بندر عسلویه، یک بندر جهانی

10.22081/hk.2017.64934

بندر عسلویه، یک بندر جهانی


دانش ایرانی

 

معصومه‌سادات میرغنی

* کو، کجاست؟

عسلویه، شهری از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر است.

عسلویه از بنادر اولیه‌ی خلیج فارس به شمار می‌آید که از زمان ساسانیان و اشکانیان فعالیت‌هایی داشته و از همان زمان بندر عسلویه، لنگرگاه و پناهگاهی برای شناورهای دریایی در برابر موج‌ها و طوفان‌های شدید بوده است.

* راه‌های مهم!

عسلویه معروف‌ترین بخش منطقه‌‌ی ویژه‌ی اقتصادی پارس است که راه‌های هوایی و دریایی مهمی دارد. فرودگاه بین‌المللی خلیج‌فارس دومین فرودگاه مجهز کشور، در 24 کیلومتری شهر عسلویه واقع شده و هفتصد هکتار مساحت دارد.

در اسکله‌های بنادر نخل تقی و عسلویه، کشتی‌های زیادی رفت‌وآمد می‌کنند که کار واردات کالاها و صادرات محصولات پتروشیمی را انجام می‌دهند. اسکله‌ی مجتمع بندری پارس و اسکله‌ی پتروشیمی از جمله بزرگ‌ترین اسکله‌های خاورمیانه است که در عسلویه قرار دارد.

* توسعه‌ی انرژی!

مهم‌ترین پایگاه اقتصادی کشور و بزرگ‌ترین منطقه‌ی توسعه‌ی انرژی جهان، عسلویه است. دوازده سال تلاش پی در پی، عسلویه را تبدیل به معروف‌ترین شهر تولید گاز کرده است. یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی جهان، میدان گازی پارس جنوبی است. هم‌اکنون این میدان عظیم در قالب 28 فاز پالایشگاهی واقع شده و روزانه حدود 820 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. علاوه بر فازهای پالایشگاهی، صنعت پتروشیمی برنامه‌ی صادراتی برای تولیدات و فرآورده‌های خود دارد. صنعت پتروشیمی یکی از منابع تأمین نیاز بسیاری از صنایع داخلی است که در مجتمع‌های پتروشیمی به آن می‌پردازند.

از جمله مجتمع‌های پتروشیمی: پارس، پلیمر آریا ساسول، جم، برزویه، زاگرس، مبین، پردیس، مهر، کاویان، خلیج فارس، بوشهر، مرجان و دماوند هستند.

در این مجتمع‌ها متانول، پلی اتیلن، اوره و آمونیاک، برق و اکسیژن، تولوئن، نفت، گاز طبیعی، بنزین پیرولیز، پروپان، بوتان، اتان و استایرن منومر تولید می‌شود.

* یک مجتمع بی‌نظیر!

مجتمع پتروشیمی پارس عسلویه در سال 1377 تأسیس شد. این مجتمع محصولات اصلی از جمله اتان، بوتان و پروپان را تولید می‌کند. بندر پتروشیمی پارس، یکی از بزرگ‌ترین بندرهای خاورمیانه است که 35 میلیون تن ظرفیت انواع محصولات پتروشیمی را دارد.

* یک شغل خوب!

عموعلی در را باز کرد و جعبه‌ی شیرینی را جلوی ما گرفت. مادربزرگ خندید و گفت: «مبارکه پسرم! بالأخره پیدا کردی.»

پدربزرگ گفت: «من اگر جوان بودم، می‌آمدم آن‌جا و کار می‌کردم.» من یک شیرینی از توی جعبه برداشتم و گفتم: «مگر چه کاری پیدا کرده‌ای عموجان؟» عموعلی یک شیرینی گوشه‌ی لپش گذاشت. آن را خورد و بعد گفت: «توی یکی از مجتمع‌های عسلویه است. کارخانه‌ی تولید مواد شیمیایی.» نگاهی به عمو کردم و گفتم: «آقامعلم برای ما از کارخانه‌های عسلویه گفته. بیش‌ترشان گاز، نفت و مواد شیمیایی تولید می‌کنن.» عمو گفت: «درسته امیرجان! اما این‌جایی که من استخدام شدم، مواد شیمیایی که تولید می‌شود را برای شوینده‌هایی مثل مایع ظرف‌شویی و پودر لباس‌شویی استفاده می‌کنند.»

با کنجکاوی پرسیدم: «آن‌جا دیگر چه کارخانه‌هایی دارد؟»

- کارخانه‌ی تولید لوازم برقی خانگی، کارخانه‌ی تولید پلاستیک و مواد پلاستیکی، کارخانه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی زیادی در عسلویه هستند که محصولات خوبی دارند و آن‌ها را به خارج هم صادر می‌کند.

مادربزرگ یک چای ریخت و به سماور اشاره کرد: «همین برق و نفت و گاز اگر نباشد، ما یک چای هم نمی‌توانیم درست کنیم. حالا بقیه‌ی کارها بماند.»

پدربزرگ چایش را سر کشید و گفت: «آفرین به پسر خودم که مهندسی شیمی خواند و رفت توی کارخانه‌ی پتروشیمی!»

به پدربزرگ، مادر بزرگ و عمو خیره شدم و در دل گفتم: «من هم باید درس بخوانم و روزی در تولید محصولات خوب کشورم شریک باشم؛ درست مثل عموعلی!»

* نگاهی زلال!

«کاری که در این منطقه‌ی صنعتی و اقتصادی عظیم دارد انجام می‌گیرد، یک جهاد است. نیّت اگر نیّت خدایی باشد، می‌شود جهاد فی سبیل‌الله. آن‌چه که من امروز این‌جا مشاهده کردم، خرسند کننده است... ایران از لحاظ مجموعه ذخایر نفت و گاز در جهان اول است...

کاری که انجام گرفته، کار بسیار عظیمی است و این نشان می‌دهد که ملت ایران هر کاری را که اراده کند، می‌تواند انجام دهد. این احساس توانایی در یک ملت، بزرگ‌ترین سرمایه‌ی معنوی و روحی برای آن ملت است؛ و ملت ما این احساس را دارد. شواهدش هم در همه‌ی بخش‌ها دارد مشاهده می‌شود. در این کار، بخش‌هایی وجود دارد که باید کارهای علمی انجام بگیرد. در خصوص مسائل نفت و گاز، علاوه بر بخش‌های فنی حتماً بایستی روی بخش‌های حقوقی و اقتصادی ـ حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز ـ کار کنیم. فکر کنیم و در این زمینه مطالعات علمی داشته باشیم. جوان‌ها خواهند توانست در این زمینه‌ها کار کنند و ان‌شاءالله پیشرفت خواهند کرد. این ثروت متعلق به ملت ایران است. گاز ثروت است، نفت ثروت است؛ اما از این ثروت‌ها خیلی مهم‌تر، نیروی انسانیِ بااستعداد و علاقه‌مند و دارای توان کار است. ما این ثروت را داریم، اصل این است...»

(مقام معظم رهبری)

* رو به جلو!

«با وجود تحریم‌ها و ناجوانمردی غربی‌ها علیه ملت سرافراز ایران اسلامی، همت بلند دولت و تلاش مسئولان خدمت‌گزار در راه پیشرفت و اعتلای کشور سبب شده تا امروز شاهد پیشرفت صنعتی کشور به ویژه در پارس جنوبی باشیم. استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس و عسلویه بسیار مهم و راهبردی است. با روحیه‌ی کار و انرژی موجود در استان بوشهر و به ویژه منطقه‌ی اقتصادی انرژی پارس جنوبی، به طور قطع دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در این منطقه، با جدیّت و تلاش مسئولان آن و همراهی مقام‌های محلی و مسئولان صنعت نفت، به عنوان یک دفتر فعال می‌تواند منشاء خیر فراوان برای این کشور باشد. طرح غرب برای منزوی کردن جمهوری اسلامی، شکست خورده است.» (قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه)

CAPTCHA Image