نائین، شهر بادگیرها و آب‌انبارها

10.22081/hk.2017.64146

نائین، شهر بادگیرها و آب‌انبارها


ایران را بگردیم

نائین، شهر بادگیرها و آب‌انبارها

گزارش و عکس: عدالت عابدینی

در بازار قدیمی شهر نائین، زن و شوهر میان‌سالی را می‌بینم که از کشور بلژیک آمده‌اند. آن‌ها بارها به ایران آمده و بسیاری از شهرهایش را دیده بودند؛ اما نائین، آن‌ها را مبهوت کرده بود. می‌گفتند: «نائین از یزد هم بهتر است!» این شهر که در دشت کویر، استان اصفهان واقع شده، دارای آب و هوایی خشک و کویری است. امروز نائین به دو قسمت جدید و قدیم تقسیم می‌شود. بیش‌تر مردم، خانه‌های قدیمی را خراب کرده و به قسمت نوساز شهر نقل مکان کرده‌اند.

کجا را بگردیم؟

دیدنی‌های این شهر قدیمی و کهن بسیارند. در هر کوچه‌پس‌کوچه‌ای، می‌توان مجموعه‌ای از آثار تاریخی را یافت؛ از جمله می‌توان به بازار تاریخی نائین، مصلا، خانه‌ی پیرنیا (موزه‌ی مردم‌شناسی کویر)، خانه‌های فاطمی و امامی، انواع کاروان‌سراها، باغ مصلا، قلعه‌ها، آب‌انبارها، یخچال‌های قدیمی محمدیه، حمام‌های تاریخی نوآباد، پنجاهه و سکان و حسینیه‌ها و برج‌های نوگنبد، قیوم‌آباد و سنگیج اشاره کرد.

صنایع دستی، غذاها و سوغات این شهر

از صنایع دستی این شهر، می‌توان به عبابافی، قالی‌بافی، کاشی‌سازی، شال‌بافی، کوزه‌گری و سفال‌گری اشاره کرد. برای دیدن کارگاه‌های عبابافی، بهتر است به شهر محمدیه که نزدیک نائین و چسبیده به آن است، رفت. در آن‌جا می‌توان مردمانی را در کارگاه‌های زیرزمینی دید که به کار عبابافی مشغول‌اند. قدمت برخی از این کارگاه‌ها، به چندصد سال می‌رسد. در منطقه‌ی نائین، غذاهای بومی مثل آش جو و نیز تولیدات محلی چون نان محلی، شیرینی و... وجود دارد. سوغات نایین نیز در درجه‌ی اول صنایع دستی آن، از جمله عبا، فرش و... سپس غذاهای بومی است.

چه‌طور به این شهر برسیم؟

برای رسیدن به این شهر چندین راه وجود دارد. با وسایل حمل و نقل عمومی، می‌توان از مسیر تهران، قم و کاشان به این شهر رسید. قطار نیز برای رفتن به این شهر وجود دارد.

CAPTCHA Image