مهدیشهر شهری که زبانی هزار ساله دارد

10.22081/hk.2017.64585

مهدیشهر شهری که زبانی هزار ساله دارد


ایران را بگردیم

مهدیشهر شهری که زبانی هزار ساله دارد

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

شهرستان مهدیشهر (سنگسر) شهری در دامنه‌ی جنوبی رشته‌کوه البرز و در حدود بیست کیلومتری شمال شهرستان سمنان واقع شده است. پوشش گیاهی این شهرِ کوهستانی گز، تاغ، کُنار، کُور و... و قسمت شمالی شهر هم درختان خانواده‌ی سوزنی‌برگ، به‌ویژه ارس، سرو و درختچه‌ی زرشک است. زبان مردم این شهر سنگسری است که از زبان‌های قدیمی پهلوی – اوستایی است.

به کجا برویم؟

دیدنی‌های این شهر فراوان‌اند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: برخی از آن‌ها در داخل شهر هستند که عبارت‌اند از آب انبار، پارک آبشار، موزه‌ی عشایری ایل سنگسر، عمارت کیپور و امامزاده قاسم و برخی دیگر در خارج از شهر هستند که می‌توان به دیواره‌ی صخره‌نوردی سنگسر، کافر قلعه، غار دربند، چشمه‌ی گل رودبار -مهدیشهر، آب معدنی لیتو و چشمه‌ی آبگرم اشاره کرد.

سوغاتی چه بخریم؟

عشایر سنگسری در استفاده از شیر گوسفند مهارت خاصی دارند و انواع لبنیات مرغوب و منحصربه‌فرد خود را از آن تهیه می‌کنند که تعداد این لبنیات به بیش از 32 نوع می‌رسد که مهم‌ترین آن‌ها ماست، دوغ، آرشه، پنیر، لور، چیکو، کشک، وارعون و... است. علاوه بر این‌ها می‌توان صنایع دستی این شهر از جمله گلیم، جاجیم، چادر، برک، شال ریا، مکئنه (سرپوشه) و پارچه‌های ظریف ابریشمی را می‌توان به عنوان سوغاتی تهیه کرد.

چگونه برویم؟

از آن‌جایی که این شهر در مسیر سمنان به شمال قرار دارد، هم می‌توان با اتوبوس‌های بین‌شهری به این شهر رسید و هم این‌که از میدان معلم سمنان می‌توان سوار خودروی بین‌شهری شد و به این شهر رسید.

کجا بمانیم؟

این شهر دارای اقامت‌های متعددی است که می‌توان به سوئیت‌های شهرداری، هتل سنگسر و هتل دربند اشاره کرد.

CAPTCHA Image