نراق، شهر هفتاد میلیون سال پیش

10.22081/hk.2017.64214

نراق، شهر هفتاد میلیون سال پیش


ایران را بگردیم

نراق، شهر هفتاد میلیون سال پیش

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

شهر نراق در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده است و به علت قرارگرفتن بین کوه‌ها، دارای آب و هوای کوهستانی و دل‌پذیر است. این شهر، با قدمتی دوهزارساله و با داشتن آثار و بناهای تاریخی، خانه‌های قدیمی و هم‌چنین چندین امامزاده و کنار این‌ها، آب و هوا و مناظر طبیعی کوهستانی، یک منطقه‌ی‌ گردش‌گری است.

جاذبه‌های تاریخی شهر

نراق، بناهای تاریخی بسیاری دارد؛ از جمله بنای بازار شمس‌السلطنه، مسجد جامع، بقعه‌ی امام‌زاده یحیی و امام‌زاده سلیمان (از فرزندان امام علیm)، ساختمان و بقعه‌ی امام‌زاده زبیده‌خاتون (دختر امام جوادm) موزه‌ی مردم‌شناسی، از جاذبه‌های دیگر این شهر است که مجموعه‌ای از آثار تاریخی را درون خود دارد. آب‌انبارهای نراق، از شاه‌کارهای معماری دوره‌ی قاجار هستند. این آب‌انبارها، در هر سه محله‌ی نراق، یعنی محله‌ی بالا، محله‌ی پایین و محله‌ی بازار دیده می‌شوند.

جاذبه‌های طبیعی شهر

این شهر، جاذبه‌های تاریخی متعدد و دیدنی دارد. غار چال‌نخجیر نراق، متعلق به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی است که هفتاد میلیون سال قدمت دارد. این غار، در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، بین نراق و دلیجان واقع شده است. دره‌ی آبشتا نیز، در سه کیلومتری شمال غربی نراق قرار دارد. در انتهای این دره، آبشار فصلی زیبایی وجود دارد که در گویش محلی آن را گیسو می‌نامند. ارتفاعات این دره، محلی مناسب برای صخره‌نوردی است. کوه ویلیجیا در شرق نراق قرار دارد و در دامنه‌ی آن، چشمه‌ی رود جریان دارد.

چگونه به این شهر برسیم؟

از قم باید به سمت سه‌راه سلفچگان بروید و پس از طی مسیری 43 کیلومتری، وارد جاده‌ی اصفهان شوید؛ بعد از 62 کیلومتر، به دلیجان می‌رسید. از دلیجان با طی 40 کیلومتر به سمت شرق، می‌توان به این شهر رسید.

CAPTCHA Image