اتاق مشاور - دعوا

10.22081/hk.2018.65159

اتاق مشاور - دعوا


 

مهدیس حسینی

کارشناس روان‌شناسی بالینی

دعوا

سلام خانم مشاور!

پدر و مادر من خیلی با هم دعوا می‌کنند. آن‌ها خیلی وقت‌ها رعایت نمی‌کنند. مثلاً در مهمانی‌ها یا حتی در تالار عروسی هم دعوای‌شان می‌شود. گاهی دوست‌هایم را به خانه‌ی‌مان می‌آورم؛ اما آن‌ها اصلاً مرا در نظر نمی‌گیرند و جلوی دوست‌هایم دعوا می‌کنند. وقتی هم بهشان تذکر می‌دهم می‌گویند تو به کار خودت برس و به کار ما کار نداشته باش.

به نظر شما با پدر و مادرم چگونه رفتار کنم؟

رضا . ع از اصفهان

دوست عزیزم، سلام!

خواندن نامه‌ی‌تان مرا غمگین کرد. می‌توانم بفهمم که تا چه اندازه از این موضوع رنج می‌برید، واقعاً سخت است. سعی کنید در زمانی که آن‌ها مشغول دعوا و مشاجره هستند به اتاق‌تان پناه ببرید، به پدر و مادرتان احترام بگذارید و هیچ‌گاه میان مشاجرات‌شان حضور نداشته باشید. به جای آن‌که بخواهید به آن‌ها یادآور شوید که رفتارشان تا چه اندازه زشت است، با بزرگ‌ترهای فامیل مثل پدربزرگ یا مادربزرگ‌تان صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید با والدین‌تان صحبت کنند. اگر انجام این کار برای‌تان مقدور نیست یا تصور می‌کنید که صحبت کردن آن‌ها هیچ فرقی ندارد و والدین شما به رفتار گذشته‌ی‌شان ادامه می‌دهند، این موضوع را با مشاور مدرسه یا معلم‌تان در میان بگذارید و از او بخواهید تا با والدین‌تان صحبت کند و از آن‌ها بخواهد برای حل مشکلات‌شان به صورت حضوری به نزد مشاور بروند و در کنار حل مشکلات‌شان راه‌های کنترل خشم و حل اختلافات با گفت‌وگو بدون تنش و اضطراب را یاد بگیرند.

بعضی از درس‌هایم را دوست ندارم.

من به بعضی از درس‌هایم علاقه ندارم. هر چه می‌خوانم متوجه نمی‌شوم، البته این درس‌ها را در کلاس هم گوش نمی‌دهم؛ چون هیچ علاقه‌ای به گوش دادن‌شان ندارم و خودبه‌خود حواسم پرت می‌شود؛ اما به بعضی از درس‌های دیگر خیلی علاقه دارم و نمره‌هایم توی آن‌ها همیشه نوزده و بیست می‌شود. به خاطر همین پدر و مادرم به من می‌گویند اگر واقعاً به درس خواندن علاقه نداری بگو تا تو را سر یک کار مناسب بفرستیم؛ اما من درس خواندن را دوست دارم.

ارشیا. ک از کرمان

سلام به دوست خوبم!

این‌که در بعضی درس‌ها نمرهای بالا می‌گیرید نشانه‌ی این است که هوش و توانایی شما در درس خواندن بالاست، حال اگر به خواندن بعضی از دروس علاقه‌ای ندارید و آن دروس برای‌تان کسل کننده به نظر می‌رسد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. مثلاً شیوه‌ی تدریس معلم‌تان در آن درس به شکلی باشد که شما در سر کلاس درس حوصله‌ی‌تان سر برود و یا حواس‌تان از آن موضوع پرت شود. حتی ممکن است که خاطره‌ی خوبی از آن درس نداشته باشید، مثلاً در درس ریاضی به دلیل این‌که یک بار سر کلاس درس تنبیه شده‌اید کلاً از آن درس بیزار شده باشید.

دوست عزیزم تلاش کنید در درس‌هایی که ضعیف هستید و یا علاقه ندارید ویژگی مثبتی در آن‌ها برای خودتان پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید مشغول شدن به کاری و ترک تحصیل بهترین گزینه است، پیشنهاد می‌کنم کمی دست نگه‌ دارید، اول تلاش کنید تا بتوانید در دروس ضعیف‌تر خودتان را قوی کنید تا سال‌های بعد افسوس نخورید که ای کاش تمام تلاش خودم را کرده بودم. برای مشغول شدن سر یک کار و ترک تحصیل همیشه وقت هست. از والدین‌تان بخواهید به شما در دروس ضعیف‌تر کمک کنند؛ و اگر نمی‌توانند، از دوستان یا نزدیکان‌تان بخواهید به شما یاری دهند. در زمان‌هایی که سر کلاس درس هستید وقتی افکار مزاحم به ذهن شما هجوم می‌آورند و می‌خواهند که حواس‌تان را پرت کنند، به آن افکار بگویید الآن نه و آن‌ها را از ذهن‌تان بیرون کنید. آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید و به خودتان بگویید در زمان دیگری به فکر کردن در موردشان خواهید پرداخت.

ساعتی در طی روز را به فکر کردن در مورد همان افکار مزاحم اختصاص دهید؛ اما در زمان درس خواندن یا سر کلاس درس اجازه ندهید این افکار مزاحم حواس شما را پرت کند. برای این‌که به درس‌های‌تان بیش‌تر علاقه‌مند شوید و یا سر کلاس درس حواس‌تان به موضوعی که معلم درس می‌دهد، باشد، پیشنهاد می‌کنم که آن درس را قبل از تدریس معلم بخوانید و نسبت به آن کمی آگاهی داشته باشید. مثلاً در درس تاریخ ضعیف هستید. روز قبل، روخوانی از مطالبی که فردا در کلاس درس معلم‌تان می‌دهد، داشته باشید.

CAPTCHA Image