عجیب است! این‌ها را برق نمی‌گیرد! /از ایستادن خسته نمی‌شوند!

10.22081/hk.2017.64800

عجیب است! این‌ها را برق نمی‌گیرد!

مترجم: فریده فرهادی

حقیقت این است که موجودات زنده به علت عبور جریان برق از بدن‌شان دچار برق‌گرفتگی می‌شوند. با این حال، به دو دلیل جریان برق بسیار بسیار کمی از بدن پرنده عبور می‌کند.

اول این‌که، پرنده در عین حالی که با سیم تشکیل یک مدار را داده، مقاومت بالایی نیز در برابر جریان از خود نشان می‌دهد. همه‌ی اشیا بسته به جنس‌شان، نوعی مقاومت در برابر عبور جریان برق از خود نشان می‌دهند. به طوری که جریان برق به جای عبور از بدن پرنده، از سیم عبور می‌کند. در توضیح این مسئله می‌توان به این نکته اشاره کرد که آیا شما ترجیح می‌دهید که در یک جاده‌ی صاف حرکت کنید و یا یک جاده‌ی پر از چاله چوله؟ پاسخ واضح و روشن است. جریان برق هم، درست مثل شما ترجیح می‌دهد از مسیر آسان‌تر که همان سیم است، عبور کند.

اما دلیل مهم‌تر این‌که چرا جریان برق از بدن پرنده عبور نمی‌کند، اختلاف ولتاژ در بدن پرنده است که یا اصلاً وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار ناچیز هست. جریان برق در واقع عبور ذرات باردار بسیار کوچکی است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن می‌باشد. این ذرات باردار برای حرکت نیاز به انرژی دارند. مقدار انرژی مورد نیاز برای حرکت از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر به اختلاف پتانسیل بین دو نقطه بستگی دارد.

به منظور عبور جریان برق از بدن پرنده، باید تفاوت قابل ملاحظه‌ای در ولتاژ سراسر بدن او به وجود آید. اما پرنده‌ای که روی سیم‌های ولتاژ بالا نشسته است، هر دو پای خود را محکم روی همان سیم قرار داده، به طوری که اختلاف پتانسیل یک پای پرنده با پای دیگر تقریباً صفر است.

در حالی که اختلاف پتانسیل بین سیم و زمین ممکن است به هزار ولت برسد، اختلاف پتانسیل بین دو پای پرنده بسیار کم است که به سختی می‌توان آن را ثبت کرد.

اگر پرنده به ‌طور هم‌زمان به سیم دیگری برخورد کند، یک شوک خفیف دریافت خواهد کرد. از سوی دیگر اگر سیم و شیء دیگری را که متصل به زمین بود، لمس کند، یک شوک مرگبار دریافت می‌کند، هرچه اختلاف پتانسیل بیش‌تر باشد، عبور جریان هم بیش‌تر است.

***

از ایستادن خسته نمی‌شوند!

تکه‌های کوچک از زندگی زرافه‌ها

مترجم: فاطمه امانی

آیا می‌دانستید زرافــه قدبلـندتریـن پستــان‌دار جهـان اسـت؟ این متن را بخوانید، حتماً اطلاعات جدیدی درباره‌ی زرافه به دست خواهید آورد.

- محل زندگی زرافه، دشت‌ها و مناطق سرسبز است. بیش‌تر این جانوران در قاره‌ی آفریقا زندگی می‌کنند.

- زرافه‌ها بیش‌تر عمرشان سرپا هستند، آن‌ها حتی ایستاده می‌خوابند و ایستاده زایمان می‌کنند.

- با این‌که گردن زرافه بین 150 تا 180 سانتی‌متر است، تعداد مهره‌های گردنش به اندازه‌ی تعداد مهره‌های گردن انسان است.

- زرافه خیلی سنگین است. یک زرافه‌ی ماده بالغ حدود هشتصد کیلوگرم وزن دارد و زرافه‌ی نر بالغ هم حدود 1400 کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی به اندازه‌ی وزن یک کامیون!

- یک زرافه‌ی تازه متولدشده می‌تواند نیم ساعت بایستد و ده ساعت بعد از تولدش می‌تواند همراه خانواده‌اش بدود.

- زرافه‌ها نشخوار می‌کنند. آن‌ها چهار معده دارند. معده‌های اضافه به هضم غذا کمک می‌کنند.

- ضخامت هر تار موی دُم زرافه تقریباً ده برابر کلفت‌تر از متوسط یک تار موی انسان است.

- زرافه‌ها از کم‌خواب‌ترین موجودات هستند. آن‌ها هر روز بین ده دقیقه تا دو ساعت می‌خوابند.

- بچه‌زرافه‌ها تا پنج‌ماهگی وقتی مادرشان دنبال غذا می‌گردد، با زرافه‌های دیگر بازی می‌کنند.

- زرافه‌ها حیواناتی اجتماعی و آرام هستند که به ندرت دعوا می‌کنند.

البته گاهی اوقات زرافه‌های نر با گردن‌های‌شان مبارزه می‌کنند. دو زرافه کنار هم می‌ایستند. یکی از آن‌ها سر و گردنش را می‌چرخاند و با سرش به حریف (زرافه‌ی دیگر) ضربه می‌زند. با این حال، این برخورد بیش‌تر از دو دقیقه طول نمی‌کشد و به ندرت پیش می‌آید زرافه‌ها زخمی شوند.

- خال‌های بدن زرافه منحصربه‌فرد است؛ یعنی شما نمی‌توانید دو زرافه را پیدا کنید که خال‌های روی بدن‌شان دقیقاً مانند هم باشند، دقیقاً مثل اثر انگشت در انسان که در فرد دیگری تکرار نمی‌شود.

- خال‌های روی بدن زرافه باعث می‌شوند پنهان باشد و از دید شکارچیان مخفی بماند. وقتی زارفه جلوی درختان یا بوته‌ها می‌ایستد، قسمت‌های تیره و روشن پوست آن با سایه‌ها و نور آفتاب هم‌رنگ می‌شود.

- جنسیت زرافه را می‌توان از روی شاخ‌های روی سرش تشخیص داد. زرافه‌ی نر و ماده روی سرشان شاخ دارند؛ اما شاخ‌های زرافه‌ی ماده کوچک‌ترند و روی آن‌ها پوشیده از مو است و ممکن است شاخ‌های زرافه‌ی نر بیش‌تر از زرافه‌ی ماده باشد.

- یکی از خطرناک‌ترین زمان‌ها برای زرافه وقتی است که می‌خواهد آب بنوشد. او در حال نوشیدن نمی‌تواند مراقب اطرافش و شکارچیان باشد و احتمال دارد مورد حمله‌ی شکارچیان قرار بگیرد. او هنگام نوشیدن پاهای جلویش را پهن کرده و گردنش را دراز می‌کند؛ البته بدن او با این شرایط کنار آمده است. بدن زرافه تقریباً همه‌ی آب مورد نیازش را از گیاهان دریافت می‌کند؛ طوری که یک زرافه‌ی بالغ فقط روزی یک‌بار آب می‌نوشد. بچه‌زرافه‌ها با این‌که آسیب‌پذیرتر هستند، گاهی اصلاً به آب نیاز پیدا نمی‌کنند.

زبان زرافه خیلی بزرگ است. طول آن به چهل‌وپنج سانتی‌متر می‌رسد. زبان او خیلی سفت و محکم است با موهای زبر و سیخ‌سیخی که او را در خوردن درخت‌های اقاقیا کمک می‌کند.

CAPTCHA Image