیریم.

پس بهتر است برای تأکید بیش‌تر با خلاصه‌ی هدف‌های اقتصاد مقاومتی در ایران آشنا شویم:

1- مردمی‌کردن اقتصاد.

2- کاهش وابستگی اقتصاد به نفت.

3- مدیریت و تعادل در مصرف.

حکایت خجالت‌آور سرمایه‌‌ی ‌فروشی...

ما و دولت سال‌هاست که داریم «نفت می‌فروشیم» و با آن «واردات» می‌کنیم. بخش زیادی از بودجه‌ی دولت از این نفت‌فروشی تأمین می‌شود. به جای آن‌که ذخایر نفت را حفظ کنیم و نگذاریم برای روز مبادا یا با آن سرمایه‌گذاری کنیم، آن را به بدترین شکل ممکن، یعنی به صورت خام می‌فروشیم. حال آن که کشورهای خریدار از نفت‌خام ما، 2500 نوع فراورده تولید می‌کنند و خیلی گران‌تر به خود ما می‌فروشند!

البته این «سرمایه‌ی‌ فروشی» برای امروز و دیروزِ ما نیست. از 106 سال پیش که اولین چاه نفت در ایران کشف شد تا الآن این اتفاق افتاده است. این اتفاق در رژیم‌های طاغوتی قبل از انقلاب افتاد و به جای آن‌که سعی در عوض کردن آن کنیم، آن را دنبال کردیم!

من برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کار کنم؟

1- مهم‌ترین کاری که از دست نوجوان‌ها برمی‌آید، حمایت از تولیدات داخلی است. محصولاتی را استفاده کنید که توی کشور خودمان تولید شده‌اند.

2- خانواده‌های‌تان را هم تشویق کنید که از محصولات داخلی استفاده کنند.

3- می‌توانید در حد خودتان برای محصولات خوبی که از آن‌ها رضایت داشتید، توی مدرسه، باشگاه و... تبلیغ کنید و آن‌ها را به دوستان‌تان معرفی کنید.

4- سعی کنید کمک حال خانواده باشید. اسراف نکردن و مواظب وسایل‌تان بودن راه حل خوبی است تا شما هم به اقتصاد مقاومتی کمک کرده باشید.

5- سرمایه‌های زیادی توی کشور به خاطر مراقبت نکردن ما هدر می‌رود. مراقبت از اموال عمومی وظیفه‌ی ماست. توی مدرسه، خیابان، وسایل حمل و نقل عمومی و... چون خرجی که بابت تعمیرات و خریدن مجدد آن‌ها می‌شود از جیب خودمان می‌رود، یعنی فروش منابع نفتی!

6- فرهنگ بازیافت و آموزش آن را به همه خصوصاً بچه‌های کوچک‌تر جدی بگیرید. بازیافت راه خوبی است که کمک کنیم تا منابع و محیط زیست کشورمان کم‌تر آسیب ببینند.

CAPTCHA Image