ابرقدرت بی‌قدرت

10.22081/hk.2017.64791

ابرقدرت بی‌قدرت


ابرقدرت بی‌قدرت

(به مناسبت سال‌روز تسخیر لانه‌ی جاسوسی)

هاجر زمانی

قرار نیست همه‌ی کارهای بزرگ را آدم‌های سن و سال‌دار انجام بدهند. گاهی دست‌های مشت کرده و یک سینه پر از بغض و خشم، می‌تواند کارهای بزرگی انجام بدهد که پیش از آن هیچ‌وقت کسی فکرش را نمی‌کرد! حماسه‌آفرینی سن و سال نمی‌شناسد. گاهی جوان‌ترها کارهایی می‌کنند که تحسین و همراهی بزرگ‌ترها را به دنبال دارد. سیزده‌ آبان روز اختصاصی دانش‌آموزها و دانشجوهاست. روزی که می‌توانید پزش را بدهید، بهش افتخار کنید و در موردش صحبت کنید!

سیزدهم آبانِ پر حادثه

سیزدهم آبان سال‌روز و یادآور سه اتفاق مهم در تاریخ انقلاب کشور عزیزمان است. سال 1343، در این روز شاه دست‌نشانده، امام خمینیq را به ترکیه تبعید کرد تا ایشان را از طرف‌دارانش دور کند و به جنایت‌هایش با خیال راحت ادامه بدهد. سال 1357، حدود شصت نفر از دانش‌آموزهای انقلابی تهران، موقع تظاهرات و اعلام فریاد و ابراز نارضایتی‌شان علیه حکومت شاهنشاهی، از سوی مأمورهای شاه، مقابل دانشگاه تهران به خاک و خون کشیده شدند.

سال 1358، ملت ایران که از دست دخالت‌های آمریکا به ستوه آمده بود، سفارت آمریکا یا به تعبیر دیگر، لانه‌ی جاسوسی آمریکا را اشغال کردند و برای همیشه دست آمریکا را از خاک کشورمان کوتاه کردند. این حرکت آن‌قدر مهم و با ارزش بود که امام خمینیq آن را انقلاب دوم نامیدند. برای همین سیزدهم آبان تا همیشه روزی مهم در تاریخ سیاسی کشور باقی خواهد ماند.

رازهای بزرگ آمریکا

وقتی اسناد موجود در سفارت آمریکا به دست جوان‌های انقلابی افتاد، یک بار دیگر ماسک دروغین آمریکا از صورتش افتاد و همه‌ی دنیا فهمیدند که سیاست‌مدارهای آمریکا، تنها به فکر راه انداختن جنگ، جنایت و خون‌ریزی هستند و برای این کار از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند! به کمک این حرکت بزرگ، نقشه‌های آمریکا برای نابودی انقلاب اسلامی رو شد. از طریق این اسناد بود که همه فهمیدند آمریکایی‌ها با گروهک‌های ضدانقلاب ارتباط دارند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. حتی مشخص شد که گروهک‌های تروریستی‌ای که در جنوب و غرب کشور ایجاد ناامنی می‌کردند، از کجا پول می‌گرفتند. در واقع آمریکایی‌ها از هیچ کاری برای نابودی انقلاب اسلامی ایران دریغ نمی‌کردند!

وقتی تمام اسنادِ باقی‌مانده رو شد (چون آمریکایی‌ها خیلی سریع مشغول نابود کردن اسنادِ جاسوسی‌های‌شان شده بودند) آمریکایی‌ها به جای عذرخواهی یا جبران کارهای خلاف‌شان، پول‌ها و دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای‌مان را بلوکه کردند و ملت ایران را با پررویی تمام، تحریم کردند! حتی باز هم به ضدانقلاب‌ها کمک کردند تا دوباره به فعالیت‌های‌شان ادامه بدهند.

این خبر باورنکردنی

در واقع هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که از چند نفر دانشجوی کم‌سن ‌و سال هم ‌چنین حرکت شجاعانه‌ای سر بزند. طولی نکشید که دانشجوهای دانشگاه تهران، پلی تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و دیگر دانشگاه‌ها گرد هم آمدند و از دیوارهای سفارت بالا رفتند. کاری از نگهبان‌های آمریکایی برنیامد و چاره‌ای جز تسلیم در مقابل سیل جمعیتِ معترض، نداشتند.

وقتی خبر تسخیر سفارت آمریکا همه‌جا پخش شد، مردم هم با دانشجوها همراهی کردند و از حرکت انقلابی آن‌ها حمایت کردند. آن‌ها هم مقابل سفارت آمریکا جمع شدند و تنفرشان را از آمریکایی‌های فریب‌کار نشان دادند.

شروع یک تحول

تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا، فقط بستن سفارت یک کشور نبود، بلکه شروع یک حرکت دلیرانه و تحولی بزرگ بود که نتایج زیادی در خاورمیانه و سطح دنیا داشت. دانشجوهای انقلابی نشان دادند ترسیدن از قدرت‌های بزرگ کاری اشتباه است. اگر ما از یک قدرت زورگو و مستبد بترسیم، در واقع به او اجازه داده‌ایم تا به ما تسلط پیدا کند. این اقدام به بقیه‌ی ملت‌ها ثابت کرد آن‌ها هم می‌توانند رو در روی آمریکا بایستند و اجازه‌ی دخالت در امور کشورشان را به آمریکایی‌ها ندهند. این کار دانشجوها برای آمریکا خیلی سنگین تمام شد و باعث شد از آن روز دشمنی‌اش را با مردم ایران علنی کند.

ما می‌توانیم

خودباوری یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که سیزده آبان برای ما داشت. در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و عجیب و غریب آمریکا علیه مردم ایران، مردم از ارزش‌های انقلابی‌شان کوتاه نیامدند و همیشه گوش به فرمان رهبر عزیز و آگاه‌شان بودند. همین هم همیشه باعث عصبانی‌تر شدن مقامات آمریکایی شده است؛ اما خودشان هم می‌دانند که اعتقاد مردم ایران چه‌قدر پابرجاست و نمی‌توانند مردم را نسبت به انقلاب سرد کنند.

سیزده آبان به ما ثابت کرد هرجا که مردم از هر گروه و قشر و سطح اجتماعی دست در دست هم بدهند، هیچ قدرتی، حتی آمریکا نمی‌تواند جلوی‌شان بایستد. این چیزی است که همیشه باید به خاطر داشته باشیم.

امام خمینیq:

دانشجویان مسلمان و مبارزی که لانه‌ی جاسوسی را اشغال کرده‌اند، با عمل انقلابی خودشان ضربه‌ای بزرگ بر پیکر آمریکای جهان‌خوار وارد و ملت را سرافراز کردند.

آن روزی که این جوان‌های بیدار عزیز ما لانه‌ی جاسوسی را گرفتند، این شیاطین به دست و پا افتادند.

اگر این لانه‌ی جاسوسی این‌جا بود، شاید ایران را به تباهی می‌کشید.

CAPTCHA Image